دوشنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۳:۱۴

در رونمایی 20 عنوان کتاب‌های نشر نیماژ رخداد/

شعرخوانی فاضل نظری از کتاب منتشر نشده‌اش تا صحبت درباره چیزی مثل فیسبوک

رونمایی از بیست کتاب شعر

سینما پرس ـ گروه هفت هنر/ همزمان با برگزاری هشتاد و يكمين محفل دايره ديدار شب گذشته، 20 كتاب شعر نشر نيماژ به همت فرهنگسرای رسانه در محل این فرهنگسرا رونمايی شد.

به گزارش سینما پرس، در سی‌امين نشست «زرين قلم» كه عصر روز گذشته يكشنبه، هشتم ارديبهشت‌ماه در فرهنگسرای رسانه برگزار شده بود، مراسم رونمايی از بيست كتاب شعر با حضور محمد سلمانی، رسول يونان، عباس سجادی، فاضل نظری، مهدی فرجی و عباس كريمی و دیگر شاعران محفل دايره ديدار انجام شد. در حاشيه اين مراسم از رضا عبداللهی، به پاس سه دهه فعالیت در عرصه شعر و تربیت شاعران جوان از تجليل شد.

 

مراسم رونمايی از بيست كتاب شعر، همزمان با هشتاد و يكمين برنامه پياپی محفل ادبی دايره ديدار بود كه در كنار شاعران عضو اين محفل، شاعران 20 كتاب اول مجموعه «پازل شعر امروز» كه از سوی نشر تازه تأسيس نيماژ منتشر شده‌اند، به شعرخوانی پرداختند.

 

رونمایی از کتاب شعر

 

در ابتدای مراسم سيداحمد حسينی، شاعر و كارشناس نشر نيماژ، با اشاره به حضور اين انتشارات در نمايشگاه بين‌المللی كتاب تهران اظهار كرد: نشر نيماژ با 45 عنوان مجموعه شعر در فضا و قالب‌های مختلف در اين دوره از نمايشگاه كتاب تهران شركت خواهد كرد.

 

وی افزود: در نشر نيماژ سعی كرديم به دنبال اتفاقی باشيم تا نگاه متفاوتی از ادبياتی را كه در رسانه‌ها مرور می‌شود، در نمايشگاه كتاب به بازديدكنندگان معرفی كنيم. كارشناس نشر نيماژ با بازخوانی غزلی از كتابش، به صحبت‌هايش پايان داد.

 

در ادامه رسول يونان، شاعر مجموعه «يه روز يه عاشقی بود» از جمله شاعران بيست كتاب شعر چاپ شده از سوی نشر نيماژ، با اشاره به تيراژ پايين كتاب در ايران اظهار كرد: تيراژ كتاب‌ها تا سقف 500 نسخه پايين آمده است و بايد چاره‌ای برا ی اين موضوع بينديشيم.

 

وی افزود: آسيب‌شناسی كه در شعر و كتاب انجام شده است نشان می‌دهد كه صداهای تازه را برنمی‌تابيم و سپس هر كسی به زعم خود و به تعريف خاصی از شعر رسيده است، شعر ديگری را قبول نمی‌كند.

 

شاعر مجموعه «يه روز يه عاشقی بود» بيان كرد: اصل دموكراسی، آزاد بودن انسان‌هاست بنابراين حق نداريم شاعرانی را كه در سطح خودشان شعر می‌سرايند، بنا به سليقه خودمان، به باد ناسزا بگيريم.

 

رونمایی از بیست کتاب شعر

 

عباس كريمی، دبير محفل دايره ديدار و شاعر مجموعه «تقويم تماشای تو» سخنران بعدی بود که شاعران را دعوت به رعایت اخلاق در آثار و نیز روابط روزمره در محافل ادبی کرد و گفت: چندباری است شاهد این هستیم که برخی دوستان در فضای مجازی  فضاهای نامتعارف و نادرستی به وجود آورده‌اند که اگر نگوییم ریشه آن حسادت است می‌توانیم با تساهل آن را سوء تفاهم بنامیم.

 

وی ادامه داد: نقدهای توهين‌آميز به اشعار يكديگر سبب ايجاد دلخوری و انشقاق بین شاعرانی می‌شود که امثال استاد عبداللهی خون دل خورده‌اند تا آنها را با شعر و نیز با یکدیگر آشنا کنند و حیف است که این دوستی‌ها قربانی برخی کج اندیشی ها و حسادت ها شود. بايد تلاش كنيم تا مسير شعر را به سوی تعالی سوق دهيم و نتايج مثبتی از آن را شاهد باشيم. کتابهای منتشر شده‌ای که شاهد رونمایی آن ها هستیم یکی از همین تلاش هاست.

 

در ادامه مهرداد فلاح، سراينده «قدم از آدم» اظهار كرد: شعر شاخه‌های مختلفی دارد و دارای سليقه‌های مختلف است و ما بايد به اين سلايق احترام بگذاريم. ما بايد اثری كه از آن لذت برده‌ايم، مورد نقد و بررسی قرار دهيم و به جامعه معرفی كنيم. به اين معنی كه دلايل مثبت بودن اثر را متوجه شويم و اطلاع‌رسانی كنيم.

 

فاضل نظری، شاعر «گريه‌های امپراطور» شاعر بعدی بود که از انتشار و توزيع مجموعه «ضد» در نمايشگاه كتاب تهران خبر داد و گفت: پس از مجموعه سه‌گانه‌اش، «ضد» از سوی انتشارات سوره مهر منتشر و در نمايشگاه كتاب توزيع خواهد شد. وی در ادامه غزلی منتشر نشده را قرائت کرد.

 

 

رونمایی از کتاب شعر

پس از آن با حضور رضا عبداللهی، محمد سلمانی، عباس سجادی و عباس کریمی لوح‌های تجلیل از عوامل فعال دایره دیدار به مهدی کهن‌دل، مهدی بوشهریان، محسن بیات، الهام نادری فرید، علیرضا اسدی و سید احمد حسینی اهدا شد .

 

در ادامه علیرضا اسدی مدیر نشر نیماژ لوح‌های تجلیل این نشر را به حسین ربانی؛ مدیر فرهنگسرا، سحر طلایی؛ مدیر روابط عمومی  فرهنگسرا، عباس کریمی؛ دبیر دایره دیدار و الهام نادری فرید؛ مدیر روابط عمومی نشر نیماژ اهدا کرد.

 

در پایان رضا عبداللهی، محمد سلمانی، عباس سجادی، فاطمه صمدی، محسن بیات و عماد اسدی و شاعران صاحب کتاب‌های ویژه رونمایی به شعرخوانی پرداختند.

 

انتهای پیام/ش.ع/ن.ف

 

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.