یکشنبه ۹ تیر ۱۳۹۲ - ۱۵:۵۸

گزارش سینماپرس از نشست خبری فیلم «شهر موشها»/

سوال اهالی «شهر موشها» از سرتیپی در مورد «گذشته» فرهادی

نشست خبری «شهر موشها» به کارگردانی مرضیه برومند

سینماپرس-گروه سینما/در نشست خبری فیلم «شهر موشها» که با حضور حکمت، برومند و سرتیپی سازندگان آن برگزار می شد، موضوعات زیادی مطرح شد که بعضی از آن ها چون مافیای سینما و تبلیغات فیلم «گذشته» ربطی به فیلم نداشتند.

به گزارش خبرنگار سینماپرس، در ابتدای نشست خبری فیلم «شهر موش ها» که توسط دو عروسک از کاراکترهای عروسکی آن اجرا می شد مرضیه برومند کارگردان فیلم گفت: در مورد تاریخچه ساخت قسمت اول تصمیم گرفتم خاطراتم را بنویسم که در سایت فیلم منتشر خواهم شد. «مدرسه موش ها» سال 60 تا 63 ساخته می شد.

 

وی با بیان اینکه از قبل ساخت قسمت آن پولدار نشده است و باید از فارابی دلیلش را پرسید بیان داشت: «شهر موشها» اولین فیلم برای بچه ها در سینمای ایران بود. پیش از آن فیلم هایی توسط کانون پرورش فکری به اکران عمومی در می آمد اما  موضوع کودک ساخته شده بود نه برای بچه ها. ضمن اینکه به خاطر مفرح بودن و موزیکال بودن اش آغازکننده این نوع سینما هم بود.

 

منیژه حکمت، تهیه کننده فیلم در ادامه نشست اظهار داشت:سال های سال است می خواهم فیلمی بسازم که بچه ها را از پای کامپیوترها به سینما بکشاند و سه نسل را در یک خانواده روی سه صندلی کنار هم بنشاند.

 

وی با تشکر از قبول کردن ساخت فیلم از طرف برومند تصریح کرد: ما تعهد کردیم در هیچ چیزی کم نگذاریم. من حاضرم 50 سال زندگی ام را بگذارم تا این فیلم ساخته شود گرچه جز احمد میرعلایی کسی در این هفت ماه پیش تولید به ما خسته نباشید هم نگفته است.

 

در ادامه، مرضیه برومند در مورد قدیمی و جدید بودن کاراکترهای فیلم توضیح داد: پرسوناژهای سابق را همراه با موش های جدید با کاراکترها و قیافه های جدید در فیلم خواهیم داشت. باز هم فیلم  پُر پرسوناژ است چون یک شهر را نشان می دهد و همین کار پروژه را خیلی سخت می کند.

 

وی با دعوت از عوامل قدیمی در ادامه نشست بیان کرد: با کمال میل دعوت می کنم که کمک می کنند خاطره روزهای گذشته را دوباره تکرار کنیم. البته با واقع بینی نگاه می کنم و می دانم ممکن است نتوانند همکاری کنند.

 

نشست خبری «شهر موشها» به کارگردانی مرضیه برومند

 

برومند در مورد سرنوشت عروسک های ساخته شده در این فیلم عنوان کرد: موقعی که موزه سینما تاسیس شد ما «کپل» را که در فیلمبرداری فیلم «شهر موشها» کش رفته بودیم به این موزه اهدا کردیم اما بعدا فهمیدیم تکه پاره های بقیه عروسک های این فیلم در شهرک غزالی روی زمین افتاده و از بین رفته است. عروسک «مادربزرگه» هم که در انبار صداوسیما پوسید و رفت.

 

در ادامه نشست علی سرتیپی، تهیه کننده دیگر فیلم در مورد علت عدم تبلیغات فیلم «گذشته» توضیح داد: وزارت ارشاد به ما اعلام کرده است بازیگر نقش اول زن فرانسوی فیلم به علت موهای بلندی که دارد نمی تواند در بیلبورد ها باشد برای همین ما کلا از زدن تبلیغات محیطی صرف نظر کردیم. اما با استقبال مردم فهمیدیم که خیلی به تبلیغات احتیاج نداریم چون رکورد فروش را پشت سر گذشاته ایم.

