یکشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۳:۴۶

عباسیان در پاسخ به سوال سینماپرس:

گمرکی به موسسان سازمان سینمایی بدهی سنواتی دارد

محمد رضا عباسیان در گفتگو با خبرگزاری سینماپرس

سینماپرس-گروه سینما/محمدرضا عباسیان در آخرین روز کاری خود در موسسه رسانه‌های تصویری علاوه‌بر اعلام خبر استعفای خود از مدیرعاملی این موسسه و دبیری جشنواره فیلم یاس‌، درباره مسائل مختلف دیگری از جمله بودجه فیلم های ساخته شده توسط این موسسه و سریال سازی در شبکه ویدئویی و همچنین بدهی جشنواره فیلم فجر به صاحبان آثار اظهار نظر کرد.

به گزارش خبرنگار سینماپرس دبیر سابق جشنواره فیلم «یاس» پیش از اعلام خبر استعفای خود از دبیری این جشنواره اظهار کرد: جشنواره کار خود را آغاز کرده بود و تا کنون فیلم‌های زیادی به دبیرخانه رسیده است. همچنین در بخش بین‌الملل توانستیم فیلم‌های خوبی دریافت کنیم.

 

او در عین حال از تعویق زمان برگزاری جشنواره خبر داد و گفت: ما نمی‌توانستیم قبل از انتخابات جشنواره را برگزار کنیم، اما اکنون می‌بینیم اگر انتخابات به دور دوم کشیده شود‌، باید تا پس از هفتم تیرماه صبر کنیم و پس از آن هم ماه رمضان آغاز می‌شود. با بررسی‌ها و مشاوره‌هایی که انجام دادیم قرار شد برگزاری جشنواره فیلم یاس به زمان دیگری موکول شود که بعدا اعلام خواهد شد، اما قطعا این جشنواره بعد از ماه مبارک رمضان برگزار می‌شود.

 

عباسیان در پاسخ به پرسشی درباره اینکه چرا به جشنواره کن نرفته است‌، خاطر نشان کرد: دلیل نرفتن من به این جشنواره پیگیری برنامه‌های جشنواره یاس بود. متاسفانه ما مشکلاتی برای برگزاری این جشنواره داریم که اهم آن مساله بودجه است. تا جاییکه تا کنون و با پایان دومین ماه سال هیچ دریافتی‌ای از سازمان سینمایی نداشته‌ایم.

 

مدیرعامل سابق موسسه رسانه‌های تصویری که به قول خودش آخرین روز کاری‌اش را در این موسسه می‌گذراند‌، در بیان گزارش عملکرد سال گذشته خود اظهار کرد: موسسه رسانه‌های تصویری سال قبل وضعیت مناسب و خوبی داشت. ما دو جشنواره فیلم یاس و فجر را به خوبی برگزار کردیم و در حوزه عرضه محصولات در شبکه نمایش خانگی با 30 عنوان فیلم یکی از فعال‌ترین سال‌هایمان را در مقایسه با دوره‌های گذشته داشتیم. همچنین در حوزه تولید مشترک «برلین 7-» را با موضوع تبعات اشغال عراق و همچنین «بشارت به یک شهروند هزاره سوم» را با موضوع شیطان‌پرستی تولید کردیم.

 

وی درباره بودجه تولید «برلین 7-» و «بشارت به یک شهروند هزاره سوم» افزود: بودجه اولیه «برلین 7-» کمتر از یک میلیارد تومان بود، اما با توجه به افزایش نرخ ارز رقم پرداختی ما به پروژه کمی بیش از 2 میلیارد تومان بود که طبیعتا این میزان با توجه به فیلمبرداری در خارج از کشور رقم خوبی است. «بشارت به یک شهروند هزاره سوم» نیز اولین اثر سینمایی درباره شیطان پرستی بود. اگرچه این فیلم در جشنواره مورد بی‌مهری‌هایی قرار گرفتف اما فکر می‌کنیم استاندارد خوبی دارد. در کل رقم تولید «بشارت به یک شهروند هزار سوم» حدود 600 میلیون تومان بود که با توجه به عوامل بسیار حرفه‌ای آن رقم خوبی محسوب می‌شود.

 

مدیرعامل سابق رسانه‌های تصویری همچنین درباره فیلم جدید این موسسه با نام «ایرباس» توضیح داد: «ایرباس» جدیدترین فیلمی است که قرار است موسسه رسانه‌های تصویری به صورت مشترک با یک شرکت آمریکایی - کانادایی تولید کند. متاسفانه ممکن است فیلم‌های زیادی در کشور ما با نگاه استراتژیک تولید شوند، اما حتی مردم خودمان هم آنها را نمی‌بینند، چه برسد به اینکه بُرد بین‌المللی داشته باشد. پیش‌بینی ما این است که «ایرباس» فیلمی درباره جنایت آمریکایی‌ها باشد که مردم دنیا آن را ببینند.

