دوشنبه ۸ مهر ۱۳۹۲ - ۱۶:۳۴

در راستای بیست و هفتمین جشنواره فیلم کودک و نوجوان؛

حجت‌الاسلام احمد سالک : نقش تربیتی سینمای کودک بسیار مهم است

بیست و هفتمین جشنواره بین المللی فیلمهای کودکان و نوجوانان

سینماپرس-گروه سینما/ رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: کودکان از فیلم‌های سینمایی الگو می‌گیرند و از آن جا که کودکان هرچه یاد می‌گیرند تا آخر زندگی با آن‌هاست پس سینما نقش تربیتی بسیار مهمی را دارد.

به گزارش خبرنگار سینماپرس، حجت‌الاسلام احمد سالک در گفت‌وگویی گفت: سینما مقوله‌ای است که نقش مهمی در جامعه ایجاد می‌کند به ویژه در بخش کودک که تاثیر تربیتی آن زیاد است و این اثر تا آخر زندگی با کودکان است.

 

وی با اشاره به نامگذاری جشنواره بیست و ششم به اسم حضرت فاطمه (س) و جشنواره امسال به اسم پدر بزرگوار ایشان، حضرت محمد(ص) افزود: این نامگذاری‌ها قطعا معرف فرهنگ اسلامی خواهد بود البته در صورتی که محتوای آن هم مانند نامش توسعه دهنده فرهنگ اسلام و چهارده معصوم باشد.

 

این نماینده مجلس در پایان با یادآوری وضع نا به سامان سینمای ایران در همه زمینه‌ها به ویژه کودک، بیان کرد: کمیسیون فرهنگی مجلس برنامه‌هایی برای پویا شدن سینمای ایران دارد از جمله حل اختلافات به وجود آمده بین دست اندرکاران سینما که با رفع آن کمک بزرگی به سینما است.

 

تقدیر از آقای صدا(ناصر طهماسب) در افتتاحیه جشنواره کودک ۲۷

 

ناصر طهماسب دوبلور برجسته و نامدار ایرانی در جشنواره کودکان و نوجوانان امسال مورد تقدیر قرار خواهد گرفت. وی دوبلور خوشنام سینما و تلویزیون که سالهاست در عرصه صداپیشگی فعالیت دارد و صدای کم نظیر خود را به بسیاری از بازیگران بزرگ ایرانی و خارجی وام داده است، در آیین افتتاحیه جشنواره امسال مورد تقدیر قرار خواهد گرفت و از فعالیت هنری مستمر او قدردانی خواهد شد.

 

ناصر طهماسب متولد ۱۳۱۸ در تهران است و از اوائل دهه چهل وارد فعالیت در این زمینه شده است. طهماسب سالهاست در زمره برترین های دوبلاژ ایران قرار دارد و به جای بسیاری از ستارگان بزرگ  سینمای ایران و جهان حرف زده است. او همچنین صدای جذاب و کم نظیر خود را به برخی از آثار ویژه کودکان نیز وام داده است، از جمله کاپیتان یوگی در سریال انیمیشن یوگی و دوستان که بدون صدای طهماسب قابل تصور نیست. ناصر طهماسب که در سالهای اخیر در زمینه بازیگری نیز فعال است، برادر ایرج طهماسب کارگردان خوشنام سینمای کودک است.

 

نادر سلیمانی:جشنواره، تنها مجال اکران پرشور فیلم‌های کودکان و نوجوانان است

 

نادر سلیمانی با اشاره به این که باید فکری به حال حل معضل اکران در سینمای کودک و نوجوان کرد، گفت: جشنواره کودکان و نوجوانان، تنها مجال اکران پرشور فیلم‌ها برای مخاطب کودکان و نوجوانان است.

 

نادر سلیمانی بازیگر سینما در گفتگویی درباره ویژگی‌های بازی در فیلم‌های کودکانه عنوان کرد: سالها است که در فیلم‌ها و سریال‌های با محوریت کودک بازی می‌کنم و این کار برای من اهمیت خاصی دارد.

