یکشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۳

گزارشی از نمایشگاه عکس «تهران کمی مایل به راست» محمد غزالی/

تهرانی که دوستش داشتیم در گالری اثر

عکس های «محمد غزالی در گالری اثر

سینما پرس- گروه هفت هنر/«تهران کمی مایل به راست» تازه ترین مجموعه عکس های محمد غزالی است که این روزها در گالری اثر به روی دیوار رفته است.

به گزارش سینما پرس، 27 عکس که با فیلم پولاروید تاریخ مصرف گذشته خلق شده اند و در اندازه 5/8×8/10 سانتی متر، هر یک فقط در یک نسخه به چاپ رسیده اند تهرانی متفاوت را روایت می کنند: تهرانی به دور از آسمانخراش ها و فاقد مبلمان های شیک شهریش، تهرانی زرد و رنگ پریده که به دلیل تاریخ مصرف گذشته بودن فیلم عکاسی مورد استفاده عکاس، بخش هایی از شهر ناپدید و محو است؛ روایتی تصویری از هویتی که از دست رفته است و شاید هم معصومیتی که روزگاری در جان تهران خانه داشت و به شهروندانش آرامش می داد و امروز دیگر سراغی از آن در ذهن ها نیست.

 

«محمد غزالی» که همواره از مدیوم عکاسی فراتر رفته و با رویکرد مفهومی در آثارش به ساحتی بین رسانه ای دست می یابد، در این مجموعه تازه نیز با انتخاب هوشمندانه فیلم های عکاسی تاریخ مصرف گذشته این روند را ادامه داده است؛ انتخاب فیلم پولاروید که در دهه 50 شمسی میان علاقمندان به عکاسی جایگاه ویژه ای داشت پروژه «تهران کمی مایل به راست» را نوستالژیک تر کرده است. لنز دوربین غزالی در این آثار به روی خیابانهاست، گویا خیابان های مرکز شهرند، خبری از اتوبان ها و روگذرها ی طبقاتی نیست، از ترافیک خبری نیست، گویا در تهران خبری غیر از آرامش نیست، شعاع نور آفتاب به کمک فیلم عکاسی فاسد شده آمده تا زردی و رنگ پریدگی تصاویر دو چندان شود. «مایل به راست بودن» زاویه نگاه دوربین غزالی، به دراماتیک شدن سوژه نمایشگاه کمک شایان توجهی کرده است.

 

«زروان روح بخشان» منتقد هنری یادداشتی در کاتالوگ نمایشگاه درباره این مجموعه نوشته است که در پاراگراف پایانی آن آورده است: در عکس های غزالی، ویژگی نوستالژیک بودن پولاروید با خاطره‌ی جمعی خیابان هم سو گردیده است. بازخوانی وی از این خاطره‌ی جمعی در قالب عکس هایی از دست رفته که بخشی از موضوع خود را اصلا ثبت نکرده اند که نشان دهند و آن چه نشان می دهند هم تصویری مبهم است، بیننده را با عدم حضور آن چه زمانی حاضر بود مواجه می کند؛ آن چه بود و دیگر نیست و حالا ما که آنجا در خیابان ها بودیم بینندگان تصاویری هستیم و شاید می خواهیم اما نمی بینیم.

 

در نهایت اینکه پولاروید نوستالژیک است و نوستالژیا خاطره انگیز است و خاطره همواره در گذشته است و گذشته رویا گونه است و خیابان محل عبور است و هر آنچه در عبور است می گذرد و آنچه گذشته است دیگر نخواهد بود.

محمد غزالی 32 ساله که تحصیلاتش نیز کارشناسی عکاسی است، مقام نخست نهمین بینال عکس تهران در سال 1383 را از آن خود کرده است و دوبار در رویداد بزرگ «پاریس فوتو» حضور داشته است، در سال 83 با گالری راه ابریشم و در سال 1388 با «گالری اثر»؛ او همچنین با گالری اثر دو آرت فر بین المللی «آرت مسکو» و «کانتمپوری آرت استانبول» را تجربه کرده و در قالب حدود 20 نمایشگاه جمعی آثارش در کشورهایی نظیر استرالیا، فرانسه، ترکیه، کویت... به نمایش درآمده است. این عکاس جوان و صاحب سبک، ده سال پیش نخستین نمایش انفرادی عکس هایش را در گالری های تهران آغاز کرده است و در این مسیر مجموعه های تأمل برانگیز و تماشایی: جای سر خوبان، روبان قرمز، یادداشت برداری، تابستان 84، سلول سیاه و بازگشتی به فراموشی را ارائه داده است که همگی با استقبال خوبی از سوی جامعه هنری روبرو شدند.

 

نمایشگاه «تهران کمی مایل به راست» تا نهم خردادماه در گالری اثر دایر است و علاقمندان می توانند روزهای یکشنبه تا پنجشنبه از ساعت 11 تا 20 و جمعه ها از ساعت 16 تا 20 از این آثار دیدن نمایند، گالری شنبه ها تعطیل است.

 

شایان ذکر است، گالری اثر واقع در خیابان ایرانشهر، خیابان بر فروشان، پلاک 16 است.

 

انتهای پیام/ص/ن.ف

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.