 

وی درباره هزینه تولید این پروژه و همچنین کارگردانان آن بیان کرد: پیشنهاد ساخت این فیلم از سوی یک شرکت آمریکایی - کانادایی داده شد و در کل بودجه تولیدش تقریبا سه میلیون دلار پیش‌بینی شده است که موسسه رسانه‌های تصویری قرار است 15 درصد آن را تقبل کند. این رقم با توجه به این است که بازیگران خارجی دستمزدی دریافت نمی‌کنند و در پروژه مشارکت خواهند داشت. همچنین درباره کارگردانان «ایرباس» نیز باید بگویم که آقای طالب‌زاده تجربه بسیار خوبی در حوزه مستندسازی و ساخت فیلم دارند و کارگردان مشترک آمریکایی هم دستیار آقای اولیور استون در پروژه‌های درجه A هالیوود بوده است.

 

عباسیان در پاسخ به پرسشی درباره اعمال نظر ایران روی محتوای فیلم ساخته شده با توجه به مشارکت 15 درصدی در آن خاطرنشان کرد: نظر 100 درصدی ما روی فیلمنامه اعمال شده و «ایرباس» با توجه به نظرمان سه‌بار بازنویسی شد. این فیلمنامه پیوندی بین واقعه ایرباس و حمایت آمریکایی‌ها از گروهک‌های تروریستی شرق ایران است.

 

مدیرعامل سابق رسانه‌های تصویری در بخش دیگری از بیان گزارش عملکردش در این موسسه به تولید پکیج‌های فیلمسازان چهره ایرانی اشاره و عنوان کرد: یکی از کارهای ارزشمند موسسه رسانه‌های تصویری تولید پکیج‌های مختلف بود‌. تا کنون پکیج‌ فیلم‌های آقای حاتمی‌کیا و پکیج سه نسل تولید شده است و اکنون نیز پکیج‌های مرحوم رسول ملاقلی‌پور‌، مسعود کیمیایی، کیومرث پوراحمد و رسول صدرعاملی در مرحله تولید است. اکنون دو پکیج از این تعداد کاملا آماده شده است و قرار بود‌ در اردیبهشت‌ماه رونمایی شود، اما پکیج سوم که متعلق به آقای ملاقلی‌پور بود نیاز به همکاری برخی نهادها دارد تا تمامی آثار ایشان در آن موجود باشد. اکنون برنامه داریم تا این مجموعه از پکیج‌ها را شهریورماه رونمایی کنیم.

 

عباسیان در پاسخ به سئوال خبرنگار سینماپرس درباره تولید سریال در شبکه نمایش خانگی و وضعیت فعلی شبکه نیز اظهار کرد: به نظرم سریال‌سازی در شبکه نمایش خانگی خیانت به سینماست، آن هم در شرایطی که به دلیل مسائل مختلف‌، اکران در سینما وضعیت مناسبی ندارد. شبکه نمایش خانگی با گستردگی عرضه می‌توانست به سینما کمک کند، اما سریال‌سازی و توزیع گسترده انیمیشن مشکلات زیادی را ایجاد کرد.

 

وی با ارائه آماری تامل‌ برانگیز ادامه داد: تا جاییکه من اطلاع دارم، 100 میلیون نسخه سریال در سه سال گذشته و در شبکه نمایش خانگی به مردم فروخته شده است. اگر حتی در نظر بگیریم که قرار بود مردم 70 درصد از این رقم را صرف خرید فیلم سینمایی کنند، باید بگوییم که سریال‌سازی در شبکه نمایش خانگی حداقل 70 میلیارد تومان به تهیه‌کنندگان ضرر زده است.

 

محمدرضا عباسیان در پایان سخنانش در پاسخ به سئوال دیگر خبرنگار سینماپرس درباره اعتراض برخی از تهیه‌کنندگان پیرامون پرداخت نشدن حق نمایش فیلم‌هایشان در جشنواره سی‌ویکم فیلم فجر بیان کرد: در جشنواره سی‌ویکم امکان پرداخت فیکس به تهیه‌کنندگان را نداشتیم و قرار شد بر مبنای فروش فیلم‌ها، 50 درصد از فروش به تهیه‌کنندگان پرداخت شود. اکنون ارقام محاسبه شدند، اما متاسفانه بسیار نازل است و حتی کمتر از انتظار ماست. فعلا پیگیر هستیم تا بتوانیم بودجه‌ای در اختیار بگیریم و این مبالغ پرداختی را بالاتر ببریم.

 

وی درباره اعتراض غلامرضا گمرکی تهیه کننده «روز روشن» درباره عدم پرداخت مبلغ حاصل از فروش فیلم در جشنواره گفت: آقای گمرکی بدهی ثانوی به وزارت ارشاد دارند که ابتدا باید آن را تسویه کنند تا طبق قانون بتوانیم مبلغ مورد نظر ایشان را پرداخت کنیم.

 

انتهای پیام/ن/ن.ف

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.