دوشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۲ - ۱۷:۰۲

گزارشی از سالن‌های بیست و هفتمین جشنواره فیلم کودک در روز نخست/

از پیشنهاد ایوبی برای تعامل با آموزش و پرورش تا آماده‌سازی سالن قدس برای حضور کودکان

افتتاح جشنواره فیلم کودک اصفهان

سینماپرس-گروه سینما/ اتوبوس‌های پارک شده مدارس جلوی درب سالن‌های سینما، خبر از حضور دانش آموزانی می‌دهد که دسته جمعی و در کنار هم فیلم دیدن را در سالن تاریک سینما تجربه می‌کنند، پروانه‌های زرین و پوسترهای بزرگداشت هنرمندان که سال‌ها عمر و زندگی خود را برای فراهم‌آوردن زمانی شاد، مفرح و آموزنده برای کودکان این مرز و بوم صرف کردند، نصب شده است.

به گزارش خبرنگار سینماپرس، بیست و هفتمین جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان فرصتی را فراهم کرده است تا یک بار دیگر این گروه سنی در کنار همسالان خود به دیدن فیلم بنشینند و از آن لذت ببرند، سالن سینما برای حضور این قشر که نیاز به شادی و نشاط خاص خود را دارد فراهم شده است، بادکنک‌های رنگین و پروانه‌های زرین و پسربچه‌ای که مشغول بازی میله و چرخ است در سالن‌های نمایش دیده می‌شود.

 

 

ایوبی: ترویج فرهنگ فیلم دیدن نیازمند عزم ملی است و صرفا بر گردن جشنواره کودک نیست

 

رئیس سازمان سینمایی گفت: ترویج فرهنگ سینمارفتن و فیلم دیدن در کودکان نیاز به عزم ملی دارد و صرفا بر گردن جشنواره کودک نیست اما امیدوارم جشنواره، وسیله‌ای باشد تا با آن، بتوان آداب سینمارفتن، فیلم دیدن و فهمیدن فیلم را آموزش داد.

 

«حجت‌الله ایوبی» رئیس سازمان سینمایی در اولین بازدید خود از سالن‌های سینما در گفت‌وگویی، گفت: امروز  همراه دبیر جشنواره فیلم کودک و تعدادی از دست‌اندرکاران و همکاران، به تعدادی از سالن‌های جشنواره که در اصفهان برگزار می‌شود سر زدم. به حمدالله فضای خوب و با نشاطی در سالن ها حاکم بود و همه سالن‌هایی که از آنها بازدید کردیم، مملو از جمعیت و حضور پرشور مخاطبان کودک و نوجوان بودند.

 

وی در ادامه تاکید کرد: حال و هوا و روحیه افراد حاضر در سالن بسیار با نشاط بود و گواه آن بود که جشنواره می‌تواند یک نیاز مهم را در این قشر از جامعه پاسخگو باشد. ما به دنبال ایجاد فرهنگ رفتن به سینما در میان اقشار مختلف هستیم و این کار باید از کودکان و نوجوانان شکل گیرد و آغاز شود. امیدوارم جشنواره کودک، وسیله‌ای باشد تا بتوانیم سینما رفتن و آداب فیلم دیدن، فهمیدن و نقد و بررسی فیلم را آموزش بدهیم.

 

ایوبی در پاسخ به این سوال که چگونه می‌توان در میان کودکان و نوجوانان فرهنگ فیلم دیدن و نقد و بررسی آن را رواج داد، گفت: معمولا در کشورهای مختلف بچه‌ها به همراه مربیانی کارآمد به دیدن فیلم می‌روند و آنها به بچه‌ها آموزش می‌دهند چگونه فیلم ببینند و آن را مورد نقد و بررسی قراردهند. امیدوارم به گونه‌ای باشد تا جشنواره کودک هم فرصتی فراهم شود تا شیوه فیلم دیدن و آموزش رفتن به سالن سینما برای این نسل صورت گیرد.

 

وی در خاتمه درباره وظیفه جشنواره کودک و نوجوان در این راستا، گفت: البته این وظیفه تنها برگردن جشنواره کودک و نوجوان نیست. این کار نیاز به اراده ملی دارد. باید سازمان سینمایی، جشنواره‌ها و وزارت آموزش و پرورش به یک تفاهم مشترک برسند تا در طول سال بچه‌ها  با این روش، درست دیدن فیلم را بیاموزند.

