چهارشنبه ۳ مهر ۱۳۹۲ - ۱۴:۵۷

در راستای برگزاری جشنواره کودک و نوجوان/

هرآنچه که صاحب نظران درباره جشنواره کودک می گویند

بیست و هفتمین جشنواره بین المللی فیلمهای کودکان و نوجوانان

سینماپرس-گروه سینما/ بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان با گرامیداشت نام پیامبر اکرم (ص) پدر آسمانی کودکان دنیا، مروری خواهیم کرد بر دیدگاه صاحب نظران این جشنواره که پانزدهم تا نوزدهم مهر ماه در اصفهان برگزار می شود.

به گزارش سینماپرس، سیدعلی الفت دبیر بخش جلوه گاه امید گفت:‌ داوری فیلم ها از روز سه شنبه دوم مهرماه در سالن نمایش فیلم بنیاد سینمایی فارابی آغاز شده است و نمایندگان نهادها و مووسات مختلف مشغول بررسی فیلمها برای انتخاب برگزیده های خود هستند. الفت همچنین به حضور پررنگ سازمان‌ها و نهادها اشاره کرد و گفت: ۲۹ نهاد مختلف با رویکردهای اجتماعی و ساسی در این دوره از جشنواره بخش جلوه گاه امید را همراهی می کنند که رونقی مضاتعب برای جشنواره به ارمفغان خواهد آورد.

 

به روال سال های اخیر، برگزیدگان بخش جلوه گاه امید توسط داوران معرفی شده انتخاب و در مراسمی مجزا در اصفهان معرفی خواهند شد.

 

اسامی نهادها و سازمان‌های شرکت کننده به شرح زیر است:

 

۱ – سازمان پژوهش و برنامه ‌ریزی آموزشی (دبیرخانه جشنواره رشد) / ۲ – انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران / ۳ – شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده ( شورای عالی انقلاب فرهنگی )‌ / ۴ – ستاد اقامه نماز / ۵ – بنیاد ادبیات داستان ایران / ۶ – سازمان بسیج جامعه زنان کشور(پژوهشگاه مجازی عفاف) / ۷ – بنیاد شهید و امور ایثارگران / ۸ – سازمان بهزیستی کشور / ۹ – معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران / ۱۰ – جشنواره ملی رسانه‌های سلامت (وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی) / ۱۱ – انجمن صنفی شرکتها و موسسات فیلمسازی ایران / ۱۲ – انجمن نویسندگان سینمای کودک و نوجوان / ۱۳ – انجمن مدیران تولید سینمای ایران / ۱۴ – انجمن فیلم کوتاه ایران / ۱۵ – کانون ایران نوین / ۱۶ – موسسه بین المللی سفیران صلح / ۱۷ – مجمع هنرمندان خراسان / ۱۸ – بنیاد ملی مد و لباس اسلامی و ایرانی / ۱۹ – موسسه آموزشهای هنری آستان قدس رضوی / ۲۰ – انجمن حمایت از حقوق کودکان / ۲۱ – کانون سینمایی روشنا(نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه هنر ) / ۲۲ – انجمن سینمای جوانان اصفهان / ۲۳ – اداره کل آموزش و پرورش اصفهان / ۲۴ – اداره کل بهزیستی استان اصفهان / ۲۵ – انجمن توان خواهان ذهنی و جسمی فردا / ۲۶ – آسیفا اصفهان (انجمن انیمیشن اصفهان) / ۲۷ – انجمن سینماگران هنر استان اصفهان / ۲۸ – خانه مطبوعات و خبرنگاران اصفهان / ۲۹ – ستاد احیاء امر به معروف و نهی از منکر اصفهان.

 

جشن پرواز بادبادک‌ها در اصفهان برپا می‌شود

 

جشن پرواز بادبادک‌ها به عنوان اولین برنامه از مجموعه برنامه‌های جنبی جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان و آغازگر غیر رسمی برنامه‌های جشنواره در اصفهان جمعه ۵ مهرماه در محل پل خواجو اصفهان برگزار می‌شود.

 

مدیر کمیته برنامه‌های جنبی بیست وهفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان نوجوانان در گفت‌و‌گویی اظهار داشت: جشن پرواز بادبادک‌ها همچون دو سال گذشته، زنگ آغاز برنامه‌های جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان در اصفهان است.

 

امیرحسین ستوده‌فر ادامه داد: این برنامه در تاریخ یاد شده در دو نوبت صبح و بعدازظهر برگزار می‌شود که در نوبت صبح خانواده‌ها و کودکان به ساخت بادبادک و پرواز آن می‌پردازند و در نوبت بعدازظهر جشن بزرگ پرواز بادبادک‌ها با حضور مجریان مطرح حوزه کودک برگزار می‌شود.

