یکشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۰

گزارشی از حجم فراوان تبلیغات تلویزیونی یک محصول تجاری/

حلزونی که در صدا و سیما صاحبخانه شده است!

حلزون

سینماپرس-گروه تلویزیون/ چند ماهی است مخاطبان شبکه های مختلف سیما با حجم فراوانی از تبلیغات تلویزیونی یک محصول تجاری مواجه هستند. این محصول که هر روز در مدت زمان های طولانی در شبکه های مختلف تبلیغ می شود، بینندگان سیما را به استفاده از محصولی ترغیب می کند که تاثیر معجزه آسایی در افزایش زیبایی و سلامت پوست آنها دارد. اما آیا این محصول واجد چنین ویژگی هایی است و اساسا این حجم از تبلیغات تلویزیونی، روشی حرفه ای و معمول در معرفی یک محصول است؟!

به گزارش خبرنگار تلویزیون سینماپرس، در ماههای اخیر مشکلات مالی تلویزیون شدت پیدا کرده و به نحو بی سابقه ای دست اندرکاران تلویزیون در مصاحبه های خود به مشکلات شدید مالی این رسانه که منجر به ایجاد وقفه در فعالیت های برنامه سازان شده اشاره می کنند. جذب تبلیغات تلویزیونی یکی از راههای غلبه بر مشکلات مالی تلویزیون به شمار می رود. شاید به همین دلیل است که این روزها شاهد پخش حجم فراوان و کسل کننده کرم حلزون در شبکه های مختلف هستیم. به نظر می رسد آگهی های تلویزیونی که تا سال های قبل به صورت ثانیه ای محاسبه می شد و هر ثانیه آن صدها هزار تومان قیمت داشت، این روزها به قدری ارزان شده که یک محصول تجاری می تواند تمام شبکه های تلویزیونی را در اختیار خود بگیرد و گاهی همزمان با یک شبکه، شبکه ای دیگر نیز در یک زمان مشخص همان تبلیغات تلویزیونی را نمایش دهد. 

 

نظر سازمان نظام پزشکی درباره کِرِم حلزون

 

سوالی که برای اغلب مخاطبان پیش می آید این است که آیا پخش چنین تبلیغاتی به معنای آن است که محصول تبلیغ شده مورد تایید پزشکان و سازمان نظام پزشکی کشور است؟!  مخاطب تلویزیون ایران، با دیدن این تبلیغات از یک تلویزیون دولتی و رسمی، به این محصول اطمینان پیدا می کند و تصور می کند چنین محصولی واجد ویژگی های ذکر شده در تبلیغ آن است و می تواند به صورت معجزه آسایی باعث زیبایی پوست شود اما اطلاعاتی که یک کارشناس در سازمان نظام پزشکی به خبرنگار ما ارائه می کند، تنها خواص مرطوب کنندگی و چرب کنندگی این محصول مورد تایید است و این محصول فاقد ویژگی های یک کرم اعجاب انگیز و جادویی است!

 

تبلیغاتی که روی ذهن مخاطب رژه می رود!

 

در سال های اخیر ساخت تیزرهای تبلیغاتی در تلویزیون پیشرفت فراوانی کرده است. سفارش دهندگان برخی تیزرهای تبلیغاتی، با علم به اینکه قرار است این تیزرها در نوبت های فراوان از شبکه های مختلف سیما نمایش داده شود، ساخت تیزرهای پُر هزینه ای را در دستور کار خود قرار داده اند که حال و هوا و فضای کلی آنها برای مخاطبان یادآور فیلم های مطرح سینمایی دنیا است. بخش عمده ای از تیزرهای مربوط به ایرانسل و همراه اول از این جنس است اما آنچه مخاطب این روزها مجبور به تحمل آن در شبکه های مختلف است، مجموعه ای از تصاویری است که در چند خانه و محیط یک کارخانه تولید کننده کرم اتفاق می افتد. تصاویری که به هیچ وجه ظرافت و جذابیت های لازم برای تکرار چند باره را ندارد و از این حیث ذهن و روان مخاطب را برای دفعات متوالی آزار می دهد. سوالی که پیش می آید این است که آیا تبلیغاتی با این شکل و شمایل که در دل خود نیز تصویری تازه از مرد ایرانی به عنوان یک مصرف کننده  محصولات بهداشتی ـ آرایشی می سازد، در بلند مدت بر روی مخاطب تاثیر مثبتی خواهد داشت؟

 

