شنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۷

دومین نمایشگاه گالری بوم با نمایش آثار نصرت الله مسلمیان افتتاح شد/

بهمن فرمان آرا، محمود دولت آبادی، محمدرضا لطفی و رضا کیانیان در گالری بوم

دولت آبادی در نمایشگاه مسلمیان در گالری بوم

سینما پرس- گروه هفت هنر/دومین نمایشگاه گالری «بوم» با حضور چهره های شاخص هنری چون بهمن فرمان آرا، محمود دولت آبادی، رضا کیانیان و ... عصر جمعه ششم اردیبهشت 92 گشایش یافت.

به گزارش سینما پرس، دومین نمایشگاه گالری تازه تاسیس «بوم» عصر جمعه ششم اردیبهشت 92 با نمایش مجموعه ای از نقاشی های نصرت الله مسلمیان در حالی گشایش یافت که حضور پر رنگ چهره های شاخص هنری کشور بسیار چشمگیر بود:بهمن فرمان آرا، محمود دولت آبادی، محمدرضا لطفی، شمس لنگرودی، پرویز کلانتری، کوروش شیشه گران، علیرضا سمیع آذر، رضا کیانیان، محمد علی سپانلو، سامان مقدم، علی قربان زاده و ...

 

گالری بوم در حالی میزبان این نمایشگاه شده است که نصرت الله مسلمیان  پس از 4 سال، تعداد 21 اثر را در نمایشگاه انفرادی با عنوان «آرمان گرایی و نقاشی» در معرض تماشای عموم قرار داده است.

 

نقاشی‌های مسلمیان از مهم‌ترین آثار هنر معاصر ایران به حساب آمده و او همواره در دوره‌های کاری خویش به دغدغه های اجتماعی و تجربه زیسته اهمیت داده است؛ از این رو نقاشی‌هایش بازتاب روحیه اجتماعی هنرمند و نمایی از زیست دوره های تاریخی کشور ایران است.

 

مسلمیان در مورد آثاری که در این نمایشگاه ارائه داده است گفت: آثاری را  که در این نمایشگاه در معرض تماشا قرار داده ام مربوط به سالهای 85 تا 91 می شود و از بین 21 اثر ارائه شده تعداد 14 اثر برای اولین بار است که به نمایش گذاشته شده است.

 

استفاده به جا از فضاهای خالی و در هم آمیختن فیگور و انتزاع از مولفه های آثار مسلمیان است، اودر این مورد گفت: من نقاش انتزاع گرای صرف نیستم اما نسبت به فضای انتزاعی تعلق خاطر دارم و سعی می کنم همه عناصر طبیعت و زندگی را در این فضا تجربه کنم. در واقع تابلوهای من چند ساحتی هستند عبور تخیل، داستان، زمان و مکان در آنها دیده می شود.

 

فرمان آرا در نمایشگاه مسلمیان در گالری بوم

او در ادامه اضافه کرد: هنر امری است که به زمان وابسته است و در واقع تجربه ای است که در زمان گسترش می یابد و شکل می گیرد. من در این کارها مولفه های اصلی آثارم در 20 سال گذشته را ادامه دادم و سعی کردم آنها را گسترش دهم.

 

مسلمیان در مورد وقفه چهار ساله در برگزاری نمایشگاه انفرادی گفت: جمع کردن آثار کمی سخت است با توجه به این که خودم هم کمی سخت گیر شده ام و احساس می کردم باید آثار در فضای مناسبی به نمایش گذاشته شوند به همین دلیل صبر کردم تا به طور نسبی خواسته هایم برآورده شوند بعد برای برگزاری نمایشگاه انفرادی اقدام کردم.

 

او در ادامه به فضای مناسب گالری بوم برای برگزاری نمایشگاه انفرادیش اشاره کرد و گفت: گالری بوم استانداردهای لازم برای نمایش آثار را دارد. در شرایط کنونی فضا و امکانات مناسبی را شامل می شود امیدوارم که به فعالیت خود همواره ادامه دهد.

 

محمدرضا لطفی در نمایشگاه مسلمیان در گالری بوم

دکتر علیرضا سمیع آذر در یادداشت مفصلی که در کاتالوگ این نمایشگاه به چاپ رسیده است نگاه تحلیلی به اثار نصرت الله مسلمیان داشته که در بخش های از آن آورده است: آثار مسلمیان در این نمایشگاه دو سری عمده و مرتبط با یکدیگر در بر می گیرند: سری اول پرتره هایی است از چهره محزون و نمادین زن با تاکید بر حالت اندوهگین چشمان که در مقیاسی بزرگ بر بوم مربع با زمینه رنگی نقش می بندد. سری دوم نقاشی های پیچیده تری مشتمل بر عناصری انتزاعی و فیگوراتیو، گاه شامل پرتره هاست که در قیاس با کارهای سری نخست، ارجاعات تاریخی و فرهنگی بیشتر، جنبه روایتی گسترده تر و البته کیفیت تاثیر گذاری رمانتیک کمتری دارد.

