یکشنبه ۳۱ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۵

سازندگان آثار دفاع مقدس تلویزیون از تجربیات خود می گویند ـ قسمت اول

بیژن بیرنگ: برخی حرف ها را درقالب جنگ می توان بیان کرد

سریال همچون سرو

سینما پرس-گروه تلویزیون/ بیژن بیرنگ که مخاطبان سیما او را با سریال هایی همچون همسران،خانه سبز،چاق و لاغر،سرزمین سبز و... می شناسند؛ در کارنامه کاری اش سریال «همچون سرو» را در ژانر دفاع مقدس ساخته است که در اوایل سال 92 بازی پژمان بازغی لاله اسکندری گوهر خیراندیش و ... از شبکه دو پخش شد. او معتقد است مخاطب امروز دیگر حوصله تماشای داستان های تکراری درباره جنگ را ندارد و می توان در برخی آثار اینچنینی درباره عواقب جنگ صحبت کرد.

به گزارش خبرنگار تلویزیون سینما پرس، بیرنگ درباره موضوع سریال «همچون سرو» گفت : موضوعی که من در سریال «همچون سرو» به آن پرداختم با سایر موضوعاتی که همکارانم تا به حال به آن پرداخته بودند کاملا متفاوت بود. من بیشتر سعی داشتم مسائل انسانی، فرهنگی و روانشناسی را در قالب جنگ نشان دهم و به جنگ به عنوان یک رویداد نگاه کردم چرا که فکر می کردم برخی از حرف ها را در قالب جنگ می توان بیان کرد.

او درباره جذابیت اینگونه آثار چنین ادامه داد: همیشه در مورد جنگ دو نوع کار ساخته شده است. یکی اینکه در زمان جنگ و موقعی که جنگ در حال رخ دادن است و بیشتر هم به این بعد از جنگ پرداخته شده و حالت دیگر متعلق به زمانی است که پس از اتمام جنگ درباره آن صحبت می کنیم،الان هم زمان بعد از جنگ است و در این شرایط معمولا به عوارض ناشی از جنگ و رشادت های افراد پرداخته می شود.

 

وی درباره حال و هوای آن برهه از زمان گفت: جنگ مقوله پیچیده ای است و ما هم هشت سال در آن دوره زندگی کردیم و تمامی دلهره و استرس های آن دوره را مثل همه مردم داشتیم و امیدوارم هیچ جامعه ای درگیر ش نشود.

 

کارگردان سریال «همچون سرو» درباره درونمایه این اثر جنگی افزود: در سریال همچون سرو به طور کلی مسئله دفاع مدنظرم بود که حال وجه بیرونی اش در جنگ نمود پیدا کرده بود.

 

او درباره اقبال مخاطب از این سریال ادامه داد: در آن زمان مخاطب فکر می کرد مثل گذشته باید کارهایی از این دست را ببیند که فقط به مقوله جنگ پرداخته اند  و شاید نمی توانست در آن زمان با این دست آثاری که بعد بیرونی جنگ را به تصویر می کشند ارتباط برقرار کند و همین او را در مقطعی شگفت زده کرد.

وی افزود: دیدگاهم این بود که کاراکترهایم افرادی باشند که به فضای امروز جامعه نزدیک اند نه اینکه با فضای آدم های گذشته عجین شده باشند.

کارگردان سریال «خانه سبز» درباره جذابیت آثار جدیدی که در ژانر دفاع مقدس قرار است ساخته شوند گفت: به دلیل اینکه هنوز زمان زیادی از جنگ نگذشته شاید بیان حرف های تازه در حیطه جنگ و نشان دادن همان فضاها اگرچه با دیدگاهی جدید کمی سخت و کار درستی نباشد این در شرایطی است که در مورد عواقب پس از جنگ و خود جنگ بتوان حرف زد.در کل فکر می کنم جذابیت این سبک کارها در نو بودنشان برای مخاطب خلاصه خواهند شد چرا که مخاطب دیگر حوصله تکراری دیدن ندارد.کاری که ما در همچون سرو انجام دادیم چیزی حدود ده سال زودتر از زمان خودش بود که در ده سال آینده افراد طور دیگری به آن نگاه می کنند.

 

انتهای پیام/م.م  -ب.ب

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.