شنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۵

جواد انصافی:

کوزه شکستن تا سبزی پلو با ماهی شب عید دلیل علمی دارد

جواد انصافی*

سینما پرس ـ گروه هفت هنر/ کارگردان نمایش های آیینی و سنتی با بیان اینکه این نوع از نمایش ها نباید به دست فراموشی سپرده شود گفت: همه آیین ها و سنت های ما دلیل علمی دارند.

جواد انصافی نویسنده، بازیگر و کارگردان نمایش های آینی و سنتی در گفت و گو با خبرنگار سینما پرس در مورد لزوم توجه به نمایش های آیینی در کشور بیان کرد: نمایش های آیینی و سنتی پشتوانه فرهنگی و اجتماعی دارد، توجه به این نوع از نمایش ها در واقع توجه به فرهنگ غنی کشورمان است و این مسئله ای است که کم کم رو به فراموشی دارد می رود.

 

وی در ادامه با بیان اینکه همه آنچه که به عنوان فرهنگ از گذشتگان به ما رسیده است در زندگی روزمره نیز کاربرد دارد، بیان کرد: همه آیین های ما می تواند از لحاظ علمی برای مردم باز شود برای مثال اینکه چرا در شب چله به خام خواری سفارش شده است، چرا در شب عید سبزی پلو با ماهی می خورند و یا اینکه علت کوزه شکستن در چهارشنبه سوری چست دلیل علمی دارد، اما باید این فرنگ ها و نکاتی که در آن ها وجود دارد بری مردم باز شود، در حقیقت همه آنها به روز است و تنها باید به وسیله آموزش برای مردم عمق این آیین ها شکافته شود، یکی از راه هایی که می توان به وسیله آن مردم را نسبت به گذشته شان آشنا کرد بدون شک تئاتر و نمایش است.

 

انصافی تصریح کرد: شاید دلیل اینکه کمتر به نمایش های آیینی و سنتی پرداخته می شود سخت بودن این نوع از نمایش ها نیز باشد، برای مثال ایفای نقش سیاه، نقش پهلوان، نقال و... کار آسانی نیست و نیازمند ذهنی خلاق از سوی بازیگر است، پیشرفت این نوع از نمایش نیاز به همتی مضاعف دارد.

 

این کارگردان افزود: تآسیس رشته ای دانشگاهی در رابطه با نمایش های آیینی و سنتی یکی از راه های حفظ این نمایش ها است که متآسفانه با وجود غنی بودن پیشینه این حوزه از تئاتر در کشور چنین رشته ای در دانشگاه های کشور وجود ندارد و حتی پژوهش هایی که در رابطه با آن صورت می گیرد نیز کافی نیست، بنابراین تأسیس رشته های دانشگاهی و یا حتی آموزش آن از طریق مؤسسه های هنری می تواند اقدام مناسبی در جهت بارور ساختن و احیای این حوزه نمایشی در کشور باشد.

 

این پژوهشگر عرصه تئاتر آینی و سنتی عنوان کرد: ما در کشورهایی که سابقه چندان یادی هم در عرصه تئاتر سنتی ندارند می بینیم که جشنواره های متعدد نمایش های سنتی برگزار می کنند اما متأسفانه در کشور ما با این پیشینه غنی فرهنگی جشنواره ای در حد این پیشینه غنی نه تنها برگزار نمی شود بلکه آنچه هم که برگزار می شود آنچنان پر و پیمان نبوده و کاری نیست که هنرمندان برای حضور در آن شوق و اشتیاق زیادی از خود نشان بدهند.

 

انصافی با بیان اینکه همه ارگان های فرهنگی در رابطه با نمایش های آیینی و سنتی ضعیف عمل می کنند، گفت: صدا و سیما و آموزش و پرورش دو ارگانی هستند که می توانند در معرفی این نوع از نمایش ها به مردم مؤثر باشند به عقیده من همه نهادها باید برای احیایاین نوع از نمایش ها که در واقع معرف فرهنگ و تمدن ما نیز  هستند تلاش کنند.

 

انتهای پیام/ش.ع/ن.ف

 

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.