دوشنبه ۱۷ تیر ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۴

‎گزارشی از نخستین جلسه‌ تست صداپیشگان/

صدا موشی‌ها شهروند شهر موش‌ها می‌شوند

نشست خبری «شهر موشها» به کارگردانی مرضیه برومند

سینماپرس-گروه سینما/ منیژه حکمت درباره این جلسه تست گفت: روز ۱۵ تیرماه تست صداپیشگان فیلم «شهر موشها» انجام شد و تعداد زیادی از افراد به شکل دهان به دهان همدیگر را خبر کرده بودند.

منیژه حکمت تهیه کننده «شهرموش ها2» در گفت و گو با خبرنگار سینماپرس درباره چگونگی فراخوان برای تست صداپیشگی فیلم گفت: فراخوان عمومی ندادیم چون نمی توانستیم حجم زیادی که خواهند آمد را تست بگیریم. از سه ماه پیش تا کنون افراد زیادی با افراد پروژه و دفتر ما تماس گرفته اند و ابراز تمایل کرده اند که در تیم صداپیشگان همکاری کنند و ما با این افراد و صداپیشگان معروف تماس گرفتیم و آن ها را مورد تست صدا قرار دادیم.

 

وی ادامه داد: صداپیشگان هم با هم در ارتباطند و همدیگر را برای حضور در این جلسه تست خبر کردند. بیشتر خبر تست صداپیشگی «شهرموشها2» به شکل دهان به دهان پیچیده اما باز هم افراد زیادی آمده بودند. 

 

این تهیه کننده در مورد میزان رضایت از این تست ها توضیح داد: این بخش بر عهده بهرنگ تنکابنی رییس اتاق فکر و خود خانم برومند نهاده شده و دیگر افراد پروژه اطلاع چندانی از آن ندارند.

 

بر اساس این گزارش، در نخستین جلسه تست صداپیشگی، حدود ۲۰ تن از صداپیشگان برای تست صدا، در دفتر تولید فیلم سینمایی شهرموشها حضور پیدا کردند. در حالی که دو دوربین به طور هم زمان از صداپیشگان و عروسک‌ها فیلم‌برداری و عکس‌برداری می‌کردند، صداپیشه پشت میزی جلوی یک میکروفن نشسته بود و آن سوی میز درست رو‌به‌رویش میز دیگری قرار داشت که زیر آن عروسک‌گردان سعی می‌کرد عروسک موشی را با بداهه‌پردازی‌های گوینده، بازی دهد. آمدن و رفتن های صداپیشگان و عروسک گردان ها و شیرین زبانی هایی که از مقتضیات این حرفه است، انتخاب را بسیار سخت کرده بود و رقابت این استعدادها بسیار تنگاتنگ به نظر می‌رسد.

 

بنابر این گزارش، بهرنگ توفیقی؛ دستیار اول مرضیه برومند؛ کارگردان فیلم شهرموشها، به این سوال که ‎نتیجه‌ آزمون چه زمانی اعلام خواهد شد، چنین پاسخ داد: قرار است تا پایان هفته‌ آینده، نتیجه، مشخص شود و علاوه بر عقد قرارداد با صداپیشگان قدیمی که در قسمت اول فیلم شهرموشها حضور داشتند، با صداپیشگان جدید هم قرار داد ببندیم.

 

وی در جواب اینکه آیا تست صدا در یک مرحله به پایان خواهد رسید یا مراحل دیگری هم خواهد داشت، گفت:اگر احساس نیاز کنیم، باز هم تست خواهیم گرفت. فیلم‌های تست امروز را نگاه می کنیم و با توجه به صداهای شناخته شده، که می‌دانیم بر روی کدام کارکترها، صحبت خواهند کرد، انتخاب‌ها صورت می‌گیرد.


‎در میان بیست نفری که برای آزمون صدا آمده بودند تعداد زنان ومردان تقریبا برابر بود. آیا ممکن است به جای کارکترهای موش‌های مرد، زن‌ها صحبت کنند و یا برعکس؟ توفیقی در این‌باره اظهار داشت: این قضیه بیشتر در مورد بچه موش‌ها اتفاق می‌افتد. به طور کلی، همه چیز به تعداد کاراکترها بستگی دارد.

 

دستیار اول کارگردان «شهر موش ها2» درباره اینکه آیا ممکن است براساس صدای یکی از صداپیشگان، کاراکتری خلق شود، عنوان کرد: دراین مرحله، خیر. ممکن است بعدا صداپیشه‌ها به شخصیت‌ها، چیزهایی اضافه کنند. اما تعداد شخصیت‌ها همان‌هایی است که در فیلم‌نامه نوشته شده است.


در آزمون صدا علاوه بر اینکه صداپیشگان با صداهای تغییریافته جای موش‌ها حرف زدند، با صدای عادی هم صحبت کردند و صدایشان ضبط شد. توفیقی درباره‌ی این موضوع گفت: قرار است صدای اصلی این دوستان بعد از فیلترگذاری و افزودن افکت‌های صوتی هم شنیده شود، تا بتوانیم از میان آنها انتخاب کنیم.

 

توفیقی در پاسخ به این سوالات که اما روال کار به چه صورت خواهدبود، صداپیشگانی که آزمون را با موفقیت پشت سر می‌گذارند، وارد چه روندی خواهند شد، آیا در این روند، بداهه‌پردازی با عروسک‌ها صورت خواهد گرفت، تصیح کرد: پیش از آن که فیلم‌برداری آغاز شود، صداپیشگان با عروسک‌ها تمرین می‌کنند بعد وارد مرحله‌ ضبط صدا می شویم و بداهه‌پردازی‌ها در همان هنگام ضبط، اتفاق می‌افتد.


‎و بالاخره توفیقی درباره اینکه صداها را چه کسی انتخاب خواهد کرد تاکید کرد: صداها را در نهایت خانم برومند انتخاب می‌کنند و روال آن به این شکل است که هم از طرف گروه کارگردانی و هم از سوی گروه عروسکی پیشنهادها به ایشان داده می‌شود و در نهایت خانم برومند است که انتخاب می کند.

 

گفتنی ست، ‎فیلم «شهر موشها» به تهیه کنندگی منیژه حکمت و علی سرتیپی، بیست کاراکتر اصلی دارد که صداپیشگان آنها علاوه بر هنرمندان قدیمی و پیش‌کسوت، از میان جوانان امروز نمایش عروسکی هم انتخاب می‌شوند. تا هفته‌ی آینده معلوم خواهد شد صداهای شهروندان جدید شهرموشها با اجرای چه کسانی خواهد بود.

 

انتهای پیام/ع/ن.ف

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.