 

وی تصریح کرد: نوبت صبح از ساعت ۹ الی ۱۳ و نوبت بعداز ظهر از ۱۶ الی ۱۹ برگزار می‌شود.

 

مدیرکمیته برنامه‌های جنبی بیست وهفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان نوجوانان خاطرنشان کرد: در این برنامه شعارهای ویژه جشنواره بیست و هفتم و تبلیغ میدانی برای حضور گسترده خانواده‌ها در برنامه‌های اصلی و جنبی جشنواره مطرح می‌شود.

 

روایت پست مدرن کودکانه در «من او را می‌شناسم»

 

«جلال نصیری هانیس» که با فیلم «من او را می‌شناسم» در جشنواره کودک و نوجوان شرکت کرده، این فیلم را روایتی کودکانه دانست که از شیوه پست مدرن بهره گرفته است.

 

«جلال نصیری هانیس» کارگردان فیلم «من او را می شناسم» نیز در گفت و گویی، درباره موضوعی که در این فیلم ویدئویی به سراغ آن رفته، گفت: داستان فیلم الهام گرفته از افسانه‌های کهن است. فیلم درباره دختری است که در یک آبادی، قادر به صحبت با مردم نیست و پسربچه‌ای تلاش می‌کند که میان او و مردم آبادی ارتباط برقرار کند.

 

وی درباره بهره بردن از افسانه ها در روایت قصه افزود: ما هنوز هم با افسانه‌های کهن زندگی می‌کنیم و باید آن را به نسل بعد انتقال دهیم. بسیاری از ما در تقابل با مشکلات روزمره، در ذهن رویاپردازی می‌کنیم و دست به خلق افسانه می‌زنیم و من نیز به همین دلیل در شکل گیری قصه از افسانه استفاده کردم.

 

او در پاسخ به این سوال که فیلم چگونه روایت می‌شود، اظهار داشت: قصه فیلم را به گونه‌ای نوشتم که قصه‌های فرعی در خدمت پیشبرد قصه اصلی هستند و به نوعی شیوه پست مدرن را در روایت داستان رعایت کردم.

 

نصیری هانیس درباره چگونگی نگارش فیلمنامه بیان کرد: نوشتن فیلمنامه حدود ۶ سال به طول انجامید زیرا اولین فیلم بلند داستانی من بود و احساس کردم نیاز است دقت بیشتری بر فیلمنامه داشته باشم.

 

این کارگردان درباره این که فیلم درباره کودک است یا برای این قشر در نظر گرفته شده گفت: حکایت افسانه‌ها برای کودکان بسیار جذاب است به همین دلیل توانایی جذب مخاطب کودک را دارد اما می‌تواند درباره کودک هم باشد.

 

نصیری ادامه داد: من به دلیل حضورم در کسوت معلمی همیشه دغدغه آموزش و ترتیب را داشته‌ام و در فیلم‌هایم نیز این مقوله را رعایت کرده‌ام.

 

وی گفت: من از طبیعت بکر کردستان برای ساخت فیلم استفاده کردم به دلیل بکر بودن و زیبا بودن این طبیعت، تصاویر جذابی در این فیلم خلق شده است.

 

نصیری پیش از این ساخت فیلم «زمین فوتبال» را تجربه کرده که در جشنواره‌های برلین، کودک و نوجوان همدان، رویش، اصلاح الگوی مصرف  و... موفق به کسب جایزه بهترین فیلم شده است. اولین فیلم بلند داستانی فیلمساز طی ۳۵ جلسه در کردستان منطقه دیوان دره جلوی دوربین رفته است.

 

صبا سیاهپوش: باید کیفیت عکاسی در فیلم کودک را ارتقا دهد

 

عکاس «تُتُل و راز صندوقچه» و «گنجشکک اشی مشی» گفت: در سال‌های اخیر قضاوت و داوری عکس‌های فیلم کودک در جشنواره، به جدی‌تر گرفته شدن عکس در سینمای کودک کمک زیادی کرده است.

 

«صبا سیاه‌پوش» عکاس سینما و یکی از شرکت‌کنندگان در بخش مواد تبلیغی جشنواره امسال،  به حضور خود به عنوان عکاس از سال ۸۹ در این جشنواره اشاره کرد و ادامه داد: از سال ۸۹ به بعد روند تولید کارهای کودک و نوجوان رو به بهتر شدن رفته است و به‌تدریج، این موضوع چه برای افرادی که پشت صحنه حضور دارند، چه بازیگران جلوی دوربین، این موضوع جا افتاده که سینمایی تحت عنوان سینمای کودک در کشور وجود دارد. یعنی سینمایی که زمانی در اوج بود و مدتی کنار ماند، دوباره به جریان سینمای ایران بازگشته و امروزه نگاه‌های جدی‌تری به سمت آن معطوف شده است.