 

قدرت چشمگیر هنرمند در سازماندهی این عناصر و تعامل خلاق آنها با فضای خالی به کیفیت پیچیده ای از دیالکتیک شکل و زمینه منتهی می شود که در نقاشی معاصر ایران استثنایی است. سطوح، طرح ها، نقوش و چهره های انسانی در کارهای او بیش از نیروی بصری، قدرت استعاره ای پدید می آورند تا پهنه ای از تفسیر و تاویل بر عرصه نقاشی جاری شود. فیگورها و نقشماییه های تغزلی ارجاعات مکرری نیز به حافظه تاریخی دارند که به مخزن شمایل های ادوار مختلف و مستندات سیاسی و اجتماعی ارتباط می یابند. نتیجه کار نقاشی هایی هستند اکسپرسیونیستی با درونمایه تراژیک که در عین حال از کیفیت بصری جذاب و درخشانی نیز برخوردارند.

 

شمس لنگرودی شاعر صاحب سبک یکی از بازدیدکنندگان نمایشگاه مسلمیان بود، او در رابطه با این آثارگفت: من حدود 30 سال است که آثار مسلمیان را دنبال می کنم، آثار او در طول زمان تغییرات زیادی کرده اند، می توان گفت تغییرات کارهایش در جهت تحول ارزش گذاری به زندگی است. یکی از ارزش های آثار مسلمیان این است که در طول 30 سال به رغم مشکلات زیادی که در زندگی فردی و اجتماعی وجود دارد آثار او به طور شگفتی آوری شادتر شده و رویکرد زندگی بخش بیشتری یافته است و در واقع شفاف تر شده است. با آنکه می توان گفت فیگورهای آثارش حرف های دیگری دارند اهمیت این آثار نیز از همین جا شروع می شود هنر برابر نهادی است در برابر ناکامی ها ، رنج ها و گرفتاریها حال یک هنرمند ممکن است تلخی ها را در برابرش بگذارد و بعضی ممکن است رویکرد شادمانه در فضا بوجود آورند.  اساس کار مسلمیان را همین فیگورهای تخلیه شده، له شده و نابود شده تاریخی تشکیل می دهد و آثارش نوعی اعتراض را نشان می دهند و این شادمانی از همین جا نشات می گیرد.

نمایشگاه مسلمیان در گالری بوم

پرویز کلانتری نقاش پیشکسوت از دیگر بازدیدکنندگان نمایشگاه بود، او در مورد آثار مسلمیان گفت: مسلمیان از گذشته با آرمان های مردمی نقاشی می کرد و در طول زمان حرفه ای تر شد و به سمتی آمد که یک قاب شخصی دارد به این منظور که آثار او احتیاج به امضا ندارد. مسلمیان برخورد آزادی با مقوله زیبایی شناسی دارد و نوآوری در آثارش به وضوح دیده می شود.

 

او با اشاره به نحوه مناسب نمایش آثار گفت: نمایش آثار با نورپردازی های مناسب در فضایی مطبوع و استاندارد با دیوارهایی که هر کدام رنگ بخصوصی دارند تا با نمایش اثر بتوان فوکوس بیشتری روی آن داشت قابل تحسین است. باید از گالری داری که کار خود را به این شکل حرفه ای انجام می دهد قدردانی کنیم با توجه به این که قصد اقتصادی فروش آثار را هم ندارد. آرمان خواهی در زیبایی شناسی هنر و عرضه هنر هدف اوست.  من بسیار خوشحالم که بخش خصوصی فارغ از هر مشکلی این کار حرفه ای معقول را انجام داده است.

 

کوروش شیشه گران نقاش صاحب سبک با اشاره به ساختار شکنی مدرنی که در آثار مسلمیان به چشم می خورد گفت: در تابلوهای مسلمیان اتفاقاتی حساب شده و بی حساب رخ می دهد. در آثار او نشانه هایی مخدوش شده در قالب ساختار شکنی زیبایی شناسی مدرن دیده می شود. من به شخصه آثار او را بسیار دوست دارم ، او یکی از هنرمندان برجسته و مبتکر روزگار ماست.

 

وی در ادامه اضافه کرد: در گذشته نقاشی معاصر و هنرمندان خوب ما را در دنیا نمی شناختند اما امروز بهترین گالری ها در کشورهای مختلف که در هنر و نقاشی اسم و رسمی دارند بدنبال هنرمندان ما هستند که آثارشان را در جهان عرضه کنند، این خیلی قابل اهمیت است و باعث خوشحالی همه ماست.

 

نمایشگاه نصرت الله مسلمیان تا پایان خرداد ماه در نگارخانه بوم برپاست و علاقمندان برای بازدید از آثار این هنرمند می‌توانند به نشانی خیابان ولیعصر، بالاتر از نیایش، ارمغان غربی، پلاک 11 مراجعه و همه روزه به غیر از شنبه‌ها از ساعت 17 تا 20 از این نمایشگاه دیدن کنند

.

انتهای پیام/ص/ن.ف

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.