 

بازیگر فیلم «اختاپوس» گفت: همیشه با تمام توان و انرژی در فیلم‌های کوکانه بازی می کنم و برای بهتر شدن نقش‌هایم پیشنهاداتی را مطرح می‌کنم چون دغدغه ارتباط با مخاطب کودک را دارم.

 

بازیگر «تتل و راز صندوقچه» که در جشنواره امسال رونمایی خواهد شد، ضمن اشاره به چگونگی ارتباط با کودکان افزود: باید به زبان کودکانه با کودکان ارتباط برقرار کرد و با دقت جواب سوالهایشان را داد. کودکان امروز ما به جای ارتباط با داستان‌ها و بازی‌های پر تحرکی که در گذشته انجام می‌شد، بیشتر جذب رایانه  و بازی‌های کامپیوتری شده‌اند. آنها تنها در خانه می‌نشینند و بدون ارتباط با دنیای بیرون، محو فضای مجازی می‌شوند. این کودکان در بزرگسالی نمی‌توانند پویا و شاداب باشند و دچار خمودگی می‌شوند.

 

نادر سلیمانی ضمن اشاره به این که مخاطب کودک و نوجوان را باید به سالن سینما کشاند، اظهار داشت: تداوم برگزاری جشنواره کودک و نوجوان اصفهان یک اصل مهم است چرا که با توجه به اکران محدود فیلم‌های کودکان که به جز چند فیلم کودک، سایر فیلم‌ها برای اکران فرصتی را به دست نمی‌آورند.

 

بازیگر فیلم‌هایی چون «دیو و دلبر» و «نصف مال من نصف مال تو» گفت: باید توجه داشت که جشنواره کودک اصفهان تنها مجال نمایش گسترده فیلم‌های کودکانه است و بچه‌ها هم با شوروهیجان به دیدن این فیلم‌ها می‌آیند.

 

روایت فانتزی قصه آرینا و آدم‌کوتوله‌ها در «دور زدن ممنوع»

 

کارگردان «دور زدن ممنوع» گفت: در این فیلم در فصل آشنایی آرینا (شخصیت اصلی قصه) با آدم‌کوتوله‌ها، از فضای فانتزی استفاده شده است و فکر می‌کنم فیلم بتواند در ایجاد سرگرمی و نشاط برای گروه سنی کودک و نوجوان موفق باشد. محمد بصیری کارگردان «دور زدن ممنوع» طی گفت‌وگویی درباره موضوع فیلمش گفت: در این فیلم سعی کردم تنهایی دختری به نام آرینا که پدر و مادر متمولی دارد را به تصویر بکشم. او تصمیم می‌گیرد نظر آن‌ها را به خود جلب کند و تصمیمات او باعث دردسر برای خانواده می‌شود.

 

وی درباره طراحی قصه و ایده پردازی با دیدن موارد مشابه در اطرافش گفت: در شرایط امروز اکثر فرزندان خانواده را به گونه‌ای منزوی و تنها بار آورده است. اکثر بچه ها در اتاق‌های خود مشغول بازی با رایانه یا در فضای مجازی هستند و این درحالی است که کمتر با خانواده و دوستان خود مراوده دارند. همین باعث می‌شود خانواده در تربیت آنها و ارتباط برقرار کردن با فرزندان خود دچار مشکل شود. این مسایل را در اطرافم به وضوح دیدم و به فکر پرداخت این سوژه افتادم و از زندگی واقعی و مشکلات روزمره به طراحی قصه رسیدم.

 

کارگردان «مسلخ عشق» درباره فضای فانتزی موجود در «دور زدن ممنوع»گفت: در بخش‌هایی از قصه آرینا دختر قصه با آدم کوتوله‌ها آشنا می‌شود. حدود ۳۰ درصد نیاز به فضای فانتزی داشت که ما حدود ۲۰ درصد آن را با بهره گیری از سی.جی.‌آی و جلوه‌های بصری آماده کردیم. ده درصد باقی مانده را در فضای رئال تصویربرداری کردم تا بعد از جشنواره این بخش را هم با جلوه‌های بصری آماده کنیم.

