دوشنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۲:۵۰

در مراسم بزرگداشت روز سعدی صورت گرفت/

اجرای ارکستر ملی ایران به رهبری همایون رحیمیان و خوانندگی محمد معتمدی

ارکستر ملی و محمد معتمدی

سینما پرس ـ گروه هفت هنر/ همزمان با سالروز ولادت شیخ اجل سعدی شیرازی، مراسم بزرگداشت این شاعر و نویسنده با اجرای کنسرت ملی ایران، نقالی نقالان و روایت زندگی سعدی در تالار وحدت برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سینما پرس شب گذشته ـ اول اردیبهشت ـ مر اسم بزرگداشت سعدی در تالار وحدت برگزار شد،د رابتدای مراسم کلیپی از حمید شاه ابادی معاون هنری وزارت ارشاد برای حاضران پخش شد که شاه آبادی در این کلیپ بیان  کرد: نام سعدی همیشه با سفر همراه بوده است و این مساله همواره به واسطه مداومت وی در سفرهایش او را به درجه بسیار بالایی از پختگی رسانده است. امشب هم برنامه ارکستر ملی توام با سفرنامه سعدی است که در کنار یک اجرای آیینی و حرکتی و برنامه‌هایی از نقالان صاحب‌نام تلاش کردیم شیوه جدیدی از بزرگداشت چهره‌ها و مفاخر ادبی کشورمان را به شما مردم عزیز ارائه کنیم.

 

پس از پخش این کلیپ  مرشد سید مصطف سعیدی، مرشد ولی ا... ترابی، مرشد شایانی، مرشد حسن بیگی، مرشد محمد رضا معجونی و مرشد علی نایی بر روی صحنه حاضر شده وهر کدام به نقالی پرداخته و بخش هایی از کتاب های گلستان یا بوستان را برای حاضران روایت کردند.

 

در بخش دیگری از این مراسم مرشدها با کمک کلیپ های تصویری و اجرای حرکات موزون زندگی شیخ اجل را به شکلی زیبا برای حاضران روایت کردند.اجرای حرکات موزون در این برنامه توسط گروه حرکت «قبیله» با طراحی و کارگردانی علی براتی و اجرای ابوالفضل ورمرزیار و محمد رضا معجونی صورت گرفت.

 

 در این مراسم ارکستر ملی ایران به رهبری همایون رحیمیان و خوانندگی محمد معتمدی 8 قطعه با و بی کلام را با نام های چون «به کنارم مانده نمانده»، «به خدا ای صیادم»، «کشور ما کشور ایران بود»، «تو ای امید جانم»، «ماه فرو ماند از جمال محمد» اجرا کردند، همچنین در بخش دوم اجرای ارکستر نیز دو قطعه بی‌کلام به مخاطبان ارائه شد.

 

در پایان این مراسم حمید شاه آبادی معاون هنری وزیر فرهنگ به روی صحنه رفت و تابلوی خوشنویسی را که همزمان با این مراسم و در گوشه ای از صحنه از سوی هنرمند خوشنویس خلق شده بود را به همایون رحیمیان رهبر ارکستر ملی تقدیم کرد.

 

گفتنی است که در این مراسم کلیپی از مراسم تشییع پیکر زنده یاد سعدی افشار و با صدای احسان خواجه امیری پخش شد، ویژه برنامه روز بزرگداشت سعدی با استقبال بی نظیری از سوی مخاطبان مواجه شد.

 

انتهای پیام/ش.ع/ن.ف

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.