شنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۱

قصاص در سینمای ایران/1

پوران درخشنده: تأکیدی بر قصاص ندارم

پوران درخشنده

سینماپرس-گروه سینما/کارگردان فیلم سینمایی «هیس دختران فریاد نیم زنند» معتقد است که فیلم وی به موضوع اجتماعی می پردازد و تأکیدی بر قصاص ندارد.

به گزارش خبرنگار سینماپرس، این روزها فیلم هایی به روی پرده رفته اند که مسائل اجتماعی را واکاوی کرده و در بخشی نیز به موضوعی مثل قصاص به صورت غیر مستقیم نگاهی داشته اند. چیزی که بسیاری را با این فیلم ها موافق و بسیاری دیگر را مخالف این فیلم ها کرده است و گروه دوم معتقدند که این فیلم ها همچون «دهلیز» و «هیس دختران فریاد نمی زنند» از خط قرمزها عبور کرده اند در این میان پوران درخشنده نگاه متفاوتی دارد و معتقد است اگرچه فیلم در بخشی در فضای اعدام می گذرد اما محوریت داستان تنها موضوعی اجتماعی است و جامعه ما نیز با آن درگیر است. فیلم پوران درخشنده در سی و یکمین جشنواره فیلم فجر با استقبال فراوان رو به رو شد و در چند روز اکران نیز بسیار موفق در فروش عمل کرد.

 

پوران درخشنده کارگردان فیلم سینمایی «هیس دختران فریاد نمی زنند» در مورد حواشی فیلم خود در گفت و گو با سینماپرس گفت: خیلی ها در مورد فیلم من تصور می کنند من موضوع قصا را در این فیلم وارد و مطرح کرده ام در حالیکه من تاکیدی بر موضوع قصاص ندارم، آن چیزی که مورد نظر من است و در این فیلم محور قرار داده ام  موضوع قربانی شدن در فضای اجتماعی ناسالم است. ترس از آبرو برای بیان نکردن حقایق که در نهایت فاجعه های جبران ناپذیری را به بار می آورد.

 

وی در مورد فیلم خود اظهار داشت: بحث انسان در فیلم «هیس دختران فریاد نمی زنند» مطرح است.صحبت بر سر جایگاه انسان و منزلت آن است. انسان به چه شرایطی می افتد و آرامش افراد در جامعه که این آرامش و فضای سالم اجتماعی از خانواده ها آغاز می شود و خانواده سرچشمه موضوعات اجتماعی است. ما این مضامین را هرچه قدر رویش کار کنیم خوب است. یادمان باشد سینما ابزار قدرتمندی است.

 

درخشنده اضافه کرد: هر فیلمی پیامی دارد و پیام فیلم من این است و من فکر می کنم این فیلم پیامش را به مخاطب رسانده، و تاثیر مورد نظر ما اتفاق افتاده است. پیام این فیلم این است که مردم نقش  و جایگاه خود را در فضای اجتماعی پیدا کنند و یک آینه در مقابل خود قرار دهند و به رفتارهای خود در قبال دیگران فکر کنند. وقتی در این فیلم اجازه حرف زدن به فرزند داده نمی شود و به دخترش می‌گوید تو نباید حرف بزنی و ساکت باش و به کسی نگو، هرچند این واقعیت وجود دارد که اگر یک دختر حرف بزند اول انگشت اتهام به سمت خودش نشانه برود اما باید این فرصت را از متجاوزین گرفت که با سکوت دیگران رشد کنند.

 

وی در پایان با تأکید بر این مهم که این فیلم تاکیدی بر مسئله قصاص ندارد بله بر موضوعات اجتماعی است تصریح کرد: افرادی که من و فیلم هایم را می شناسند با مضامین فیلم ها نیز آشنایی دارند و می دانند من از خط قرمز ها عبور نمی کنم بلکه از کنار آن ه آرامی می گذرم تا چیزی زیر سوال نرود و تنها طرح مسئله ای اجتماعی را می کنم.

 

انتهای پیام/ر/ن.ف

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.