چهارشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۲ - ۱۱:۲۱

گزارشی از شرایط فیلمسازان کوتاه در کشور؛

مدیران فرهنگی استان‌ها فیلم کوتاه را نادیده می‌گیرند

فیلم سازان جوان

سینماپرس-گروه سینما/فیلمسازان کوتاه به ویژه در شهرستان ها در شرایط سختی کار تولید می کنند و گله مندی های بسیاری دارند اما آیا این گله مندی ها تنها متوجه دولت است یا فیلمسازان فیلم کوتاه نیز در این میان کم کاری هایی دارند که نقص های این حوزه را متوجه آنان نیز می کند.

به گزارش خبرنگار سینماپرس، فیلم کوتاه همواره دریچه ورود فیلم سازان به عرصه فیلمسازی بوده است و جوان های زیادی سالانه در کشوربه رغم تلاش دولت در ارتقای سطح تجهیزات فنی در دفاتر سینمای جوان، با سختی، مبادرت به ساختن فیلم کوتاه می کنند. فیلم ساختن آرزوی همه این جوانان علاقه مند در این حوزه است و آنان تن به هر شرایطی برای ساخت فیلمشان می دهند. در چنین شرایطی انجمن سینمای جوان ایران با هدف کمک به این جوانان و تربیت علاقه مندان  جوان به سینما تاسیس شد تا محفلی باشد برای این فیلمسازان جوان که با کمترین امکانات و توقع فیلم های خود را بسازند.

 

بودجه انجمن سینما یک بودجه محدود است که تا حد امکان تجهیزاتی را برای فیلمسازان جوان در استان ها فراهم می کند. اما فراموش نکنیم بجز انجمن سینما، که یک سازمان جهت دهنده و تاثیر گذار در این وادی است عواملی دیگر نیز در این نوع از فیلم سازی که هنری ترین نوع فیلم سازی محسوب می شود وجود دارند که به نظر می رسد هر استان با شرایطی که دارد می تواند به صورت منطقه ای و استانی از این جوانان فیلمساز حمایت معنوی و مادی بیشتری داشته باشد.

 

برای تکمیل این سخن با چند نفر از مدیران انجمن های سینمای بعضی استان ها گفت و گو هایی انجام دادیم ؛

 

چرا تولید حرفه‌ای در برخی شهرستان‌ها انجام نمی‌شود

 

سعیده عدلی؛ رئیس انجمن سینمای جوانان ایران اردبیل در مورد ساخت فیلم‌ کوتاه و شرایط پیش روی مدیران این بخش و فیلم سازان در گفت و گو با خبرنگار سینماپرس گفت: از لحاظ تجهیزات بیشترین دغدغه را داشتیم که در این چند سال گذشته اوضاع و شرایط در دفاتر شهرستان ها بسیار بهتر شده ولی تولید حرفه ای نمی توانیم داشته باشیم و به لحاظ کمی این تجهیزات جوابگوی خیل انبوه فیلمسازانی که به ما مراجعه می کنند نیست. من فکر می کنم مسئولین استانی از بودجه های فرهنگی استان برای بهتر کردن شرایط فیلم ساختن جوانان استان می توانند هزینه کنند.

 

نوبتی که به همه نمی رسد

 

سیده نسرین شاه محمدی؛ رئیس انجمن سینمای جوانان ایران دفتر مشهد در مورد مشکلات و شرایط اینگونه گفت: فیلمسازانی که به ما مراجعه می کنند فیلمنامه های خوب و متفاوتی دارند و ما تا جایی که می توانیم از آنها حمایت می کنیم.

 

وی افزود: تولیدات ما به لحاظ کمی مناسب بوده ولی همچنان فیلم سازانی هستند که در نوبت قرار دارند و کمبود مالی ما باعث می شود تا نتوانیم به صورت کامل از همه آنها حمایت کنیم و از طرف مدیریت فرهنگی استان ها اکنون دو یال سه سالی است که دیگر به ما کمک نمی شود. البته صحبت هایی شده ولی ما هنوز منتظر هستیم.

 

به امید بهتر شدن

 

رضا بهمنی رئیس انجمن سینمای جوانان ایران دفتر کاشان توضیح می دهد: ما از لحاظ امکانات دوربین و وسائل حرکتی در حد کمترین استاندار نداریم البته بقیه امکاناتمان در حد بدی نیست و امیدوارم با بهتر شدن شرایط بتوانیم امکانات بیشتری به جوانان استان اختصاص بدهیم.

 

این صحبت ها می تواند به همین منوال ادامه یابد و احتمالا در صحبت با بقیه مدیران می توانیم بفهمیم که همه به لحاظ بوجه کمبوداتی را احساس می کنند. اما فیلمسازان جوان را هیچ چیزی نمی تواند متوقف کند آنها همواره در گروه های دوستانه با کمترین امکانات و خلاقانه در جهت رفع مشکلات و موانع فیلم سازی می کوشند و باید بدانند که اگر امکانات دولتی به همین صورت نصفه ونیمه ای هم که هست در کار نباشد، فیلم ساختن وظیفه و رسالت آنهاست.

 

انتهای پیام/ا/ن.ف

نظرات

  • رضا حسینی ۱۳۹۲/۰۷/۱۱ - ۱۰:۱۰
    0 0
    ضمن تشکر از پرداخت به این موضوع بنده بعنوان کسی که نزدیک به سه دهه با سینمای جوان ارتباط دارم این آمال وآرزویی جوانان به سینما دارند را در انجمن ندیدم کار انجمن بیشتر تبلیغات است تابستری برای مدیران باشد همین مدیران با بکارگیری تعداد محدودی فیلم ساز با تجربه تعدادی کار آماده می کنند در جشنواره ها هم معمولا برنده اعلام می کنند عموما کار سینمای جوان نمی تواند ملاک حمایت از جوانان باشد رانت وانحصار بی برنامه گی بی هدف بودن مشی این انجمن است برخلاف ادعاها در استانها هیچ کسی فیلم نمی سازد امکانات دفاتر سینمای تجهیزات از تجهیزات بکارگرفته شده درمراسم عروسی های خیلی پایین تراست در مدیران فرهنگی استانها به جز معدود چند استان اصولا مدیرفرهنگی در استانها وجود ندارد آنهایی هم که بعنوان مدیر کار می کنند یا معلم بودند یا کارمند ارشاد بودند ویا فقط صرفا پست مدیریت ومسئولیت فرهنگی داشتند حداقل در چند سال اخیر افرادی بودند از هنر وفرهنگ اطلاعات اولیه هم نداشتند

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.