جمعه ۱ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۸:۰۵

جشنواره ونیز از آندره وایدا قدردانی می‌کند

آندره وایدا

سینما پرس- گره سینما/ مسئولان برگزارکننده هفتادمین دوره جشنواره فیلم ونیز با اهدای جایزه‌ای ویژه‌ به آندره وایدا از این کارگردان و نویسنده ۸۷ ساله لهستانی قدردانی می‌کنند.

به گزارش سینما پرس، مسئولان برگزارکننده هفتادمین دوره جشنواره فیلم ونیز روز گذشته به صورت رسمی اعلام کردند که با اهدای جایزه‌ای ویژه‌ به نام «پرسنال پرایز» (Personal Prize) به آندره وایدا از این کارگردان و نویسنده ۸۷ ساله لهستانی قدردانی می‌کنند.

 

بنابر گزارش هالیوود ریپورتر، جایزه ویژه «پرسنال پرایز» هرساله با شعار «قدردانی از اسطوره افسانه‌ای سینمای بین‌المللی» به یک فیلمساز اهدا می‌شود.

 

وایدا در طول ۶۰ سال دوران فعالیت خود به عنوان فیلمساز بیش از ۵۰ فیلم سینمایی را ساخته است که از مهمترین آن‌ها می‌توان به «کاتین» (Katyn)، «خاکسترها و الماس‌ها» (Ashes and Diamonds) و «دانتون» (Danton) اشاره کرد.

 

وایدا در سال ۱۹۵۷ میلادی در نخستین حضور بین‌الملل خود توانست با ساخت فیلم سینمایی «کانال» (Kanal) در جشنواره فیلم کن جایزه ویژه هیات داوران را به خود اختصاص دهد. این کارگردان صاحب نام لهستانی در سال ۱۹۸۱ میلادی نیز برای ساخت فیلم سینمایی «مردی از آهن» (Man of Iron) موفق به دریافت جایزه نخل طلایی این جشنواره فرانسوی شد. «مردی از آهن» داستان آنا والنتینوویچ؛ قهرمان جنبش اتحادیه کارگران لهستان را به تصویر می‌کشد.

 

چهار اثر وایدا به نام‌های «سرزمین موعود» (The Promised Land)، «خدمتکاران ویلکو» (The Maids of Wilko)، «کاتین» و «مردی از آهن» به عنوان نماینده لهستان برای رقات در بخش آثار غیرانگلیسی زبان مراسم اهدای جوایز آکادمی اسکار ارسال شده‌اند و در فهرست ۵ نامزد نهایی این بخش نیز قرار گرفته‌اند، اما هیچ کدام از این آثار موفق به دریافت جایزه اسکار نشده‌اند.

 

وایدا در سال ۲۰۰۰ میلادی جایزه اسکار افتخاری را از آکادمی هنرهای تصویری و علوم اسکار دریافت کرد. همچنین این کارگردان لهستانی در سال‌های ۱۹۹۸ و ۲۰۰۶ میلادی نیز به ترتیب جوایز یک عمر دستاورد هنری جشنواره‌های ونیز و برلین را دریافت کرده است.

 

جایزه وایدا در تاریخ ۵ سپتامبر (۱۴ شهریور) تابستان سال جاری همزمان با نمایش آخرین فیلم وایدا به نام «والسا، مرد امید» (Walesa, Man of Hopes) در جشنواره فیلم ونیز به این فیلمساز برجسته لهستانی اهدا می‌شود.

 

مسئولان برگزارکننده هفتادمین دوره جشنواره فیلم ونیز چندی پیش نیز اعلام کردند که با اهدای جایزه‌ای افتخاری به اتوره اسکولا، از این کارگردان و نویسنده ۸۲ ساله ایتالیایی قدردانی می‌کنند.

 

هفتادمین دوره جشنواره فیلم ونیز روز ۲۸ اوت (ششم شهریور) آغاز می‌شود و در تاریخ هفت سپتامبر (۱۶ شهریور) تابستان سال جاری به پایان می‌رسد.

 

انتهای پیام/م/ن.ف

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.