 

محسن شاه ابراهیمی طراح دکور «شهر موشها» درباره ساخت آن توضیح داد: دکور یک شهر واقعی به اندازه موش ها را ساختیم. طول و عرض آن را به مقیاس موشیک اگر بگویم 1500 متر موشیک ساخته می شود و مثل همه شهر ها قسمت مرفهی و مستضعفی دارد. البته سیستم جدید با متریال جدید در آن استفاده شده که تا به حال اتفاق نیافتاده است.

 

نشست خبری «شهر موشها» به کارگردانی مرضیه برومند

 

سرتیپی نشست را با توضیح در مورد تولید فیلم اینگونه ادامه داد: در بخش خصوصی این فیلم گران ترین فیلمی ست که در این ابعاد و شرایط تولید می شود. 7 ماه پیش تولید هزینه های سرسام آوری برای ما دربر داشته است که با عشق و علاقه توانستیم از پس آن بر بیاییم.

 

حکمت به اظهارات سرتیپی اضافه کرد: هیچ کدام از مدیران فرهنگی از ما حمایت نکردند حتی نامه سازمان فرهنگی هنری شهرداری هنوز انجام نشده است. اما باید از آقای منتظر المهدی و ناجی هنر تشکر ویژه داشته باشم که سوله ها را رایگان در اختیار ما قرار دادند.

 

وی در مورد پیش تولید فیلم گفت: ما اتاق فکری برای این پروژه در ابتدای پیش تولید آن از 7 ماه پیش در نظر گرفته ایم که بهرنگ تنکابنی ریاست آن را بر عهده دارد. قرار است شهریور پروژه را کلید بزنیم.

 

برومند هم در ادامه درباره فیلمنامه فیلم بیان داشت: طرحی را که فرهاد توحیدی در ابتدای کار نوشته بود با مشاوریت من به فیلمنامه خوبی تبدیل شده است. ما قصد رقابت با کسی را نداریم چون سینمای کودک مختصات خاص خودش را دارد. از ویژال افکت هم هرجایی که امکان ارتباط بین گروه عروسکی و فیلم نتواند برقرار شود استفاده خواهیم کرد. رضا میثاقی هم در این عرصه از بهترین هاست.

 

نشست خبری «شهر موشها» به کارگردانی مرضیه برومند

 

این کارگردان سینمای کودک در پاسخ به سوالی در مورد رقابت با «کلاه قرمزی» گفت: «شهر موش ها» مادر «کلاه قرمزی» محسوب می شود مگر می تواند با آن رقابت کند؟  البته بچه ها این روزها با پدر مادر هایشان چکار می کنند این بماند! من خوشحالم که «کلاه قرمزی» هنر عروسکی را زنده نگه داشته است اما متاسف می شوم که کاری درجا بزند و از محبوبیت چیزی استفاده درست نشود. به این محبوبیت احترام بگذاریم و روز به روز پیشرفت کنیم نه این که بر اساس یک خاطره موفقیت را بنا کرده باشیم.

 

منیژه حکمت که پیش از این سازنده فیلم های ژانر اجتماعی بود درباره ساخت و فروش عروسک های این فیلم پس از اکران ان بیان کرد: با یک شرکت فرهنگی صحبت شده که عروسک ها با متریال عالی همزمان با اکران فیلم وارد بازار شوند. اتفاق بسیار جذابی با کیفیت عالی در راه است.

 

برومند در انتهای نشست در مورد جزئیات فیلم هم توضیح داد: زمان فیلم کودک نمی تواند بیش از 85 تا 90 دقیقه باشد چون کودکان خسته می شوند هرچند قصه ایجاب می کند بلندتر باشد و توحیدی هم اصرار بر زمان بیشتر دارد. پروژه هم فول عروسکی ست و برخی از شخصیت ها مثل گرذبه از تن پوش استفاده می کنند. شاه محمدلو مدیر فیلمبرداری و جعفر عودجی و مصطفی خرقه پوش گروه فیلمبرداری ما هستند. محبوب، بزدوده، اعلمی و بدیعی و هرچه عروسک ساز در این مملکت است با این فیلم همکاری دارد. پوریا عالمی و بهرنگ توفیقی 

 

گفتنی ست، در این نشست هنرمندانی چون مرتضی احمدی، مسعود کرامتی، بهرام شاه محمدلو، همایون اسعدیان، پگاه آهنگرانی، فرهاد توحیدی، آزاده پورمختار، هنگامه مفید وغلامرضا موسوی حضور داشتند.

 

انتهای پیام/ع/ن.ف

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.