جمعه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۱

برناردو برتولوچی رییس داوران جشنواره فیلم ونیز شد

برناردو برتولوچی

سینما پرس- گروه سینما/ برناردو برتولوچی؛ کارگردان، نویسنده و تهیه‌کننده صاحب نام ایتالیایی ریاست هیات داوران بخش مسابقه بین‌الملل هفتادمین دوره جشنواره فیلم ونیز را برعهده دارد.

به گزارش سینما پرس، مسئولان برگزارکننده هفتادمین دوره جشنواره فیلم ونیز اعلام کردند که برناردو برتولوچی؛ کارگردان فیلم‌های سینمایی مطرح و برجسته‌ای مانند «آخرین تانگو در پاریس» (Last Tango in Paris)، «آخرین امپراطور» (The Last Emperor) و «خیالباف‌ها» (The Dreamers) ریاست هیات داوران بخش مسابقه بین‌الملل این جشنواره ایتالیایی را برعهده دارد.

 

بنابر گزارش هالیوود ریپورتر، برتولوچی پیش از این هیچ‌گاه در بخش مسابقه جشنواره فیلم ونیز حضور نداشته است، اما در سال 2007 میلادی به پاس یک عمر دستاورد هنری شیر طلایی این جشنواره ایتالیایی را دریافت کرد. در سال 2011 میلادی نیز با حضور در جشنواره فیلم ونیز جایزه افتخاری یک عمر دستاورد هنری این جشنواره ایتالیایی را به مارکو بلوکیو اهدا کرد.

 

انتخاب برتولوچی به عنوان رییس هیات داوران بخش مسابقه بین‌الملل جشنواره فیلم ونیز در سال 2013، دومین ریاست این کارگردان سرشناس ایتالیایی در این سمت است، به طوری که او پیش از این در سال 1983 میلادی نیز به عنوان رییس هیات داوران بخش مسابقه بین‌الملل این جشنواره ایتالیایی انتخاب شده بود. در سال 1983 میلادی جایزه شیر طلایی جشنواره فیلم ونیز به فیلم سینمایی «اسم: کارمن» (First Name: Carmen) به کارگردانی ژان لوک گودار اهدا شد.

 

برتولوچی درباره انتخاب خود به عنوان رییس هیات داوران بخش مسابقه بین‌الملل جشنواره فیلم ونیز گفت: به خوشحالی این سمت را ‌پذیرفتم، زیرا فعالیت به عنوان رییس هیات داوران بخش مسابقه بین‌الملل جشنواره فیلم ونیز فرصتی است تا آثار جالبی را که در صنعت فیلمسازی سراسر جهان ساخته شده است را تماشا کنم.

 

مایکل من؛ کارگردان آمریکایی در سال گذشته ریاست هیات داوران شصت و نهمین دوره جشنواره فیلم ونیز را برعهده داشت. فیلم سینمایی «پیتا» (Pieta) به کارگردانی کیم کی دوک با دریافت جایزه شیر طلایی به عنوان بهترین فیلم معرفی شد و پائول توماس اندرسون نیز برای ساخت فیلم سینمایی «استاد» (The Master) جایزه شیر نقره‌ای بهترین کارگردان را دریافت کرد.

 

مسئولان برگزارکننده هفتادمین دوره جشنواره فیلم ونیز علاوه بر انتخاب و معرفی رییس هیات داوران بخش مسابقه بین‌الملل این جشنواره ایتالیایی، اعلام کردند که در سال جاری علاوه بر جوایز دوره‌های پیشین مانند بهترین فیلم، بهترین کارگردان، بهترین بازیگر زن و بهترین بازیگر مرد، جایزه دیگری به نام «جایزه بزرگ هیات داوران» نیز به فهرست جوایز جشنواره ونیز افزوده شده است.

 

هفتادمین دوره جشنواره فیلم ونیز در تاریخ 28 اوت (6 شهریور) آغاز می‌شود و روز 7 سپتامبر (16 شهریور) تابستان سال جاری به پایان می‌رسد.

 

انتهای پیام/ ع م

 

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.