یکشنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۰:۱۱

واکنش سینماگران درباره کاهش بودجه سینما در سال 92 در لایحه دولت/1

ساداتیان: کاهش بودجه بخش فرهنگی خلاف صحبت‌های مسئولان عالی رتبه کشور است

جمال ساداتیان

سینماپرس-گروه سینما/ تهیه کننده «چهارشنبه سوری» درباره وابستگی سینمای ایران به بودجه دولتی می گوید: واقعیت این است که این شیوه خرج کردن بودجه که صرف تولید فیلم می شود، رویه ای غلط و دور از ذهن است. سینمایی که زیر ساخت های آن راه طولانی ای با استاندارد شدن دارد منطقی نیست که اکثر بودجه خود را خرج تولید فیلمهایی کند که بازگشت سرمایه اش تقریبا صفر است.

سید جمال ساداتیان؛ سینماگر و مدیر پردیس سینمایی قلهک در گفت و گو با خبرنگار سینماپرس در مورد ودجه فرهنگی سال ۱۳۹۲ در لایحه دولت و کاهش 2/31 درصدی بودجه سینما و تولیدات آثار فاخر گفت: واقعیت این است که کشور ما آنقدر نیاز به سالن سینما و تجهیز سالن ها دارد که حتی باید افزایش بودجه در دستور کار دولت قرار گیرد نه کاهش. اگر در طول چند سال بودجه سالانه سینمای ایران را صرف ساخت سالن ها و وارد کردن تکنولوژی های روز و ساخت شهرک ها و پلاتوهای سینمایی کنیم آن وقت بازدهی مناسب آن را در چرخه تولید و اکران مشاهده خواهیم کرد.

 

وی همچنین درباره ضرورت حمایت از چرخه اکران توسط دولت می گوید: دولت می بایست در دو بخش زیرساخت ها و اکران حمایت خود را بیشتر کند و بودجه اختصاص یافته به امور سینمایی را به سمت حمایت از این امور میل بدهد. شاید بشود کاهش بودجه فرهنگی را نسبت به کاهش تصدی دولت در تولیدات سینمایی منطقی دانست اما اگر این اتفاق بیافتد قطعا بدنه سینمای ایران آسیب می خورد چرا که بدون در نظر گرفتن پشتوانه ها و زیر ساخت ها نمی شود دست به کاهش بودجه فرهنگی کشور کرد.

 

ساداتیان ادامه داد: از طرفی با توجه به صحبت های مسئولان عالی رتبه کشور تخصیص کمتر بودجه به بخش فرهنگی مغایر با سیاست های فرهنگی کشور و رشد فرهنگی آن است. این اتفاق می تواند معیشت سینماگران را با خطر روبرو کند و از طرفی سینما و محصولات فرهنگی از سبد نیازهای خانواده ها خارج می شود و باعث می شود مقوله فرهنگی به موضوعی دست چندم برای شهروندان تبدیل شود.

 

انتهای پیام/ن.ف

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.