شنبه ۵ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۲:۲۹

پیکر محمود استاد محمد به خانه ابدی بدرقه شد/

چخوف، استاینسلاوسکی و برشت در بهشت تئاتری ها به انتظار استاد محمد نشسته اند

تشییع محمود استاد محمد

سینما پرس-گروه هفت هنر/ پیکر محمود استاد محمد هنرمند و نویسنده فقید تئاتر امروز با حضور جمعی از هنرمندان از مقابل تالار وحدت به سمت بهشت زهرا بدرقه شد.

به گزارش خبرنگار تئاتر سینما پرس، مراسم تشییع پیکر محمود استاد محمد امروز با حضور هنرمندانی چون ابوالفضل پور عرب، آهو خردمند، بهزاد فراهانی، قطب الدین صادقی، اسماعیل خلج، مریم معترف، پرویز پور حسینی، ایرج راد، رضا بابک، محمد یعقوبی، آیدا کیخایی، الهام پاوه نژاد، جلیل فرجاد و خانواده این هنرمند مقابل تالار وحدت برگزار شد.

 

احسان کرمی که اجرای این مراسم را بر عهده داشت در ابتدای این مراسم از خسرو حکیم رابط نویسنده، مترجم و از دوستان نزدیک محمود استاد محمد برای ایراد سخنرانی دعوت کرد، حکیم رابط اظهار داشت: من امروز نمی خواهم برای از دست دادن استاد محمد مرثیه سرایی کنم زیرا مرثیه را دیگران می خوانند من می خواهم شرح ماجرایی تلخ را بیان کنم، شرحی از آنچه بر اکبر رادی، استاد محمد گذشت و آنچه که قرار است بر من، ما و امثال ما بگذرد.

 

استاد محمد روز به روز و ساعت به ساعت استاد محمد شد

 

در ادامه حکیم رابط به بیان داستانی با موضوع فیل و فیل پرداخت که با شرایط و اوضاع تئاتر و هنرمندان همخوانی داشت، پس از آن ناصر ذر افشان به روی سن آمده و اظهار داشت: من همیشه سعی کردم در برخورد با مرگ برای خودم پیرایه زدایی کنم، پیرایه هایی که به مرگ متصل بوده و به واسطه آن مفهوم مرگ را برای ما دشوار کرده اند.

 

وی ادامه داد: استاد محمد روزه به روز و ساعت به ساعت تبدیل به استاد محمد شد و استاد محمدهای بعدی صفر به دنیا می آیند و باید روز به روز آنچه را که استاد محمد کشید بکشند تا به جایگاه او نزدیک شوند.

 

ذر افشان تأکید کرد: انحطاط یک جامعه از طریق آدم هایی که از دست می دهند رخ می دهد، آدم هایی که قابل جایگزینی نیستند و این تراژدی مرگ انسان هایی مثل استاد محمد است.

 

وی خاطر نشان کرد: ما می دانستیم که استاد محمد بیمار است ولی نمی توانم نگویم که استاد محمد به خاطر اینکه دارو بهش نرسید از میان ما رفت و این یک فاجعه است.

 

استاد محمد افتخار تئاتر جهان است

 

همچنین فریبرز رئیس دانا نویسنده و از دوستان استاد محمد در این مراسم گفت: استاد محمد میراث بزرگ تئاتر ایران است و او افتخار تئاتر ایران و جهان است، امروز برشت، استاینس لاوسکی و چخوف در بهشت تئاتری ها به انتظار او نشسته اند زیرا به اعتقاد من استاد محمد ترکیبی از این سه استاد تئاتر بود.

 

وی ادامه داد: اگر فقر و این روزگار بی مروت به ما مهلت می داد و او برقرار تر می ماند استاد محمد به عنوان دیالکتیکی از این سه استاد تئاتری می توانست سبکی خاص را در تئاتر ایران به وجود بیاورد.

 

در پایان نیز اسماعیل خلج به روی سن آمده و با یادآوری ز برخی اثرهای محمود استاد محمد خاطر نشان کرد: کاش پیش از اینکه وقوع این اتفاقات را شاهد باشیم کسانی که ادعای حمایت از تئاتر را دارند به حمایت هنرمندان آمده و به داد آنها برسند.

 

شایان ذکر است مراسم ترحیم این هنرمند دوشنبه-هفتم مرداد ماه- ساعت ۱۶:۳۰ الی ۱۸ در مسجد حجت ابن الحسن واقع در خیابان سهروردی شمالی برگزار می شود.

 

همچنین مراسم هفت وی نیز روز پنج شنبه-۱۰مرداد ماه- از ساعت ۱۸ الی ۲۰ در تئاتر شهر برگزار می شود.

 

انتهای پیام/ش.ع/ن.ف

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.