دوشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۲ - ۱۲:۱۹

همراه با جشنواره سینما حقیقت؛

پورصمدی: سینماحقیقت باعث دیده شدن سینمای مستند می شود

مرتضی پورصمدی*

سینماپرس-گروه سینما/ مرتضی پورصمدی فیلمبردار سینمای ایران که سابقه تصویربرداری بسیاری از آثار مستند را نیز در کارنامه خود دارد معتقد است که جشنواره سینماحقیقت باعث دیده شدن هرچه بهتر مستندهای برتر تولید شده در طول سال می شود.

به گزارش سینماپرس، مرتضی پورصمدی درخصوص کمیت بالای تولید فیلم مستند در ایران گفت: علت حجم بالای تولید فیلم مستند این است که طیف جوانان کشور ما بسیار گسترده است و همۀ این جوانان هم علاقه­مند به ادبیات و سینما هستند. همچنین فیلمبرداری دیجیتال هم سرعت بیشتری به کار بخشیده است.

 

پورصمدی افزود: چنین آماری الزاماً مفهوم کیفی ندارد، اما به هر حال برای فیلمسازان جوان فرصتی فراهم می­ کند تا کارهایشان را به داوری بگذارند تا ارزیابی شوند. در مجموع به دلیل اینکه کار مستند تنوع بیشتری دارد و نسبتاً کار ساده­تری هم هست، علاقه­ مندان بیشتری هم دارد. در سینمای داستانی به بازیگر، فیلمنامه، گریم و... احتیاج داریم؛ اما در سینمای مستند مهم­ترین مؤلفه­ ها؛ ایدۀ ناب و خلاقانه و پژوهش در ارتباط با آن ایده است.

 

او ادامه داد: به دو شیوه می­ توان در مورد آثار مستند بحث کرد؛ اول در مورد مضمون و بعد هم تکنیک این آثار، معمولاً مضمون فیلم­ های مستند رنگ و بویی از بلندپروازی و هیجان جوان­ ها را به همراه دارد. اغلب فیلمسازان جوان تمایل دارند که به مشکلات و معضلات اجتماعی بپردازند و به نوعی به یک رستگاری برسند. از نظر تکنیکی هم پیشرفت فیلمبرداری دیجیتال باعث شده کیفیت و سرعت فیلمبرداری بهتر شود؛ در حالی که پیش از این، نسلی از مستندسازان با تعاریف مشخص و پژوهش­ های دقیق در این عرصه فعالیت داشتند. همچنین ژانرهای محدودی هم در مستندسازی برای­شان وجود داشت و تنها رسانه­ ای که به پخش آثار مستند می­ پرداخت، تلویزیون بود. خوشبختانه در حال حاضر با وجود شبکۀ مستند و جشنواره­ های تخصصی مثل جشنواره سینماحقیقت، فرصتی برای دیده­ شدن آثار مستند ایجاد شده است.

 

پورصمدی در پاسخ به این پرسش که چرا طیف مخاطبان سینمای مستند در مقایسه با سینمای داستانی چندان گسترده نیست اظهار کرد: باید بپذیریم که مخاطبان سینمای مستند بسیار اندک هستند و حتی خیلی از مستندسازان هم به تولید این آثار دست می­زنند تا برای­شان به مثابه سکویی جهت آغاز فیلمسازی در سینمای داستانی باشد؛ چون مستندسازی برای این فیلمسازان امکان تجربه و کشف ایده­ ها و مفاهیم تازه را فراهم می­کند.

وی افزود: دغدغه­ های مردم متفاوت است و در حال حاضر هم مقصود بیننده از تماشای فیلم­ های سینمایی بیشتر سرگرمی است؛ چون مخاطب عام الزاماً با رویکردی کیفی به تماشای فیلم نمی­ نشیند بلکه می­ خواهد تفریح کند. از جایی که فیلم­ های مستند، اغلب سرگرم­ کننده نیستند، بنابراین طبیعی است که مخاطبان اندکی هم داشته باشد. به این معنا باید روی جذابیت در سینمای مستند کار کرد.

 

این فیلمبردار سینما در خصوص اهمیت برگزاری جشنواره­ سینماحقیقت نیز گفت: جشنواره­ هایی از این دست کمک زیادی به دیده شدن آثار مستند می­ کند، چون فرصتی ایجاد می­کند تا کارهای جدید دیده شده و مورد تحلیل و بررسی قرار بگیرند. ضمن اینکه برخی از این آثار که از تلویزیون پخش نمی­ شود، در این جشنواره­ ها فرصت دیده شدن را پیدا می­ کنند.

 

پورصمدی در پایان اظهار داشت: اگر پیشنهاد خوبی در سینمای مستند داشته باشم حتماً همکاری خواهم کرد، اما در حال حاضر نسل جوان مشغول فعالیت در عرصۀ مستندسازی شده است و اغلب هم با گروه­ های خاص خودشان کار می­ کنند. البته ما از فعالیت فیلمسازان جوان در سینما بسیار استقبال می­ کنیم و امیدواریم آثارشان دیده شود تا سینمای مستند هم بتواند به حیات خودش ادامه دهد.

 

گفتنی است: هفتمین دوره جشنواره بین المللی سینماحقیقت طی روزهای ۱۹ تا ۲۶ آذرماه در شهر تهران برگزار خواهد شد.

 

 

انتهای پیام/ح/ن.ف

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.