دوشنبه ۱ مهر ۱۳۹۲ - ۱۴:۵۰

در نشست نمایش «عرق خورشید، اشک ماه» مطرح شد/

پسیانی، کیانیان و خمسه از دغدغه های خود در تئاتر و سینما گفتند

 نشست خبری نمایش «عرق خورشید، اشک ماه» به کارگردانی آتیلا پسیانی

سینما پرس – گروه هفت هنر/ نشست رسانه ای نمایش «عرق خورشید، اشک ماه» امروز با حضور آتیلا پسیانی، رضا کیانیان و علیرضا خمسه برگزار شد و این هنرمندان از نقش های خود در نمایش و دغدغه هایشان در حوزه تئاتر سینما سخن گفتند.

به گزارش خبرنگار تئاتر سینما پرس، نشست رسانه ای نمایش «عرق خورشید، اشک ماه» امروز با حضور آتیلا پسیانی، رضا کیانیان، علیرضا خمسه، خسرو پسیانی و امیر حسین دوانی در فروشگاه مرکزی شهر کتاب برگزار شد، در ابتدای این نشست آتیلا پسیانی کارگردان نمایش «عرق خورشید، اشک ماه» در مورد حضور اسب در این نمایش عنوان کرد: با وجود اینکه استفاده از اسب در تئاتر شهر اولین بار است که اتفاق می افتد اما باید بگویم که من به دنبال اولین ها نیستم بلکه می خواستم این اسب در نمایش در نگاه تماشاگران به عنوان یک مظهر قدرت جلوه پیدا کند.

 

وی ادامه داد: البته سختی های زیادی را برای آوردن اسب به تئاتر شهر متحمل شدیم همچنین نگهداری اسب هم مشکلات فراوانی را دارد که امیر حسین دوانی کارهایش را دارد انجام می دهد.

 

پسیانی در مورد نوع بازی گرفتن از اسب بر روی صحنه گفت: ما سعی می کنیم که اتفاقات تازه ای که به وسیله حیوان به وجود می آید را تبدیل به استتاتیک صحنه کنیم، البته اسب به مانژ عادت کرده است و باید با صحنه اخت شود اما ما به دلیل تمدید اجرای نمایش «سیندرلا» هنوز نتوانستیم اسب را به صحنه ببریم و زمان کمی هم داریم که او را با صحنه اخت کنیم.

 

پسایانی در بخش دیگری از صحبت های خود در مورد زمان تمرینات نمایش عنوان کرد: تمرینات ما از ۸ صبح آغاز می شود و این روالی تقریبا غیر معمول میان گروه های تئاتری است که البته برای برخی از جوان های گروه هم این روند کمی سخت بود. حسن این نوع از تمرین این بود که ما تا نیمه روز کار تمرین خود را به پایان رسانده بودیم و به راحتی می توانستیم به کارهای دیگرمان رسیدگی کنیم.

 

وی از حضور ۱۸ بازیگر کودک در نمایش «عرق خورشید، اشک ماه» خبر داد وگفت: این کودکان همه با حوزه تئاتر آشنا هستند و زیر نظر رکسانا مهر افزون تعلیم دیده شده اند، و من در این نمایش برای آنها نظم خاصی را ایجاد کرده ام.

 

 آتیلا پسیانی و رضا کیانیان درنشست خبری نمایش «عرق خورشید، اشک ماه» به کارگردانی آتیلا پسیانی

 

کیانیان و همراهی اش با یک اسب در «عرق خورشید، اشک ماه»

 

در ادامه صحبت کارگردان نمایش، رضا کیانیان از بازیگران «عرق خورشید، اشک ماه» در رابطه با روند تمریناتش با اسب، عنوان کرد: زمانی که با اسب تمرین می کردم افرادی که برای تمرین با اسب هایشان آمده بودند وقتی متوجه می شدند که برای اجرای یک تئاتر با اسب تمرین می کنم به من می گفتند که برای اینکه ببینند این اسب در صحنه چه می کند برای دیدن تئاتر می آیند، من فکر می کنم که این اسب واقعا مخاطب دارد.

 

این بازیگر تصریح کرد: ماجرای آوردن اسب به روی صحنه برای خیلی ها جالب شده است و دوست دارند که راجع به آن بدانند، اما حقیقت این است که من نیز همانند آتیلا به اولین بودن اعتقاد ندارم و نگاه من این است که آوردن این اسب به روی صحنه اگر صرفا یک شو و برای غافلگیری مخاطب بود من علاقه ای به حضور در نمایش نداشتم زیرا من دوست دارم در نمایشی بازی کنم که در آن بازیگری معنا داشته باشد چون من بازیگرم، من ترجیح می دهم نمایش هایی را که بازی من در آن دیده نمی شود و به مسائل انتزاعی می پردازد را فقط نگاه کنم نه اینکه در آن حضور داشته باشم.

