دوشنبه ۲۴ تیر ۱۳۹۲ - ۱۲:۲۶

با وجود عدم امکان استفاده همه کاربران ایرانی از فیس بوک

سریال های رمضانی در فیس بوک فعال شدند

فیسبوک سریال

سینماپرس - گروه تلویزیون/ با وجود محدودیت های موجود برای استفاده از شبکه فیس بوک در ایران و نیاز به استفاده از شیوه های غیر قانونی همچون: vpn برای استفاده از این شبکه اجتماعی، برخی سریال های تلویزیونی همچون: هوش سیاه 2، دودکش و مادرانه از این فضا برای تبلیغات و اطلاع رسانی استفاده می کنند اما دسترسی به این صفحات صرفا برای تعداد اندکی از مخاطبان ایرانی که به vpn مجهز هستند امکان پذیر است.

به گزارش خبرنگار تلویزیون سینماپرس، شبکه اجتماعی فیس بوک، مدت کوتاهی بعد از انتخابات ریاست جمهوری دهم در ایران فیلتر شد و جز در مقاطعی کوتاه، دسترسی به آن در ایران تنها از طریق فیلترشکن ممکن بوده است. فیس بوک قبل از انتخابات دهم ریاست جمهوری نیز دو بار به طور موقت فیلتر و دوباره رفع فیلتر شده بود. برخی مسئولان امنیتی ایران، مخالفان حکومت را به استفاده از شبکه های اجتماعی چون فیس بوک برای هماهنگ کردن تظاهرات خیابانی و اعتراضات عمومی متهم کرده بودند که در عمل نیز این مساله تایید شد.

 

شبکه ای که بوی صداقت نمی دهد

 

برخی مسوولان کشور شبکه اجتماعی فیس‌بوک را از مصادیق «جنگ نرم» دانسته اند و عضویت در آن را نیز جرم اعلام کرده اند. برای ورود به فیس‌بوک در ایران نیاز به استفاده از فیلترشکن یا وی‌پی‌ان است که استفاده از هر دوی آن‌ها نیز در ایران جرم است. همچنین در بند هـ موضوع ماده ۲۱ قانون جرایم رایانه‌ای تأکید شده است که «انتشار فیلترشکن‌ها و آموزش روش‌های عبور از سامانه‌های فیلترینگ» جرم محسوب می‌شود.

 

 

سازمان صدا و سیما عضو کمیته تصمیم گیرنده فیلترینگ فیس بوک

 

با توجه به این که تصمیم برای فیلتر کردن یا رفع فیلتر از سایت ها در ایران، توسط «کمیته تعیین مصادیق» صورت می گیرد که نمایندگان قوه قضاییه، وزارت اطلاعات، وزارت ارشاد، نیروی انتظامی و سازمان صدا و سیما از جمله اعضای آن هستند. داشتن فیس بوک برای سریال های تلویزیونی که از شبکه های صدا و سیما پخش می شوند رفتار دوگانه ای است از سوی کسانی که خود تابع سیستمی هستند که این قانون را وضع کرده اند. شاید هم این مساله دلیلی بر قانونی بودن استفاده از فیس بوک است! 

 

فیسبوک مادرانه

 

آیا حضور سریال های صدا و سیما در جمع کاربران فیس بوک به طرفداران آنها می افزاید؟

 

در حال حاضر سریال های ماه رمضانی سه شبکه اصلی صدا و سیما «دودکش»، «خروس»، «مادرانه» و همچنین سریال «کلاه پهلوی» که جمعه شب ها از شبکه یک سیما پخش می شود، همگی در شبکه اجتماعی فیس بوک حضور فعال دارند. البته سریال کلاه پهلوی هیچ گاه رسما درخصوص صفحه فیس بوک خود اظهار نظر نکرده و چندین بار نیز تاکید کرده که تنها صفحه رسمی آن در فضای مجازی، سایت رسمی این سریال به نشانیwww.kolahpahlavi.tv است اما دست اندرکاران دیگر سریال ها، تلویحا در مصاحبه های خود تایید کرده اند که این صفحات را شخصا راه اندازی کرده اند تا از مزایای فضای مجازی برای اطلاع رسانی آثار خود بهره ببرند.

با وجود فعالیت گسترده و به روز صفحات این سریال ها از جمله انتشار عکس بازیگران، نوشتن دیالوگ های برجسته و خاص سریال با این هدف که به صورت عبارت هایی خارج از فیلم مستدل شوند و به حیات خود در بین بینندگان این سریال ها ادامه دهند و همچنین امکان دانلود قسمت های پخش شده، همچنان این سریال ها در بین کاربران فیس بوک که به نوعی شاید نسبت به سریال های تلویزیونی داخلی موضع دارند و تماشای تلویزیون را یک رفتار غیر روشن فکری می دانند، نتوانسته هواداران زیادی را جذب کنند، هرچند که خود این کاربران بیننده این سریال ها باشند اما آن را در فضای مجازی فیس بوک علنی بیان نمی کنند، مگر آنکه نگاهی تخریبی در پی داشته باشند.

 

داشتن یک سایت رسمی نیاز به هزینه و برنامه ریزی های خاص خود را دارد، اما با این وجود  به نظر می رسد که اگر سریال های تلویزیون ایران از طریق یک سایت رسمی و فعال حضور خود را در فضای مجازی گسترش دهند، تناقض پیش آمده با استفاده از ممنوعیت شبکه اجتماعی فیس بوک برطرف شده و با صداقت بیشتری بتوانند وظیفه اطلاع رسانی، تبلیغ و جلب مخاطب خود را انجام دهند. شاید هم نیاز باشد تا در برخی از قوانین اینچنینی تجدید نظری اساسی صورت گیرد. 

 

انتهای پیام/ ع.ن - ب.ب 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.