جمعه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۲:۴۱

ارجمند، جلیلوند، قاسمی، قائمیان و مقدس/

بزرگداشت 5 چهره فعال فیلم‌های ویدئویی در جشنواره فیلم یاس

تقدیر از 5 چهره ویدئویی

سینماپرس-گروه سینما/دومین جشنواره بین‌المللی فیلم یاس تهران از 5 چهره فعال حوزه تولید فیلم‌های ویدئویی تقدیر می‌کند.

به گزارش سینماپرس قرار است در دومین دوره جشنواره بین المللی فیلم یاس تهران از «داریوش ارجمند»(بازیگر)، «چنگیز جلیلوند»(مدیر دوبلاژ)، «ثریا قاسمی»(بازیگر)، «فرهاد قائمیان»(بازیگر) و «نادر مقدس»(فیلمساز) به عنوان 5 چهره فعال تلویزیونی تقدیر به عمل بیاید.

 

 «داریوش ارجمند»

 

در سال ۱۳۲۳ در تهران به دنیا آمد. او دارای مدرک کارشناسی ارشد تئاتر و سینما از دانشگاه پاریس و کارشناسی تاریخ و جامعه‌شناسی از دانشگاه مشهد است. وی که از موسسین سینمای آزاد مشهد در اواخر دهه ۱۳۴۰ است، فعالیت سینمایی‌اش را با کارگردانی فیلم «گفت به زیر سلطه من آیید» آغاز کرد. اما حضور متفاوت و درخشان او در فیلم تحسین شده «ناخدا خورشید»(ناصر تقوایی) و کسب جایزه بهترین بازیگر مرد از پنجمین جشنواره فیلم فجر، به نوعی او را برای فعالیت جدی‌تر در حوزه بازیگری ترغیب کرد. او در ادامه با حضور در آثاری چون کشتی آنجلیکا، پرده آخر، سریال امام علی، آدم برفی، هبوط، مسافر ری و اعتراض خود را به عنوان یکی از مطرح‌ترین بازیگران سینمایی معرفی کرد. او با بازی در فیلم «سگ کشی»(بهرام بیضایی) و دریافت جایزه سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد از جشنواره نوزدهم فیلم فجر یکبار دیگر توانایی‌اش را به رخ کشید.

 

از آثار مهم وی در یک دهه گذشته می‌توان به ازدواج به سبک ایرانی، رئیس، راه آبی ابریشم، جرم و سریال‌های یه تیکه زمین و ستایش اشاره کرد.

 

او بازی در فیلم‌های تلویزیونی فراموشی(داریوش یاری) و حرف مردم(داریوش یاری) را در کارنامه دارد.

 

 «چنگیز جلیلوند»

 

متولد 1315 مدیر دوبلاژ و بازیگر، فعالیت هنری‌اش را در سال ۱۳۳۶ و با تئاتر آغاز کرد. او در سال 1384 به کشور بازگشت و فعالیت‌هایش را دوباره از سر گرفت و با آموزش دوبلورهای جوان سعی کرد تجربیاتش را در اختیار آنان بگذارد. وی طی مدت حضور مجددش در کشور، به عنوان یکی از فعالین حوزه فیلم‌های نمایش خانگی در حوزه دوبلاژ شناخته می‌شود..

 

 «ثریا قاسمی»

 

متولد ۱۳۱۹ با بازی در فیلم «آرامش در حضور دیگران» ساخته «ناصر تقوایی» فعالیت‌های سینمایی‌اش را آغاز کرد. وی در اوایل دهه 70 با ایفای نقش در سریال «در پناه تو»(حمید لبخنده) یکبار دیگر قابلیت‌های هنری‌اش را به رخ کشید و پس از آن با بازی در فیلم «مارال»(مهدی صباغ‌زاده) مزد زحمات سالیان گذشته‌اش را با دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن از نوزدهمین جشنواره فیلم فجر به دست آورد.