 

 

مرکز هنرهای نمایشی که بالعکس عمل کند دیگر می شود مرکز ضد هنرهای نمایشی

 

 

کیانیان در رابطه با حضور خود در حوزه تئاتر عنوان کرد: من از تئاتر فاصله نگرفتم بلکه مرکز هنرهای نمایشی کاری کرده است که من از تئاتر فاصله بگیرم، من اکنون  ۶۲ سالم است و حالا تبدیل به بازیگری پخته شده ام واکنون زمان بهره برداری از من فرا رسیده است و قاعدتا یک مرکز هنرهای نمایشی با شعور کاری می کند که از بازیگر های پخته به درستی بهره ببرد اما اکنون بر عکس این موضوع دارد اتفاق می افتد، مرکز هنرهای نمایشی که بالعکس عمل کند دیگر می شود مرکز ضد هنرهای نمایشی، من هنوز آماده ام که روی صحنه بروم اما مرکز هیچ برنامه ای برای به کارگیری از بازیگران، کارگردان ها و همه فعالانی که به پختگی رسیده اند ندارد.البته همچون زنده یاد سمندریان نمی گویم که دستانم از گور بیرون می ماند اما بارها اعلام کرده ام که یک سری از کارها را دوست داشتم که بازی کنم اما نگذاشتند.

 

وی در رابطه با دلیل دیگر خود برای عدم حضور در تئاتر گفت: من نمایش های تلخ را دوست ندارم زیرا فکر می کنم در جامعه ما به اندازه کافی تلخی وجود دارد به همین دلیل خیلی از نمایش هایی که الان به صحنه می روند و به من پیشنهاد می شوند تلخ هستند و من به همین دلیل همه آنها را رد می کنم.

 

 آتیلا پسیانی و رضا کیانیان درنشست خبری نمایش «عرق خورشید، اشک ماه» به کارگردانی آتیلا پسیانی

این سالها، سالهای خوبی برای تئاتر نبود

 

در ادامه این نشست علیرضا خمسه بازیگر دیگر نمایش «عرق خورشید، اشک ماه» در رابطه با علت دوری خود از صحنه تئاتر گفت: من خود را در وهله اول بازیگر تئاتر می دانم، اما این سالها سالهای خوبی برای تئاتر نبود، تمام بچه ها از این حوزه شکوه داشتند که مهمترین گلایه آنها نیز بحث ارتزاق از تئاتر بود، خوب چون ما از تئاتر تامین نمی شویم طبیعتا گرایشی هم برای حضور در تئاتر نداریم.

 

خمسه در مورد علت حضور خود در نمایش «عرق خورشید، اشک ماه» عنوان کرد: علت اصلی من برای حضور در نمایش کست آن است، اگر این جمع از من برای یک سفر دسته جمعی یا بازی در یک فیلم کوتاه هم دعوت می کرد من بی درنگ می پذیرفتم و با آنها همراه می شدم، ضمن اینکه به هر حال این نمایش قرار است در جایی اجرا شود که برای همه ما خاطره انگیز است و خود نمایش نیز برای من جذاب بود.

 

تئاتر شهر تمرکز تئاتری خود را از دست داده است

 

 در ادامه آتیلا پسیانی ضمن بیان اینکه فضای کنار تئاتر شهر تبدیل به یک بازار مکاره شده است، عنوان کرد: این ساخت و سازها، بازاری که شبیه بازار مکاره است و صداهای نا متعارف در کنار تئاتر شهر یک فضای غیر فرهنگی است که امیدوارم مسئولان یک فکر اساسی برای آن بکنند، ۴۲ سال از افتتاح این سالن می گذرد و هم اکنون تئاتر شهر تمرکز تئاتری خود را از دست داده است.

 

پسیانی افزود: این سالن بودن یا نبودنش در سال های ۵۷ و۵۸ زیر سوال رفت اما با تلاش اهالی هنر حفظ و از سوی میراث فرهنگی ثبت شد، اما اکنون این مکان تبدیل به یک ملک خصوصی شده است که برای اجرای نمایش آن از من که در سن ۳۲ سالگی به عنوان یک کارگردان فیکس با این مجموعه قرار داد داشتم و امثال من اجاره می گیرند و من نمی دانم جایی که دولتی است چرا باید ۲۰ درصد از اجراهای ما را برای خود برداد  و با ما مانند یک مدیر خصوصی رفتار می کنند، امیدورام این شرایط تغییر کند و آقای مرادخانی یک فکر آرتیستیک در این مورد بکند.

