شنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۳:۵۴

گزارشی از نمایشگاه عکس و ویدئو آرت نغمه جهانی/

«تاریکی نا دیده»؛ عکس هایی از تعامل انسان و حیوان

نمایشگاه عکس تاریکی نادیده

سینما پرس- گروه هفت هنر/ نمایشگاه عکس و ویدئو آرت نغمه جهانی با عنوان «تاریکی نا دیده» عصر جمعه سیزدهم اردیبهشت ماه در گالری شکوه برپا شد.

به گزارش سینما پرس، در این نمایشگاه 9 قطعه عکس به همراه یک ویدئو آرت از جهانی به معرض تماشا گذاشته شده است.

 

موضوع  آثار مجموعه «تاریکی نا دیده» برگرفته از خواب و رویاهای جهانی است.  او بر اساس خواب هایش و تاثیرات ذهنی آن ها این عکس ها را چیدمان کرده و با استفاده از تکنیک فتو مونتاژ و بهره گیری از نرم افزار فتو شاپ آن ها را به تماشا گذاشته است.

 

جهانی در مورد ایده اولیه آثار این نمایشگاه گفت: ایده اولیه این آثار از خواب هایم گرفته شده  است. بعد از آنکه در رشته عکاسی تحصیل کردم تصمیم گرفتم خواب هایم را در قالب عکس هایی ثبت کنم. پس از مطالعه در مورد حیواناتی که به خواب هایم می آمدند به فلسفه یونگ روانپزشک و متفکر سوئیسی رسیدم که معتقد است حیوانات نمادی از غرایز فطری سرکوب شده انسانها هستند که در خواب نمایان می شوند و در واقع به کهن الگو ها و اسطوره ها برمی گردد که این اسطوره ها مکان و جای مشخصی ندارند و به این معنا نیست که چون من ایرانی هستم اسطوره ای ایرانی را در خواب ببینم بلکه در این خواب ها حیوانات مختلف از اسطوره های متفاوت راه یافته اند.

عنوان «تاریکی نادیده» برگرفته از یکی از شعرهای تاگور است، او در این مورد گفت: عنوان «تاریکی نا دیده» یکی از عبارت های اول شعر تاگور است. «تاریکی نا دیده» درواقع یک بخش نادیدنی از ذهن ماست که به اندازه کافی به آن توجه نمی شود. خیلی وقت ها سراغ معانی خواب ها نمی رویم و به  تاثیرات اسطوره ها، کهن الگو ها و بحث های روانشناسی در زندگی اهمیت نمی دهیم. من در مجموعه «تاریکی نادیده» سعی کردم پس ذهنم را دیدنی کنم بنابراین این تاریکی نادیده را به نوعی با این عکس ها دیدنی کردم.

 

او در پاسخ به این سوال که آیا هر کدام از حیوانات در این عکس ها سمبل خاصی دارد، گفت: این حیوانات در اساطیر مختلف نماد های مختلفی هستند. برای مثال پلیکان نماد از خودگذشتگی و یا در فلسفه ای دیگر نماد شفقت و مهربانی است و گربه که در تمام اسطوره ها نماد حفاظت یا درک ماوراءالطبیعه است. در این نمایشگاه تلاش کردم بوسیله تلفیق حیوانات با پرتره هایی از خودم، آشتی بین خوی حیوانی و خوی انسانی برقرار کنم و به نوعی با غرایز فطری سرکوب شده نوعی ارتباط برقرار کنم.

 

 

نمایشگاه عکس تاریکی نادیده

هر کدام از این عکس ها پس زمینه مربوط به خود را دارند، او پس زمینه ها را بر اساس معنا و نماد آن اثر انتخاب کرده است، برای مثال قوچ نمادی است که در اسطوره ها با چرخ سفالگری در حال آفرینش انسان است، به همین دلیل جهانی پس زمینه کاهگل را برای این اثر انتخاب کرده است.

 

 

نمایشگاه عکس تاریکی نادیده

این هنرمند جوان در کنار عکس ها یک ویدئو آرت هم به نمایش گذاشته است که مخاطبان برای تماشای این ویدئو  باید از راهرویی تاریک عبور کنند و به اتاقی برسند که ویدئویی تشکیل شده از چهار پلان متفاوت در حدود 4 دقیقه نمایش داده می شود، جهانی در مورد این ویدئو آرت گفت: برای تماشای این ویدئو باید از راهرویی تاریک عبور کرد،  این راهرو در واقع راهرویی است که قبل از آنکه به خواب عمیقی فرو رویم و خواب های مختلف را تجربه کنیم باید از آن گذر کنیم. در این ویدئو سه خواب اصلی خودم را بوسیله عکس هایی موشن نشان داده ام، صداهایی مخصوص به هر خواب در کنار حرکات کوچک تصویر که ایجاد نوعی احساس توهم و ناپایدار بودن تصویررا برای مخاطب بوجود می آورد  فضاهایی از خواب هایم را تداعی می کند. 

 

مهدی مقیم نژاد عکاس صاحب سبک در بخش هایی از یادداشتی در بروشور نمایشگاه «تاریکی نا دیده» آورده است: جهانی در عکس های به دقت دستکاری شده خود عناصر ریخت شناسانه ی حیوانات را بر چهره ی خود پیوند می زند تا بدین ترتیب به تلفیقی زیبایی شناسانه از نمود غرایز حیوانی در ساحتی انسانی برآید.

 

   نغمه جهانی متولد 1367 است. او دانشجوی کارشناسی ارشد در رشته عکاسی از دانشگاه هنر تهران است . او تا کنون در شش نمایشگاه گروهی شرکت کرده است. «تاریکی نا دیده» اولین نمایشگاه انفرادی جهانی محسوب می شود. او در سال 1389 برگزیده بهترین عکس های تئاتر تماشاخانه ایرانشهر و  در سال 1391 منتخب آثار دومین فستیوال پرتره سازی گالری صد رنگ شده است.

 

گفتنی ست، نمایشگاه «تاریکی نا دیده» تا بیست و چهارم اردیبهشت ماه در گالری شکوه واقع در خیابان فرمانیه، بلوار اندرزگو،خیابان امیر نوری، پلاک 19 دایر است  وعلاقمندان می توانند همه روزه از ساعت 4 تا 8 بعد از ظهر از این آثار دیدن کنند.

 

انتهای پیام/ص/ن.ف

 

 

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.