یکشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۱:۲۰

کارگردان «میراث آلبرتا» عنوان کرد:

دنبال درآوردن پول واقعی از مستند هستیم/تلویزیون جشن ماکارانی را نشان می‌دهد اما مسائل چالشی نه

حسین شمقدری

سینماپرس-گروه سینما/ حسین شمقدری گفت: اینکه تعداد زیادی از دی وی دی ها را به یک جای دولتی بفروشیم را قبول نداریم و به دنبال فروش به دانه دانه مخاطب ها و درآوردن پول واقعی از مستند هستیم.

حسین شمقدری درگفت و گو با سینماپرس درباره فروش مستند «میراث آلبرتا» گفت: ما این مستند را برای فروش بر روی اینترنت قرار دادیم که بعضی سعی کردند توسط سایت های دانلود رایگان مثل یوتیوب به فروش مستند ضربه بزنند البته این امر پیش بینی می شد.

 

وی ادامه داد: امیدورام فرهنگ کپی رایت را بین خودمان بیشتر رعایت کنیم و اشاعه دهیم و حداقل با پخش کردن نسخه دانلودی فیلم ها به رایگان به آن دامن نزنیم.

 

این مستندساز درباره ایده فروش مستند اظهار داشت: ما به دنبال این قضیه هستیم که کاملا خصوصی شویم و پول مستند را از مخاطب بگیریم. وصل شدن به ارگان های مختلف و گرفتن بودجه از آن ها به مراتب برای ما راحت تر است. اینکه تعداد زیادی از دی وی دی ها را به یک جای دولتی بفروشیم را قبول نداریم و به دنبال فروش به دانه دانه مخاطب ها و درآوردن پول واقعی از مستند هستیم.

 

شمقدری درمورد موانع این کار بیان داشت: نبود بستر بزرگترین موانع فروش مستند در ایران است. اگر کپی رایت و حقوق مولف لحاظ شود موانع بسیاری از سر راه این کار برداشته خواهد شد.

 

او اضافه کرد: کاری که شروع کرده ایم کار جدیدی ست و در حقیقت برای اولین بار است که مستندی فروخته شود. تا الان فروش خوبی هم داشته ایم. علاقه مندان به خرید مستند می توانند به آدرس اینجا مراجعه کنند. لینک دانلود این مستند هم برای بچه های خارج از ایران و هم داخل ایران قابل خریداری ست.

 

کارگردان مستند «یزدان تفنگ ندارد» در ادامه گفت: اگر بتوانیم 20 تا 30 درصد خرج پروژه را درآوریم راضی کننده است و گام بزرگی برداشته ایم. امیدورایمان این است که کل مخارج مستند جبران شود و حتی در آینده به سود نیز دست پیدا کنیم.

 

وی ادامه داد: اکران های دانشگاهی مستند «میراث آلبرتا» ادامه دارد و بیش از 50 دانشگاه میزبان اکران این مستند بوده اند که البته اکثرا در جایی بازتاب پیدا نمی کنند. در دانشگاه فردوسی مشهد 700 نفر برای دیدن فیلم آمدند و جلسه پرسش و پاسخ آن یک ساعت و نیم طول کشید که بحث های داغی در آن اتفاق افتاد.

 

او افزود: حتی جالب است که ما برای رونمایی «میراث آلبرتا»دو هزار بلیط در دانشگاه و 500 بلیط اینترنتی فروختیم. اما در صداوسیما اصلا بازتاب نداشت. جشن ماکارانی را پخش می کنند اما مسائل چالشی اصلا نباید در تلویزیون دیده شود. حالا این موضوع به عمد است یا سهو محل ایراد دارد.

 

شمقدری در پیایان گفت: معاون دانشگاهی وزارت علوم چندی پیش در پاسخ به سوالی در مورد این مستند که در مورد دانشجویان است گفته بود این فیلم را اصلا ندیده است! این نشان دهنده عقب افتادن مسئولین امر از خود دانشجویان است نباید ادامه پیدا کند.

 

گفتنی ست موضوع مستند «میراث آلبرتا»، که در مرکز مستند سفیر ساخته شده است که عوامل تهیه این فیلم محمد حسن مددی و حسین شمقدری هستند، مهاجرت دانشجوهای مستعد ایرانی به کشورهای غربی و به خصوص آمریکا است.

 

انتهای پیام/ع/ن.ف

 

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.