جمعه ۱۷ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۲:۳۴

فریدون حافظی درگذشت

فریدون حافظی

سینماپرس-گروه هفت هنر/فریدون حافظی، آهنگساز نوازنده چیره دست تار و سه تار، شامگاه 16 خرداد به علت بیماری قلبی و کلیوی در سن 87 سالگی در گذشت.

به گزارش سینماپرس به نقل از روابط عمومی موزه موسیقی، فریدون حافظی نوازنده تار و سه‌تار در سال 1305 در کرمانشاه در خانواده ای هنردوست به‌دنیا آمد. پدرش، استاد میرزا یوسف خان حافظی مردی هنر دوست بود که با بزرگان موسیقی این شهر رفت و آمد داشت. او در نواختن تار مهارت کافی داشت. فریدون حافظی هم تحت تاثیر پدرش از کودکی به نواختن این ساز روی  آورد. این هنرمند فقید به تمام دستگاه های موسیقی سنتی ایران مهارت و تسلط کامل داشت ، ولی دربین آنها شیفته دستگاه همایون بود. ساخته های او  با صداي خوانندگاني نظير استاد حسين قوامي ، استاد بنان و استاد گلپايگاني پخش شده است.

 

او آهنگ‌های بسیاری ساخت که اکثر آنها از جمله قطعات شناخته شده موسیقی ایران به شمار می‌روند. آثاری همچون  «اسیر غم‌ها» و «خانه کعبه» با صدای غلامحسین اشرفی، «رقص گیسو»، «کیست همدم آه» و«آتش عشق» با صدای سالار عقیلی، «مهربان» با صدای جمال‌الدین منبری و «خدایی» که به زبان آذری اجرا شده از جمله آثار این هنرمند فقید است.  همچنین کتاب  «آوازهاي ايراني» که حاوي آوازها، چهار مضراب و پيش‌درآمدهاي این آهنگساز است پیش از این منتشر شده است.

 

آیین خاکسپاری این هنرمند فقید در روز دوشنبه 20 خرداد ساعت 9 صبح از مقابل تالار وحدت برگزار می شود.

 

 انتهای پیام/ن.ف

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.