 

وی در پاسخ به این سوال که اهدای جایزه مواد تبلیغی و بهترین عکس جشنواره کودک در ارتقای کیفیت این آثار چقدر تاثیر دارد، گفت: در این چند سال که عکاسان در سینمای کودک حضوری فعال پیدا کرده‌اند، قضاوت و داوری عکس‌های فیلم کودک در جشنواره، به جدی‌تر گرفته شدن عکس در سینمای کودک کمک زیادی کرده است.

 

سیاه‌پوش تصریح کرد: قضاوت و داوری در بخش عکس جشنواره کودک نشانه اهمیت دادن به عکاسی در سینمای کودک و نوجوان و یکی از مواردی است که تغییر نگاه‌های پیشین نسبت به سینمای کودک را نشان می‌دهد.

 

او درباره حضورش در بخش مواد تبلیغی بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، توضیح داد: من با دو کار در جشنواره امسال حضور دارم، یکی از کارها با نان «گنجشکک اشی مشی» است که سه اپیزود با نام‌های «بن بست» (مسعود کرامتی)، «نفس» (غلامرضا رمضانی) و «مرا بشنو» (وحید نیکخواه‌آزاد) است. فضاهای هر اپیزود از این کار با اپیزود دیگر متفاوت است اما هر سه از فانتزی دور هستند. از آن سو عکاسی فیلم «تتل و راز صندوقچه» را هم انجام داده‌ام که کاری کاملا فانتزی و کودکانه است.

 

فرزاد موتمن: بچه‌های امروز را باید از فضای مجازی به سالن سینما کشاند

 

فرزاد موتمن با اشاره به این که دیگر «کلاه قرمزی» و «شهر موش‌ها» هم برای کودکان امروز جذابیت ندارند، گفت: بچه‌های امروز را باید از فضای مجازی به سالن سینما کشاند و این نیازمند آسیب‌شناسی و کار کارشناسانه است.

 

فرزاد موتمن کارگردان سینما طی گفت‌وگویی، بیان کرد: اگر نگاه دقیقی به آثار پرفروش حوزه کودک و نوجوان داشته باشیم، خواهیم دید آثاری چون «شهر موش‌ها»، «گلنار» و «کلاه قرمزی» در زمانی ساخته شد که مردم تفریحی به جز سینما نداشتند. از ماهواره‌ و دی‌وی‌دی خبری نبود و دستگاه ویدئو فراگیری امروز را نداشت. در آن شرایط سینما ارزان بود و سطح درآمد مردم پایین. پس مردم تفریحشان را در دیدن فیلم در سالن سینما جستجو می‌کردند.

 

کارگردان «شب‌های روشن» و «باج خور» با اشاره به فروش بالای فیلم‌های کودکانه مثل «کلاه قرمزی» و «شهر موش‌ها» گفت: این فیلم‌ها شاید برای مخاطبان سینما نوستالژیک باشند اما به نظرم همین کارها هم برای کودکان و نوجوانان امروز جذابیتی دیگر جذاب نیستند.

 

خالق فیلم «جعبه موسیقی» که در بیست و دومین جشنواره فیلم کودک و نوجوان به نمایش درآمد و نامزد دو تندیس بهترین فیلم و کارگردانی شد، در ادامه صحبت‌های خود افزود: بچه‌هایی که با بازی‌های کامپیوتری بزرگ می‌شوند، دیدن این نوع آثار، جذابیت ندارد. بازی کامپیوتری وجوه مثبتی ندارد زیرا بچه‌ها را ایزوله و تک‌رو پرورش می‌دهد. مشکل اصلی ما این است که این بچه‌ها در فضای مجازی رشد کرده‌اند. یعنی نه شنیدن داستان‌های کودکانه ایرانی برای آنها جذاب است و نه حتی بازی‌های دوران کودکی ما را انجام می‌دهند که این اتفاق بسیار بدی است.

 

کارگردان «صداها» درباره چگونگی نگارش فیلمنامه‌هایی که بتواند نظر مخاطب کودک و نوجوان را در سینما به خود جلب کند و راهکار مناسب برای جذب این قشر از مخاطبان برای دیدن فیلم در سالن سینما، گفت: بهبود اوضاع سینمای کودک نیازمند کار کارشناسانه است. باید هیئت‌هایی متشکل از نویسندگان کتاب کودک، روانشناسان کودک، جامعه‌شناسان، آموزگاران و مربیان گرد هم آیند و این مشکل را  آسیب‌شناسی کنند. این کار اگر به دقت انجام شود ما متوجه خواهیم شد که چه نوع قصه‌ها و فیلمنامه‌هایی، نظر بچه‌ها را جلب می‌کند و سینمای کودک و نوجوان باید چگونه عمل کند که مخاطبانش در سالن سینما فیلم ببینند و آن را تحمل کنند چرا که این یک واقعیت است که آنها، بتمن، سوپر من و باب اسفنجی را به خوبی می‌شناسند؛ اما با افسانه‌های کودکانه ایرانی آشنا نیستند.

