دوشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۵

رمان «صداع» نقد می‌شود

رمان صراع

سینما پرس – گروه هفت هنر/ در چهاردهمین نشست پلک تهران و دومین جلسه از «سینما-ادبیات مدرن» ، رمان «صداع» نوشته سودابه فضایلی به عنوان متن الگو بررسی خواهد شد.

محمد رضا فرهمند دانش آموخته تئاتر و سینما و مدرس دانشگاه که مدیریت و برنامه ریزی این جلسه را بر عهده دارد در گفت و گو با خبرنگار سینما پرس عنوان کرد: در این جلسه محمد رضا اصلانی فیلمساز، شاعر و نظریه پرداز، امیر علی نجومیان نظریه پرداز و عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی، شیوا مقانلو؛ دانش آموخته سینما، مترجم و مدرس دانشگاه، غلامرضا صراف مترجم و منتقد و حامد هاتف شاعر و منتقد، هر یک در حوزه خود بحث و گفتار خواهند داشت. 

 

سودابه فضایلی که از اولین ها و نام آشناترین هایِ پژوهشگران و مترجمان در حوزه نمادشناسی و اسطوره شناسی است، در تابستان ۱۳۹۰ رمان «صداع» را بعد گذشت نزدیک به ۴۰ سال از نوشته شدنش منتشر کرد. وی متولد ۱۳۲۶ و دانش آموخته ادبيات و زبان انگليسی‌، لندن كمبريج، (۱۳۵۱-۱۳۴۷)، زبان و ادبيات تطبيقی، پاريس‌سوربن (۱۳۵۶-۱۳۵۱) و زبان پهلوي، اوت زتود، سوربن (۱۳۵۵) است.

 

بر اساس این گزارش محمدرضا اصلانی در نشست پیشین پلک تهران درباره این اثر و فیلم «سال گذشته در مارین باد» گفت: ما نمونه ادبی برای بررسی این نوع ساختار را (ساختار «سال گذشته در مارین باد») به رمان «صداع» سودابه فضایلی اختصاص می دهیم. با این مسئله که چگونه ساختار نمادشناختیِ روایتِ «صداع» می تواند الگویی باشد برای سینما و چگونه یک روایت می تواند خود را از فضای محدود محلی خارج کند و در عین حال یک فضای ملی و فرا ملی  را بسازد. اولین نمونه ای که می توانستیم برای این منظور انتخاب کنیم شاید بوف کور هدایت می توانست بود. اما این دو کتاب با هم تفاوت های آشکاری دارند... به طور کلی اگر بوف کور به ساختارهای دهه ۲۰ ادبیاتِ سینما توجه داشت، «صداع» به ساختارهای دهه ۶۰  اشاره دارد و در عین حال می دانیم که در همان سال ها هم نوشته شده... مسئلۀ آن است که چگونه زمان در هر دو این آثار به هم می پیچد و پیش می رود و در واقع چگونه آینده و گذشته هر دو در حال هم نفی می شوند و هم ساخته؛ چنانکه زمان هم سپری می شود و هم نه.

 

شایان ذکر است نشست بررسی رمان «صداع» نوشته سودابه فضائلی -۲۶ مرداد- در تالار ناصری خانه هنرمندان ساعت ۱۶ برگزار خواهد شد.

 

انتهای پیام/ش.ع/ن.ف

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.