دوشنبه ۱۷ تیر ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۳

رونمایی از مستند جدیدی با موضوع زندگی شهید ناهید فاتحی کرجو/

روستایی که ترسناک نبود

مستند نامه ای به مادرم

سینما پرس-گروه سینما/ رونمایی از مستند جدیدی با موضوع زندگی شهید ناهید فاتحی کرجو با حضور مقامات محلی و هنرمندان استان و در سی و یکمین سالگرد تولد سمیه کردستان صورت گرفت.

به گزارش سینما پرس، به نقل از روابط عمومی انجمن سینمای انقلاب و دفام مقدس، روح الله سهرابی در مراسم رونمایی از فیلم «نامه ای به مادرم» در سنندج گفت: انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس حرکت جدیدی را در زمینه ساخت مستند با موضوع شهدا آغاز کرده است که این حرکت با کمک جوان های خلاق و عمدتا شهرستانی به زودی به یک موج فراگیر در کشور تبدیل خواهد شد.

 

روح الله سهرابی قائم مقام انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس با اعلام این مطلب افزود: برای رونمایی این مستند که در شهرستان سنندج ساخته شده، به این شهر آمدیم و حتی برای پوستر مراسم نیز طراحی جدیدی از چهره این شهید بزرگوار انجام دادیم زیرا تصاویر موجود از ایشان در فضای مجازی تصاویر مناسبی نبود. در این حرکت تلاش کردیم پوستر این شهید بزرگوار نیز مانند مستند ساخته شده درباره وی اثری متفاوت باشد.

 

بنابر این گزارش، مستند «نامه ای به مادرم» از تولیدات این انجمن صبح امروز دوشنبه هفدهم تیرماه در مراسمی با حضور مقامات محلی و خانواده شهید ناهید فاتحی کرجو در سینما بهمن سنندج رونمایی شد. در این آیین نکوداشت پس از نمایش فیلم، این اثر با حضور «خسرو معین افشار» منتقد و کارشناس محلی سینما نقد و بررسی شد. در ادامه مراسم نیز هدایایی به خانواده این شهید و نیز سازندگان فیلم تقدیم و در انتهای مراسم نیز از تصویر طراحی شده جدید این شهید رونمایی شد.

 

*** روستایی که ترسناک نبود

 

 در این نشست «پژمان لشکری پور (تهیه کننده)»، «مرتضی علی عباس میرزایی (کارگردان)»، «عطیه ترابی (راوی)» و «خسرو معین افشار (منتقد)» حضور داشتند.

 

در ابتدای نشست نقد و بررسی این فیلم منتقد این نشست به ارزشها والای این فیلم اشاره کرد و گفت:« به نظر من حضور راوی در فیلم باید کمرنگ تر می شد.» وی در ادامه افزود: «مخاطب به خوبی می تواند با این کار همذات پنداری کند و فیلم از ساختار متفاوتی هم برخوردار است».

 

در ادامه این مراسم کارگردان این اثر در مورد چگونگی ساخت این فیلم اظهار داشت: «زمانی که تهیه کننده کار از من خواست روی این طرح کار کنم تنها دلیلی که این کار را قبول کردم این بود که این شهیده به امام خویش توهین نکرده و من هم امام خمینی (ره) را خیلی دوست دارم. برای تحقیقات آمدم سنندج اما متاسفانه همکاری لازم با من صورت نگرفت و شاهد برخورد نامناسبی بودم. در مورد این شهید منابع مکتوب  اندکی وجود دارد اما اطلاعات ضد و نقیض زیادی وجود داشت و روستای هشمیز هم که ناهید در آن به شهادت رسید خیلی مخوف و هولناک بود. در مرحله تحقیق فقط سپاه با ما همکاری کرد و سایر نهادها ما را کمک نکردند و در مرحله فیلمبرداری هم تنها بودیم و مدام تهدید هم میشدیم».

 

در ادامه این مراسم منتقد برنامه با رد ادعای کارگردان گفت: «به نظر من هشمیز هولناک و مخوف نیست و شما در فیلم خود اغراق کرده اید».

 

در ادامه لشکری پور نیز در مورد ساخت این اثر اظهار داشت:«این  فیلم از سری مجموعه آثاری است که به همت انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس و با همت روح الله سهرابی در مورد  شهدای زن ساخته شد. ما هفده هزار شهید ترور داریم و در میان آنها شهیده زن هم وجود دارد و هدف از ساخت این اثر هم نشان دادن مظلومیت شهدای کردستان بود».

 

وی در ادامه افزود: «ما راوی را انتخاب کردیم که در ظاهر شبیه نسل امروز است اما دغدغه های ناهید را هم دارد و هدف این بود که نشان دهیم هم نسلان باید حس یکدیگر را درک کنند».

 

وی در ادامه در پاسخ به منتقد جلسه در مورد علت عدم استفاده از لوکیشنهای متنوع اظهار داشت: «در این مستند صحنه های شلوغ چندان دیده نمی شود و به طور مشخص بر روی مردم عادی در روستای هشمیز تاکید نشده است. وقتی کار را مونتاژ می کردیم عامدانه صحنه های خلوت را انتخاب کردیم تا برداشت بدی صورت نگیرد و مخاطب تصور نکند فیلم به دنبال نشان دادن عاملان این جنایت در میان اهالی یک محل و منطقه جغرافیایی خاص است».

 

در ادامه برنامه معین افشار با تشکر از زحمات دست اندکاران این فیلم اعلام کرد: « این فیلم را فیلسازان محلی  هم می توانستند بسازند، چرا که کردستان شهری هنرمند پرور است».

 

*** کردستان همیشه مهد هنر و علم بوده است

 

در ادامه این مراسم سردار حمزه علی علی علیخانی قائم مقام سپاه کردستان در سخنانی از زحمات دست اندکاران ساخت این فیلم تشکر کرد و با بیان این مطلب که هشمیز روستای مخوف نیست، به برنامه فرهنگی مختلفی که در این محل اجرا شده اشاره کرد و گفت: اگر با کارگردان این اثر برای ساخت فیلم همکاری نشده، واقعا به دور از انصاف است و باید با سازندگان این آثار کمال همکاری صورت گیرد».

 

وی با اشاره به امنیت موجود در استان کردستان و ساخت فیلمی مانند «چ» توسط ابراهیم حاتمی کیا در این استان، ضمن تقدیر از خانواده شهدایی که در فراهم آوردن این امنیت نقش داشته اند، از حضور هنرمندان محلی کردستان در مقابل دوربین کارگردان های شاخص ابراز خوشحالی کرد و ضمن تشکر از خانواده شهید کرجو گفت: « باید دست به دست هم دهیم تا ایرانی آباد داشته باشیم».

 

در پایان این مراسم از پدر، برادران و خواهران شهید کرجو با اهدای لوح و هدیه تقدیر به عمل آمد و پوستر طراحی شده نیز به خانواده این شهید اهداء گردید. انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس، در آینده نزدیک نیز قصد دارد فیلم های ساخته شده با موضوع شهدای زن را در شهرهای محل سکونت این شهدا رونمایی کند.

 

انتهای پیام/ن.ف

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.