دوشنبه ۱۷ تیر ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۳

یک روز با سینماهای تهران/1

از صف چند صدتایی سینما کاپری تا صف چندتایی سینما بهمن

سینما بهمن

سینماپرس- گروه سینما/ سینما بهمن سال 92 به سختی خاطرات روزهای شلوغ خود را در سال های دور به یاد دارد گویی به این سالن نیمه خالی عادت کرده است.

به گزارش خبرنگار سینماپرس، پای خاطرات قدیمی های سینما که بنشینید روزهای خوشی را از تماشای فیلم در سینما کاپری به یاد دارند. روزهایی که برخی فیلم های ایرانی تنها در این سینما اکران می شدند و مردم برای تماشای آن ها باید ساعت ها در صف منتظر می ماندند.

 

مهدی میثاقیه؛ مالک اولیه سینما بهمن به پیشنهاد خودش فیلم های ایرانی را به صورت تک نشان می داد. این فیلم ها در سینمای دیگری اکران نمی شدند مانند «زنجیری»، «سوته دلان»، «قیامت عشق» و «طلوع» که در ذهن های بسیاری از سینمادوستان به عنوان خاطره تماشای فیلم در سینمایی شلوغ حک شده اند.

 

البته خلاقیت های دیگری هم وجود داشت از جمله پاره کردن بلیط تماشاگران از سوی هنرمندان بزرگ سینما و افراد شناخته شده که باعث جذب مخاطبان بیشتری برای سینما کاپری یا همان بهمن می شد.

 

حالا بیش از 48 سال از ساخت سینما بهمن گذشته و این سینما روزهای پرهیاهوی خود را به فراموشی سپرده است. دیگر صندلی های این سالن از تحمل وزن تماشاگران خسته نیستند و مدت هاست به تنهایی به تماشای فیلم می پردازند.

 

سینما بهمن

اما هنوز هم می توان در ضلع شمال شرقی میدان انقلاب تابلوی بزرگ سینما بهمن را دید و برای مرور خاطرات هم که شده به تماشای فیلمی در آن نشست. بوفه سینما بهمن تنها برخی از زمان ها باز است و امروز خالی از مشتری است. تبلیغ دو فیلم «چه خوبه که برگشتی» و «خودزنی» در و دیوار سینما را پر کرده است. سانسی که برای تماشای فیلم «خودزنی» انتخاب کردم یعنی سانس 18.30 در روز جمعه یکی از سانس های شلوغ سینماها است اما در سینما بهمن علاوه بر من هشت نفر دیگر در انتظار باز شدن درب سالن برای تماشای «خودزنی» هستند.

 

سرانجام زمان موعود از راه می رسد. 580 صندلی خالی سالن به ما چشم دوخته اند تا ببینند بر کدام یک از آن ها تکیه می زنیم. در یک ردیف از صندلی ها جای می گیریم و فیلم شروع می شود. کیفیت صدا بد نیست اما نور تصویری که نمایش داده می شود خیلی با کیفیت نیست.

 

سالن خالی کمی دلگیر است اما نوستالژی خوبی برای قدیمی هایی که در این سالن فیلم تماشا کرده اند، دارد.

 

سینما بهمن

 

اسماعیل هویدا؛ مدیر سینما بهمن معتقد است که فیلم مهرجویی مخاطب بیشتری دارد و تا 300 بلیط هم برای این فیلم در برخی سانس ها فروخته شده است هرچند مسوولان دیگر سینما چنین نظری ندارند و معتقدند در بیشتر سانس ها در سالن جمعیت اندکی حضور دارند.

 

هویدا در مورد سالن سینما توضیح می دهد: بازسازی سالن نیاز به حمایت دولت دارد هرچند که ما تلاش زیادی برای به روز کردن سیستم های پخش سالن انجام داده ایم اما بدون حمایت دولتی نمی توان هزینه های بازسازی سالن را تامین کرد. حوزه هنری سینماهای زیادی در اختیار دارد و نمی تواند بازسازی همه آن ها را در یک زمان انجام دهد در حال حاضر بسیاری از سینماهای شهرستان ها که در زیرمجموعه حوزه هنری قرار دارند توسط این سازمان بازسازی شده اند.

 

وی می افزاید: عدم استقبال از سینماهایی همچون بهمن به فیلم هایی که برای اکران انتخاب می شوند و در واقع تولید سینمای ایران، بازمی گردد. فیلم هایی که اخیرا در سینما اکران می شوند متاسفانه فیلمنامه های مخاطب پسندی ندارند. در همین سال ها فیلم هایی بوده اند که با اکران شدنشان مخاطبان زیادی را به سینما جذب کردند اما تعداد این فیلم ها بسیار اندک است.

 

هرچند مدیر سینما بهمن عقیده دارد که سینمایش ضرردهی نداشته و با همین تعداد مخاطب هم درآمد لازم را کسب می کند اما دیدن فیلم در یک سالن مملو از جمعیت لذت وصف ناشدنی دارد.

 

با پایان فیلم نگاهی به صندلی ها می اندازم. روزهایی که سینما یک تفریح دوست داشتنی و گاهی خانوادگی بود حالا به یادش بخیر تبدیل شده و صف های طولانی از سینماها هجرت کرده اند. مدت هاست که به قول سینمادارها مخاطبان با سینما قهر کرده اند اما هنوز هم صندلی های خالی محکم ایستاده اند تا روزی دوباره از سنگینی وزن تماشاگران بر خود ببالند.

 

گزارش از سمانه فراهانی

 

انتهای پایم/ن.ف

 

 

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.