در این خصوص بیژن بیرنگ کارگردان شناخته شده تیزرهای تلویزیونی نظرهای مختلفی دارد. بیژن بیرنگ با ابراز بی خبری از وضعیت تبلیغات تبلیغات تلویزیونی می گوید: «تبلیغات بازوی فروش است. یکی از ابزار فروش که نمی توان منکر آن شد. گاهی  محدودیت ها سازنده ها را وادار می کند که نتوانند یک محصول را در شکل درستش تبلیغ کنند من در زمانی که همراه با مسعود رسام تیزرهای تبلیغاتی می ساختم پیش بینی این روزها را می کردم. محصولات خارجی که آن روزها تازه داشت وارد ایران می شد به راحتی می توانستند با قیمت خیلی پایین، تبلیغات ماهواره ایی داشته باشند. تبلیغاتی که به صورت مستمر و ارزان و حتا به صورت اسپانسری پخش می شد.

 

وی در ادامه بیان کرد: «این محصولات خارجی در ایران فروخته می شوند و با زدن تنها چند بیل بورد در شهر می توانند بازار داخلی را برای خود کنند در حالی که تلویزیون ممنوعیت پخش برای این نوع محصولات دارد و از طرفی پخش تبلیغات در ایران برای محصولات داخلی نیز با مشکلات بسیاری همراه است، همین امر موجب شکست خوردن محصولات داخلی در این بازار رقابتی می شود و این شکست کیفیت عمومی تولیدات داخلی را پایین می آورد».

 

بیژن بیرنگ در همین رابطه پیشنهاد داد: «مسئولین باید خود بازوی فروش باشند و کمک کنند که به جای مصرف، تولید پیشرفت کند. اجناسی که در دنیا برند هستند می توانند تیزرهایی با هزینه بالا تولید کنند و با محدودیت های امکانات ساخت و پخش در ایران نیز مواجه نیستند، وقتی این تفاوت وجود دارد محصولات داخلی ایران روز به روز ضعیف تر خواهند شد آنقدر که در رقابت با نوع خارجی رفته رفته از صحنه حذف می شوند».

 

بیژن بیرنگ در پاسخ به این سوال که «چگونه با وجود محدودیت در استفاده از تصویر خانم ها برای محصولاتی که عموما مورد توجه زنان بود تبلیغ می ساختید»؟ گفت: «ما در آن دوران سعی می کردیم با خلاقیت های خود برای این محدودیت راه کار پیدا کنیم، مثلن برای تبلیغ شامپو از کودکان استفاده می کردیم».

 

بیژن بیرنگ در پایان این گفتگو با تاکید بر لزوم اطمینان سازنده  یک تیزر از کیفیت محصولی که تبلیغش را می سازد اضافه کرد: «اطمینان از کیفیت محصول و مورد تایید بودن آن بسیار مهم است. ما با تحقیق در بازار و تحقیق پیرامون نمونه های مشابه محصولی که تیزر تبلیغاتی اش را می ساختیم و با در نظر گرفتن استانداردهای ساخت یک تیزر کار خود را انجام می دادیم».

 

راه و روش درست معرفی یک محصول

 

این روزها با افزایش قیمت دلار و بالا رفتن قیمت محصولات بهداشتی، آرایشی مصرف کنندگان به سراغ محصولات داخلی آمده اند. بدیهی است چنین محصولاتی باید به مخاطبان معرفی شوند اما نباید رسانه ای مانند تلویزیون بدون تمهید درست و اصولی، درهای خود را چنان به روی این نوع محصولات باز کند که گاه مخاطبان تصور کنند به جای رسانه ملی، شاهد تماشای یکی از شبکه های تله شاپینگ ماهواره ای هستند. دلخوری اغلب مخاطبان از تماشای تعداد فراوان چنین تبلیغاتی و تماس های متعدد آنها با شبکه خبری سینمای ایران برای پرداختن به این موضوع، مهم ترین دلیلی است که می تواند باعث تجدید نظر مسوولان سیما در نحوه معرفی محصولات اینچنینی باشد. 

 

خبرنگار ما برای کسب علت و چرایی این شکل از تبلیغات تلویزیونی این محصول، با مسوولان بخش آگهی های صدا و سیما تماس های متعددی داشت اما متاسفانه هیچ یک از مسوولان سیما پاسخگوی پیگیری های خبرنگار ما نبودند. 

 

----------------------------------

گزارش از: عطیه نوری

 

انتهای پیام/ب/ن.ف

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.