 

کارگردان «رد پول و بگیر و بیا» درباره موسیقی و تاثیر آن در قصه‌های فانتزی گفت: درقصه هایی با فضاهای فانتزی موسیقی و صداگذاری از اهمیت خاصی برخودار است که من از همکاری آقایان موسی‌پور و ابوالصدق به ترتیب برای آهنگسازی و صداگذاری بهره بردم.

 

وی در پاسخ به این سوال که چقدر فکر می کنید این داستان بتواند با مخاطب امروز کودک و نوجوان که قصه‌های فانتزی جذابی برای او از سوی شرکت‌های خارجی طراحی شده ارتباط برقرار کند، گفت: قصه ما کاملا ایرانی است و این مشکل را بچه‌ها می‌توانند حس کنند و با تنهایی‌های این دختر ارتباط برقرار کنند. از سوی دیگر فضای فانتزی فیلم به خوبی طراحی شده و فکر می‌کنم در جذب مخاطب و ایجاد سرگرمی و نشاط برای گروه سنی کودک و نوجوان موثر خواهد بود.

 

«دور زدن ممنوع» به کارگردانی محمد بصیری و به تهیه کنندگی شهین محمدی در بخش ویدئویی جشنواره امسال روی پرده خواهد رفت.

 

محمدمهدی عسگرپور: کارگردان سینمای کودک باید درکی از پدربودن داشته باشد

 

محمدمهدی عسگرپور ضمن بیان این امر که کارگردان و نویسنده سینمای کودک باید درکی از پدر بودن داشته باشد تا دنیای کودک و نوجوان را بهتر بشناسد، گفت: جشنواره کودک به صورت طبیعی باید برگرفته از جریان تولید واکران باشد. نمی‌توان توقع داشت که تولید و اکران رونق نداشته باشد؛ اما جشنواره از رونق خوبی برخوردار باشد زیرا این دو به هم وابسته هستند.

 

مدیر گروه کودک و نوجوان شبکه دوم سیما در دهه هفتاد، با بیان اینکه سینمای کودک نیازمند توجه بیشتری در تولید و نمایش است، افزود: ژانر کودک به دلایلی در سال‌های اخیر قربانی شد. در حالیکه در سال‌های دورتر سینمای کودک افتخارسینمای ایران بود.

 

کارگردان فیلم «قدمگاه» همچنین گفت: یادم می‌آید در دوره‌ای بسیاری از فیلم‌های کودک در بخش بین‌المللی سینمای ایران درخشیدند و گیشه خوبی هم داشتند. سینمای کودک در دهه ۶۰ و ۷۰ در گیشه بسیار موفق بوده اما بعدها شاهد بودیم جریان فیلم سازی کودک رو به افول رفت زیرا برخی از ارگان‌ها و نهادها -  مثل آموزش و پرورش و صدا و سیما- که باید به این سینما کمک می‌کردند، انگیزه‌شان کاهش یافت به نحوی که این حوزه را رها کردند و به دنبال ساخت فیلم در ژانرهای دیگری رفتند.

 

کارگردان فیلم‌های «پرواز در نهایت» و «اقلیما» با اشاره به این که در سینمای کودک با ارتقای نسل مواجه نبوده‌ایم، گفت: وضعیت تولید و اکران باعث شد بخشی از سینماگران که در این حوزه فعال بودند سینمای کودک را فراموش کنند و از طرفی در این سینما، انتقال تجربه از نسلی به نسل دیگر، اتفاق نیفتد. این در حالی است که در سینمای اجتماعی نسل جدیدی داریم که این اتفاق از طریق انتقال تجربه نسلی صورت گرفته است.

 

عسگرپور با بیان اینکه دو دوره دبیر جشنواره فیلم کودک و نوجوان بوده است، گفت: به خاطر دارم که در آن دوره‌ها با اصفهان ارتباط خوبی برقرار شده بود و دست‌اندرکاران جشنواره در اصفهان پذیرفته بودند که باید محل دائمی برای برگزاری جشنواره باشد، ضمن اینکه از قبل هم سابقه برگزاری جشنواره در شهرهای دیگرهم وجود داشت اما بهترین مکان برگزاری جشنواره، شهر اصفهان بود. در دوره‌ای شاهد بودیم که در ارتباطات اداری سوء تفاهماتی پیش آمد که این ارتباطات باعث شد با انتقال شهر میزبان جشنواره به شهری دیگر، به وجهه بین‌المللی جشنواره خدشه وارد شود و این موضوع باعث شد تا این جشنواره نتواند شناسنامه دارشود. البته خوشبختانه بازگشت جشنواره به اصفهان را باردیگر شاهد هستیم.