 

این کارگردان تصریح کرد: یک مدیر دولتی باید بداند که این تاژ یک مدت محدود بر سرش است و نمی تواند تصمیم گیری دراز مدت داشته باشد، وقتی می گوییم تئاتر باید به سبد خانواده برود معنای بزرگی دارد اما در عمل یک شوخی بزرگ است.

 

پسیانی نیز در رابطه با تئاتر خصوصی گفت: مهمترین دغدغه ما این است که تئاتر خصوصی پا بگیرد و برای این کار نمی توانیم به تنهایی کاری انجام بدهیم، ما باید محلی داشته باشیم که طرز تفکرمان را ارائه بدهیم، پگاتوق برای هنر لازم است و شکل گیری تئاتر خصوصی یک ضرورت است.

 

 

چرا اجازه نمی دهند بخش خصوصی سینما بسازد؟

 

کیانیان نیز در ادامه با بیان اینکه هم اکنون به کوشش قالیباف پردیس های سینمایی خوب و مجهزی را در شهر تهران داریم و با بیان اینکه قالیباف را در روز سینما در یکی از مصاحبه هایش مهمترین چهره سینمایی خوانده است، اظهار داشت: با وجود اینکه تلاش های خوبی در سطح شهر برای ساخت پردیس های سینمایی و تجهیز سالن ها ی سینما صورت گرفته شده است، اما یک ایرادی وجود دارد و آن هم این است که این سالن ها و پردیس ها دولتی هستند.

 

وی در توضیح بیشتر بیان کرد: سوال من این است که چرا اجازه نمی دهند بخش خصوصی سینما بسازند و برای جذب مخاطب با یکدیگر رقابت کنن، وقتی سینما دولتی باشد بخش خصوصی دنباله رو آن است به این ترتیب مخاطب به دلیل عدم وجود رقابت از دست می رود و در این کشاکش سینما و مخاطب از دست می رود.

 

کیانیان با بیان اینکه در شرایطی که سینما در آن به سر می رود، مخاطبان تئاتر روز به روز بیشتر می شود، گفت: می خواهم ضمن قدردانی از آقای قالی باف در خواستی از ایشان بکنم و بگویم آقای قالیباف سینما و ساخت آنها روی دور افتاده و ساخته شدند حالا زمان آن رسیده است که سالن تئاتر ساخته شود.

 

وی با بیان اینکه خیلی از افراد علاقمند به ساخت سالن های تئاتر در کشور هستند عنوان کردک مدیران باید همکاری کنند تا آنهایی که می خواهند تئاتر یا سینمای خصوصی بسازند این اتفاق به راحتی بیافتد.

 

کیانیان در بخشی دیگر از سخنانش به لزوم ایجاد جریان هنری در کشور اشاره کرد و گفت: هر هنرمند بزرگ نتیجه یک جریان هنری است اما متاسفانه در کشور ما جریان های هنری بارها به وجود امد و بارها سرکوب شد بهتر است که به جای نابود کردن یکدیگر با رقابت سالم موجبات رشد هنر را در کشور فراهم کنیم.

 

 نشست خبری نمایش «عرق خورشید، اشک ماه» به کارگردانی آتیلا پسیانی

جامعه ای سالم است که همه اندام های آن با هم رشد کنند

 

علیرضا خمسه نیز در همین رابطه عنوان کرد: هر گاه ساخت و تولید چیزی در کشور ادامه پیدا می کند بنابراین در رابطه با آن احساس نیاز می شود، برای مثال ساخت مسجد سالهست که در کشور وجود دارد و متوقف نمی شود زیرا نیاز به مسجد احساس می شود، باید بگویم که نیاز به تئاتر هنوز وجود ندارد در صورتی که مردمی که نیاز به مکانی برای انجام فرایض دینی دارند، نیازمند به مکان هایی برای هنر هستند.

 

وی ادامه داد: یک جامعه اسلامی سالم جامعه ای است که همه اندام هایش با هم رشد کند نه اینکه تنها به رشد یک قسمت فکر کرده و دیگر قسمت های آن به فراموشی سپرده شود.

 

خمسه با بیان اینکه هر هنرمند باید به قدر توان خود در راه اعتلای هنر گام بردارد، عنوان کرد: تئاتر یک ضرورت اجتماعی است و حتی می تواند به عنوان یک واحد درسی در مدارس آموزش داده شود و همه هنرمندان نیز می توانند به اندازه وسع خود در راه اعتلای این هنر و نهادینه کردن ان در میان مردم گام بردارند.

 

انتهای پیام/ع/ن.ف

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.