 

آماده‌سازی سالن قدس برای حضور کودکان

 

سینما قدس یکی از سالن‌های درجه ممتاز اصفهان به شمار می‌آید که برای جشنواره کودک و نوجوان دو روز تعطیل بوده است تا فضای محیطی سالن آماده شود. مسعود نوری مدیر سالن سینما در گفت‌وگویی درباره استقبال مخاطبین از فیلم‌ها گفت: امروز اولین روز جشنواره است و ما در دو سالن این سینما در سانس‌های صبح دو سانس نمایش داشتیم، که با استقبال مواجه شد. بچه‌ها از دیدن فیلم در کنار هم لذت می‌برند.

 

وی درباره کیفیت صدا و تصویر فیلم گفت: کیفیت صدا و تصویر این سینما همیشه مورد بررسی قرار می‌گیرد و این سالن آماده است تنها برای آماده‌سازی آن توسط وزارت ارشاد دو روز سالن سینما را تعطیل کردیم.

 

اجرای طرح حضور نماینده آموزش و پرورش در سالن‌های سینما

 

امسال برای اولین بار نماینده‌ای از سوی آموزش و پرورش در سالن‌های سینماهای کودک و نوجوان حضور دارند تا اگر سوالی برای دانش آموزان پیش آمد بتوانند پاسخگو باشند.

میرمحمدی نماینده آموزش و پرورش که در سالن سینما قدس حاضر است او درباره اجرای این طرح برای اولین بار در سالن‌های سینما گفت: طرح بسیار خوبی است. بچه‌ها با دیدن فیلم‌ها برایشان پرسش‌هایی پیش می‌آید که بعد از نمایش فیلم می‌توانند از نمایندگانی که در سالن هستند بپرسند و فیلم را بهتر بفهمند. اگر اجرای این طرح ادامه داشته باشد می‌تواند تاثیرگذار باشد و مخاطب کودک و نوجوان را در هرچه بهتر فهمیدن فیلم کمک کند و بچه‌ها بیش از پیش از دیدن فیلم لذت می‌برند.

او که سالهاست با جشنواره کودک و نوجوان اصفهان همکاری دارد درباره ارتباط مخاطب کودک و نوجوان با فیلم‌ها گفت:با توجه به شرایط امروز مخاطبین و آگاهی آن‌ها نسبت به مسایل روز و دستیابی آن‌ها به اینترنت و فضای مجازی باید فیلم‌ها بتواند نیازهای مخاطب را تامین کند. بعضی از کودکان با فیلم‌ها به خصوص انیمیشن ارتباط خوبی برقرار می‌کنند.

 

دوبله همزمان فیلم‌ها برای کودکان جذاب است

 

میرمحمدی در ادامه تاکید کرد: دوبله همزمان فیلم ها برای کودک و نوجوان بسیار جذاب است و در طول این سالها بچه ها با فیلم های خارجی با توجه به دوبله همزمان ارتباط بسیار خوبی برقرار کردند. به طور مثال امروز صبح دخترها به دیدن فیلمی جنگی نشستند که با دوبله همزمان برایشان بسیار جذاب بود.

وی در خاتمه تاکید کرد: به عقیده من فیلمسازان باید نگاه خود را بیش از پیش به مخاطب امروز نزدیک کنند.

 

بچه‌ها پس از نمایش فیلم به سالن سینما آمدند. دختر بچه‌ای حدود ۱۰ ساله درباره فیلم «ببرهای کوچک» که دوبله شده گفت: برام خیلی جالب بود همزمان که فیلم دوبله می شود خیلی خوب است.

 

دختر دیگری که از دبستان به سالن سینما قدس آمده است، گفت: من خوشحالم که هر سال جشنواره در اصفهان برگزار می‌شود تا بتوانیم فیلم ببینیم.

 

بچه‌ها با نشاط سالن سینما را ترک می‌کنند و شادی و نشاط را می‌توان در صورت‌های آن‌ها دید، این نشاط در چهره کودکان نشان از آن دارد که ساعات خوبی را در کنار هم به دیدن فیلم نشستند و تجربه خوبی را پشت سر گذاشتند.

 

سینما ساحل واقع در خیابان مطهری نیز به خوبی برای ورود مخاطبین تزئین شده است. سانس های نمایشی صبح سالن های سینماهای شهر اصفهان به حضور دانش آموزان در سالن ها و از ساعت ۱۵:۳۰ تا ۲۲ به حضور مخاطبین عادی اختصاص یافته است.