 

مدیرعامل اسبق بنیاد سینمای فارابی با اشاره به تأثیرات منفی اختلافات بر سینمای کودک و نوجوان اظهار داشت: متاسفانه اختلافات گسترده‌ای که شکل ظاهری پیدا کرد باعث شد توجه از سینمای کودک و نوجوان کم شود و این سینما، به یکی از قربانیان این ماجرا بدل شود. نکته مهم دیگر این است که همه مسئولان سینما باید متوجه این نکته باشند که کودکان ما در حال حاضر دارند از محصولات کشورهای دیگراستفاده می‌کنند.

 

وی درباره حضور فیلمسازان جوان در جشنواره نیز گفت: همواره باید توجه داشت کسی که برای کودک کار می‌کند باید کودک درونش فعال باشد؛ اما لزوماً به این معنا نیست که حتماً باید فیلمسازان جوان جای قدیمی‌ها را بگیرند. در همه کشورها نویسنده و کارگردانان موفق کودک و نوجوان، مسن هستند؛ اما گاهی ممکن است در نظریه پردازی اختلافاتی وجود داشته باشد. داشتن محیطی شاداب برای کودکان مترادف با این نیست که صرفا باید فرد جوانی این کار را انجام دهد. نکته مهم دیگر این است که کارگردان و نویسنده باید درکی از پدر بودن را داشته باشد تا دنیای کودک و نوجوان را بهتر بشناسد.

 

مدیرعامل خانه سینما ضمن اینکه جایزه حمایت از اکران را در جشنواره کودک و نوجوان بسیارمفید دانست، توضیح داد: در جشنواره‌های معتبردنیا بخشی را به نام جایزه ایده‌ها یا استعدادها در نظر گرفته می‌شود که به ایده‌های نو داده می‌شود زیرا گاهی برخی شرکت‌ها و نهادها ازاین ایده‌ها حمایت می‌کنند.

 

فیلم برگزیده شش جشنواره‌ جهانی در اصفهان روی پرده می‌رود

 

فیلم سینمایی «کلارا و راز خرس‌ها» ساخته توبیاس اینیخن که در شش جشنواره خارجی برگزیده شده، در بخش مسابقه بین‌الملل جشنواره بیست و هفتم فیلم کودک به نمایش درمی‌آید.

 

براساس این گزارش، این فیلم کودکانه که محصول آلمان و سوئیس است، داستان دختر ۱۳ ساله‌ای به نام کلارا را روایت می‌کند که با مادر و ناپدری خود در منطقه‌ای دوردست در آلپ زندگی می‌کنند. او در اثر زندگی مداوم در طبیعت، به شعوری از زندگی رسیده که دیگران نسبت به درک آن ناتوان هستند و وارد ماجرایی می‌شود که قصه فیلم را شکل می‌دهد.

 

ریکاردا زیمریر، دامیان هاردانگ، رولند ویسنکر، النا اوهلیگ و ریفکا فهر در «کلارا و راز خرس‌ها» بازی کرده‌اند. این پانزدهمین فیلم توبیاس اینیخن کارگردان پنجاه ساله متولد سوئیس است که در ژنو در رشته سینما تحصیل کرده است.

 

«کلارا و راز خرس‌ها» تاکنون در شانزده جشنواره‌ از جمله فرانکفورت، هامبورگ، بروکسل، تالین، برلین، مونترال، زلین، کراکف، شانگهای، جیفوونی و... شرکت کرده و در شش جشنواره خارجی برگزیده شده است. این فیلم جایزه داوران کودک جشنواره تالین، جایزه تماشاگران جشنواره کراکف و کپنهاک را به دست آورده و در جشنواره‌های مونترال، گیلچینگ و جیفوونی نیز جوایز مختلفی را از آن خود کرده است.

 

انتهای پیام/ح/ن.ف

 

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.