سه‌شنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۲

با جشنواره فیلم یاس/

سعید ابراهیمی فر: جشنواره‌ فیلم یاس سینماگران را به آینده وصل می‌کند

سعید ابراهیمی فر

سینماپرس-گروه سینما/سعید ابراهیمی فر کارگردان سینما درباره برگزاری جشنواره فیلم یاس می گوید: جشنواره‌ بین‌المللی فیلم یاس تهران رسالت مهمی دارد که مزیت‌های فرمت دیجیتال را برای سینماگران مشخص کند و آنها را به آینده وصل می‌کند.

به گزارش سینماپرس سعید ابراهیمی‌فر کارگردان سینما درباره تفاوت‌های بین مدیوم فیلم‌های سینمایی و فیلم ویدیویی گفت: سینمای دیجیتال دراین سال‌های اخیر پیشرفت‌های زیادی داشته است و رسما سینمای فراگیری شده است. از سویی اغلب تولیدات سینمای ایران در فرمت ویدیویی ساخته می‌شود و کیفیت این مدیوم هم بسیارخوب و دقیق است و به راحتی در این فرمت از تکنیک‌های رایانه‌ای  می‌توان استفاده کرد.

 

کارگزدان «نار و نی» با اشاره به تعطیلی اغلب کمپانی‌های تولید نگاتیو مثل کداک افزود: نکته مهم این است که به لحاظ کارگردانی این دو مدیوم با یکدیگر تفاوت‌هایی ندارد.

 

بازیگر «یک شب» با اشاره به ویژگی‌های مثبت دوربین های ویدیویی به لحاظ سبکی تصریح کرد: دوربین‌های ویدیویی قدرت مانور را در اختیار کارگردان درصحنه‌های شلوغ و خطرناک را می‌دهد تا بتوانند خواسته‌های ذهنی را به عینیت تبدیل کرد. در بدنه دوربین‌های ویدیویی اتصلاتی وجود دارد که می‌توان از لوازم زیاد جانبی کمک گرفت. استفاده از یک کرین با وزن زیاد و ارتفاعش در فیلم‌های نگاتیو کلی دردسر و گرفتاری برای گروه تولید به همراه داشت و مدت‌ها زمان صرف می شد تا یک پلان سی ثانیه‌ای فیلمبرداری شود. کرین‌های دوربین‌های ویدیویی این روزها خیلی سبک شده است و دو نفر به راحتی می‌توانند با کرین فیملبرداری را انجام بدهند و صحنه مورد نیاز را با کنترل و دقت مناسب قابل طراحی در حرکات پن و تیلت است. بارها پیش  آمده موقعی که مشغول ساخت فیلم‌های ویدیویی بوده‌ام، با اتکا به چنین توانایی از زوایای مختلف توانسته‌ام فیلمبرداری را انجام بدهم.

 

ابراهیمی‌فر با تکیه بر پیشرفت گسترده دوربین‌های ویدیویی به لحاظ تکنولوژی گفت: این روزها دوربین‌های دیجیتالی وارد بازار شده است که بهترین شرایط را دارند و از لنزهای عکاسی فیلمبرداری بهره‌برداری می‌کنند و همان عمق میدانی که در فیلم‌های 35 وجود دارد. دراین دوربین ها می‌شود مورد استفاده قرار داد . الان دوران گذر را در سینمای ایران در جهت استفاده از فرمت دیجیتالی را پشت سر گذاشته‌ایم و باید به فیلم سازان جوان این نکته را گوشزد کرد که به این فرمت نگاه سهل و آسانی نداشته باشند.

 

انتهای پیام/ن.ف

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.