 

کارگردان «بیداری» و «هفت پرده» اظهار داشت: قبل از هر کاری باید چگونگی ارتباط مخاطب با آثار کودک مورد کارشناسی قرار گیرد. باید دید چگونه می‌توان نسلی را که با امکانات گسترده و مدرن امروزی بزرگ شده است، برای دیدن افسانه‌ها و داستان‌های ایرانی تربیت کرد.

 

فیلم‌های کوتاه کره جنوبی در جشنواره کودک مرور می‌شود

 

امسال یکی از بخش‌های بین‌المللی جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان به مرور فیلم‌های کوتاه کودک و نوجوان کره جنوبی اختصاص داده شده است. در این بخش با مضمون کودکان و نوجوانان، ۸ فیلم کوتاه که در سال‌های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ تولید شده‌اند به نمایش درخواهد آمد.

 

فیلم‌های کوتاه میز صبحانه ساخته کیم چی هیووان، سگ و کلید ساخته هی جونگ کیم، دیوهای آتش دوست دارند بخوابند ساخته پارک کی وان، داستان گائیسکی ساخته پنج فیلمساز کره جنوبی، هیولا و دسر میوه‌ای ساخته جونگ جی هیووان، هیولا در مخزن آب ساخته لی سونگ گانگ، امتحان ثبت شده ساخته کیم بو را و لاک پشت و خرگوش ساخته هونگ جون پیو عناوین ۸ فیلمی هستند که در این بخش از بیست و هفتمین جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان روی پرده خواهند رفت.

 

نیکی کریمی: باید به دوره طلایی سینمای کودک بازگردیم

 

نیکی کریمی گفت: با انتخاب فیلم‌های خوب در جشنواره کودک و نوجوان می‌توان فیلمسازان جوان را هم معرفی کرد، به طوری که فیلمسازان جوانی که در سال‌های اخیر در این جشنواره حضور داشته‌اند، قطعا در آینده در این عرصه موفق خواهند بود.

 

«نیکی کریمی» بازیگر و کارگردان سینما و داور ایرانی بخش بین‌الملل جشنواره کودک در گفت‌وگویی با بیان این که هفده داوری فستیوال‌های بین‌المللی را برعهده داشته است، بیان کرد: سینمای ایران جایگاه خاصی در جهان دارد ضمن این که نباید از یاد برد که سینمای کودک کشورمان در سال‌های دور تولیدات بسیار خوبی را به خود دیده است که در سطح بین‌المللی حرف‌هایی برای گفتن داشتند و نام ایران را پرآوازه کردند.

 

کارگردان «سوت پایان»، «یک شب» و «چند روز بعد» با اشاره به وضعیت فعلی سینمای کودک در جهان، به نقش جشنواره‌های مهم داخلی در معرفی سینمای کودک و نوجوان ایران اشاره کرد و گفت: من معتقدم اگر فضای خوبی برای تولید و اکران فیلم کودک و نوجوان ایجاد شود و این فیلم‌ها از حمایت مسئولان برخوردار باشند، قطعا شاهد اتفاقات خوبی در سینمای کودک خواهیم بود و به طور قطع می‌توانیم به دوره رونق سینمای کودک و نوجوان در دهه‌های ۶۰ و ۷۰ بازگردیم. در واقع اگر در حال حاضر سینمای کودک و نوجوان ما در دنیا جایگاه خوبی ندارد یا دیده نمی‌شود به این دلیل است که در این ژانر فیلم‌های خوبی ساخته نمی‌شود و باید بیش از این برای ارتقای سینمای کودک و نوجوان کار کرد.

 

نیکی کریمی در ادامه افزود: با توجه به این که هدف اصلی داوری در جشنواره کودک معرفی فیلم‌های خوب است، با انتخاب فیلم‌های خوب می‌توان فیلمسازان جوان را هم معرفی کرد، ضمن این که در سال‌های اخیر، فیلمسازان جوانی در این جشنواره حضور داشته‌اند که قطعا در آینده در این عرصه موفق خواهند بود.

 

بازیگر فیلم‌ «جعبه موسیقی» (شرکت کننده در دوره بیست و دوم جشنواره فیلم کودک و نوجوان) عنوان کرد: ستاد برگزاری جشنواره قطعا در رونق جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان تاثیر به سزایی خواهد داشت زیرا با توجه به این که سالیان سال است که این جشنواره برگزار می‌شود، ستاد جشنواره تجربیات فراوانی را در نحوه برگزاری کسب کرده است.

 

انتهای پیام/ح/ن.ف

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.