 

نمایش صبح سالن ساحل به  دو فیلم «پسرک روزنامه فروش»و تعدادی فیلم کوتاه پویانمایی اختصاص یافته است . این دو فیلم  نیز توانسته نظر مخاطب را به خود جلب نماید.

 

محسن پرتوی: با یک روز تعطیلی، سالن سینما را برای مخاطبین آماده کردیم

 

محسن پرتوی مدیر سالن سینما درباره آماده سازی سالن برای فیلم ها گفت: سالن سینما را یک روز تعطیل کردیم تا بتوانیم سالن را برای حضور مخاطبین کودک و نوجوان آماده کنیم.

 

وی درباره بلیت فروشی گیشه سینما گفت: ما در گیشه سینما بلیت فروشی نداریم . صبح ها دانش آموزان به دیدن فیلم ها می آیند و بعدازظهر نیز مردم عادی از فیلم ها دیدن می کنند. امیدواریم با توجه به فیلم های آماده شده جشنواره بتوانند نظر مخاطبین را جلب کنند.

با هم سینما برویم

شور و نشاطی در شهر حاکم شده است و شهرداری با نصب بیلبردهای زیبا با تیتر «با هم سینما برویم» و تصاویر جذاب کودکان مخاطبین را به جشنواره بیست و هفتم فیلم فجر و دیدن فیلم در کنار یکدیگر دعوت می‌کند.

 

احمد میرعلایی: کودکان اصفهان با پشتوانه شهدا، صلح جهانی را اشاعه خواهند داد

 

دبیر بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان در مراسم تجدید میثاق با آرمان‌های شهدا گفت: کودکان اصفهان با پشتوانه شهدا، صلح جهانی را اشاعه خواهند داد.

 

بر اساس این گزارش، میرعلایی گفت: امروز بچه‌های اصفهان به نمایندگی از ایران نامه‌ای با موضوع «جلوگیری از جنگ و ایجاد صلح جهانی» می‌نویسند و سپس این نامه بر شبکه جهانی اینترنت قرار می گیرد تا کودکان و نوجوانان دنیا بتوانند آن را برای حمایت از کودکان در جنگ امضاء نمایند.

 

احمد میرعلایی در مراسم تجدید میثاق با شهدا در گلستان شهدای اصفهان، کودکان و نوجوانان را سرمایه‌های اصلی کشور و جشنواره ی بیست و هفتم دانست و اظهار داشت: امروز به دیدار شهدا آمده‌ایم تا با کسب اجازه از حضرت رسول و شهدای انقلاب و دفاع مقدس، جشنواره بیست و هفتم را کلید بزنیم.

وی به از خود گذشتگی شهیدان برای مردم ایران اشاره کرد و گفت: شهدا جنگیدند به امید روزی که مردم ایران با امنیت و صلح در کنار هم زندگی کنند.

دبیر بیست و هفتمین جشنواره بین المللی فیلم کودک و نوجوان شعار امسال این جشنواره را « دفاع از کودکان در جنگ» عنوان کرد و تصریح کرد: امسال شهر اصفهان به نمایندگی از ایران برای حمایت از کودکان درگیر و آسیب دیده از جنگ، ندای صلح جهانی را به گوش جهانیان می‌رساند.

وی افزود: در همین راستا امروز قرار است بچه های اصفهان به نمایندگی از ایران نامه ای با موضوع «جلوگیری از جنگ و خونریزی و ایجاد صلح جهانی» بنویسند و این نامه با قرار گرفتن بر شبکه ی جهانی اینترنت توسط بچه های اقصی نقاط جهان امضا خواهد شد.

 

پخش تلویزیونی افتتاحیه جشنواره از شبکه‌های تلویزیونی و سایت جشنواره

 

مراسم آغازین بیست و هفتمین جشنواره بین‌‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان از طریق سه شبکه تلویزیونی و نیز سایت جشنواره پخش مستقیم خواهد شد. افتتاحیه جشنواره از طریق شبکه دوم سیما، شبکه اصفهان و شبکه شما برای مخاطبان علاقه‌‌مند به این رویداد مهم سینمایی کشور در سراسر ایران پخش خواهد شد.

همچنین علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به سایت بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان به طور مستقیم در جریان افتتاحیه جشنواره در سالن گل نرگس شهر اصفهان قرار بگیرند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.