سه‌شنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۳

در گفت و گو با سینماپرس؛

مهرداد فرید: دخالت نداشتن دولت در جشنواره فجر جایزه آن را برای اهالی سینما با ارزش‌تر می‌کند!

مهرداد فرید2

سینماپرس-گروه سینما/ مهرداد فرید با اشاره به انتخاب هوشمندانه علیرضا رضاداد به عنوان دبیر جشنواره فیلم فجر، گفت: جشنواره فجر می تواند به یک (NGO) تبدیل و از حالت دولتی خارج شود، به نهادهای صنفی و مدنی واگذار شود و حضور دولت در آن تنها در حد حمایت مالی باشد و اصلا دخالتی در سیاست گذاری ها نداشته باشد. این مسایل از دسته اتفاقات مهمی است که می تواند جشنواره فجر را مهم تر و جوایز آن را برای اهالی سینما ارزش گذارتر کند.

مهرداد فرید؛ کارگردان سینمای ایران در گفت و گو با خبرنگار سینماپرس درباره انتخاب علیرضا رضاداد به عنوان دبیر جشنواره فیلم فجر گفت: در فرصت کمی که تا جشنواره سی و دوم باقی مانده، انتخاب رضاداد بسیار انتخاب درست و هوشمندانه ای است که آقای ایوبی انجام داد.

 

وی با بیان این امر که رضاداد از پیش نیز دبیر جشنواره فجر بوده، بیان کرد: علیرضا رضاداد تجربه برگزاری جشنواره را داشته و به علت شناختی که سینماگران از او دارند توانسته ارتباط خوبی را با اهالی سینما برقرار کند و تقریبا اکثریت سینماگران رضاداد را قبول دارند.

 

کارگردان فیلم «بیتابی بیتا»، در همین راستا اظهار داشت:  آن دوره ای هم که جشنواره فیلم فجر توسط آقای رضاداد برگزار می شد یعنی حدود هفت سال پیش، این جشنواره با موفقیت رو به رو بوده و این نشان می دهد که رضاداد دبیر خالی الذهنی نیست که بخواهد تازه این کار را یاد بگیرد و تجربه کند.

 

فرید ضمن اشاره به بخشی از مشکلات جشنواره فیلم فجر، گفت: مشکلات جشنواره میراثی است که از گذشته به امروز رسیده است و چون مقوله ی پیچیده ای است توقع این که در گام اول تمام مشکلات حل و فصل شود توقعی بسیار غیر منطقی است درست مانند ماجرای تحریم ها علیه ایران که مردم نباید تصور کنند در مدت صد روز تمامی این مشکلات برطرف شود.

 

وی افزود: برای درست کردن شرایط نیاز به زمان است و بعید می دانم که در این مدت کوتاه که تا زمان برگزاری جشنواره باقی است و در گام و سال اول تمامی این مشکلات و نواقص برطرف شود.

 

کارگردان فیلم کمدی «آرامش در میان مردگان» در ادامه این گفت و گو به مشکلات جشنواره اشاره کرد و گفت: من فکر می کنم کم و بیش در جشنواره مشکلات ساختاری وجود دارد از جمله تعداد زیاد جوایز که هر چه زیادتر باشد از ارزش آن جایزه کاسته می شود. در جشنواره های طراز اول دنیا بر اساس ۴ یا ۵ جایزه برترین ها را انتخاب می کنند؛ اما در جشنواره فیلم فجر، قریب به ۵۰ عدد سیمرغ داده می شود. یا از طرفی رجوع کردن به عقل جمعی دست اندرکاران سینما برای قضاوت و داوری اتفاقی است که هیچوقت در جشنواره نیافتاده است.

 

وی همچنین بیان کرد: حضور پررنگ مدیران دولتی در هیات انتخاب و داوری همیشه از نقاط ضعف جشنواره بوده و نشان داده که دولت خیلی اعتمادی به بخش خصوصی ندارد یک نکته مهم دیگر این است که جشنواره فجر می تواند به یک (NGO) تبدیل و از حالت دولتی خارج شود، به نهادهای صنفی و مدنی واگذار شود و حضور دولت در آن تنها در حد حمایت مالی باشد و اصلا دخالتی در سیاست گذاری ها نداشته باشد. این مسایل از دسته اتفاقات مهمی است که می تواند جشنواره فجر را مهم تر و جوایز آن را برای اهالی سینما ارزش گذارتر کند.

 

انتهای پیام/ح/ن.ف

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.