 

فیلم‌های شاخص وی طی سال‌های اخیر عبارتند از «عروسک»(ابراهیم وحیدزاده)، «دعوت»(ابراهیم حاتمی کیا)، «رستگاری در هشت و بیست دقیقه»(سیروس الوند)، «دختر شیرینی فروش»(ایرج طهماسب) و «شام آخر»(فریدون جیرانی) است. او همچنین سابقه بازی در فیلم‌های تلویزیونی مثل کمی دورتر(مجید اسماعیلی)، بیا از گذشته حرف بزنیم(حمید نعمت‌ا...)، بن‌بست یلدا(عباس رنجبر)، پس از جدایی(سیدرضا رضوی) و... را در کارنامه دارد.

 

«فرهاد قائمیان»

 

در سال ۱۳۴۴ در اردبیل ﻣﺘﻮﻟﺪ ﺷﺪ. او ﺩﺭ ﺳﺎﻝ ۱۳۷۰ ﺍﻭﻟﯿﻦ ﺗﺠﺮﺑﻪ ﺑﺎﺯﯾﮕﺮﯼ‌ﺍﺵ ﺭﺍ ﺑﺎ ﻓﯿﻠﻢ «ﺩﻣﺮﻝ» ﺷﺮﻭﻉ ﮐﺮﺩ ﻭ ﺗﺎ ﮐﻨﻮﻥ ﺩﺭ ﻓﯿﻠم‌ﻬﺎ ﻭﺳﺮﯾﺎﻟ‌ﻬﺎﯼ ﺯﯾﺎﺩﯼ ﺍﯾﻔﺎﯼ ﻧﻘﺶ ﮐﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ. حضور او در سه فیلم از رسول ملاقلی‌پور، «هیوا»، «نسل سوخته» و «قارچ سمی» قابلیت‌های فراوانش در این حوزه را به خوبی نشان داد.

 

همکاری با ابراهیم حاتمی‌کیا در فیلم «دعوت»، با رسول صدر عاملی در «زندگی با چشمان بسته» و با مهدی کرم‌پور در اپیزود «تهران، سیم آخر»(فیلم طهران تهران) از شاخص‌ترین آثار دیگر وی است.

 

اوی بازی در فیلم‌های تلویزیونی مثل گروگان(رضا درستکار)، سرقت(محمدرضا آهنج) و... را در کارنامه دارد.

 

 «نادر مقدس»

 

کارگردان، فیلم‌نامه‌نویس و تهیه‌کننده آملی سینمای ایران متولد ۱۳۳۷. فعاليت هنري خود را از دوران نوجواني آغاز كرد و به كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان راه يافت و به تدريس در زمينه موسيقي پرداخت و فعاليت فيلمسازي خود را از همين مركز آغاز و سال‌ها بعد موفق به ساخت چندين فيلم كوتاه 16و 35 ميليمتري از جمله «كوره هاي آتش» شد. او دستیار زنده‌یاد رسول ملاقلی‌پور در چند فیلمش بوده است.

 

دشت ارغوانی شور عشق رویای جوانی ایستگاه بهشت و ارتباط خانوادگی از جمله آثار سینمایی او به حساب می‌آید.

 

مقدس همچنين در عرصه ساخت فیلم‌های ویدئویی یکی از فعالان ساله‌های اخیر است و سال گذشته در نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم یاس تهران، با دوفیلم دست عشق و گنجینه جواهر پشته حاضر بود.

 

دومین جشنواره بین‌المللی فیلم یاس تهران به دبیری «محمدرضا عباسیان» در دو بخش کلی مسابقه  ایران و مسابقه بین‌الملل از 10 تیرماه لغایت 15 تیرماه 1392 در تهران و به طور همزمان در چهارگوشه کشور(ماکو، سرخس، خرمشهر و چابهار) برگزار می‌شود.

 

انتهای پیام/ن.ف

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.