جمعه ۱۹ مهر ۱۳۹۲ - ۰۴:۵۷

انتخاب رضاداد و دغدغه سینماگران؛

اطیابی: افزایش جوایز جشنواره فیلم فجر به ارتقای سینما می‌انجامد

مسعود اطیابی

سینماپرس-گروه سینما/ مسعود اطیابی عقیده دارد که افزایش جوایز داخلی جشنواره فیلم فجر به ایجاد انگیزه در فیلمسازان ایرانی و در نهایت ارتقای سینمای ایران کمک خواهد کرد.

مسعود اطیابی طی گفت و گویی با خبرنگار سینماپرس، با بیان این که انتصاب علیرضا رضاداد انتخاب خوبی از سوی ایوبی است، بیان کرد: علیرضا رضاداد با تجربه خود در مدیریت ثابت کرده که برای کلیت سینما دلسوز است و این روحیه را دارد که به سینما فکر کند و سینمای ملی و طیف‌های مختلف سینمای ایران را در نظر بگیرد.

کارگردان فیلم «مصائب دوشیزه» ادامه داد: آن چه که  که از زمان مدیریت رضاداد در ذهن دارم نشان می دهد که به خوبی می تواند جشنواره را اداره کند. چون تجربه برگزاری دو جشنواره کودک و فجر را دارد و این تجربه کمی نیست، قطعا اگر نقاط ضعفی هم بوده و هست وی بیشتر از هر کسی به این امور واقف است و می تواند آن ها را اصلاح کند.

اطیابی در خصوص برگزاری جشنواره گفت: جشنواره باید از دو منظر ملی و بین المللی بررسی شود، در بخش ملی یکی آثاری است که به جشنواره می آیند و مجموعا آثار خوبی اند و به نظر می رسد همیشه دست برگزار کنندگان به لحاظ انتخاب آثار پر بوده و هیچوقت در شرایطی نبودیم که از لحاظ حضور فیلم ها در جشنواره دستمان خالی باشد و دیگر توجه به تنوع موضوع و مضمون و ژانر در بخش ملی جشنواره است.

وی در ادامه اظهار داشت: معتقدم هر چه موضوع ها و مضمون ها متنوع تر باشد، بهتر است و فکر می کنم که جشنواره باید به این سمت برود که گونه های مختلف سینمایی به لحاظ مضمون و ساختار در جشنواره حضور داشته باشند و رقابت برای تفکرات و سبک های گوناگون ایجاد شود.

اطیابی افزود: در منظر دوم برای بین المللی شدن جشنواره به نظر می رسد کوتاهی وجود دارد. ما اعتبار جشنواره را باید در سطح جهان بالا ببریم و این امر به مدیریت جشنواره و سیاست‌گزاری برمی گردد، اگر ما در طول سی سال سرمایه گذاری و برگزاری برای جشنواره نتوانسته باشیم ارتباط جهانی به جشنواره را ارتقا دهیم حاکی از هدر دادن سرمایه ها است و نمود اعتبار بعد از این سی و چند دوره جشنواره جایگاه آن در رویدادهای سینمایی جهان است.

وی در رابطه با دبیر سی و دومین جشنواره فیلم فجر بیان کرد: رضاداد شخصی است که  قطعا تلاشش را خواهد کرد و ما باید به تلاش او اهمیت دهیم.

اطیابی ادامه داد: در عرصه بین المللی جشنواره تلاشی وجود ندارد بلکه نوعی وادادگی وجود دارد. کسانی که در عرصه حضور جهانی فیلم با هزینه دولت، الفبای بازار جهانی را یاد گرفته اند، اکنون باید بتوانند حضور جهانی سینمای ما و اعتبار جشنواره فیلم فجر را در  جهان را ارتقا دهند؛ در حالی که امروز شاهدیم اگر فیلم هایی از ما بخواهد وارد پخش جهانی و نمایش تجاری بین المللی شوند حتما باید کمپانی های غربی این کار را انجام دهند و سود آن را ببرند و ما نمی توانیم این کار را خودمان انجام دهیم. این امر شاخصه های مختلف دارد و یکی از آن ها اعتبار بین المللی جشنواره فجر است که این اعتبار را باید ارتقا دهیم که در یک گام و با برگزاری یک جشنواره امکان پذیر نیست و باید مسیر را بسازیم. به این امر امیدوارم و فکر می کنم که همه فیلمسازان هم باید کمک کنند تا این مسیر طی شود.

وی در رابطه با ترکیب هیات داوران جشنواره فجر، گفت: ترکیب هیات داوران براساس نظر دبیر جشنواره و مسئولین آن چیده و رقم می خورد و من معتقدم با حضور فراگیر طیف های مختلف در این هیات های داوری اتفاق بهتری می افتد.

اطیابی در پایان به جوایز جشنواره اشاره کرد و اظهار داشت: وجود جوایز تخصصی در بخش ملی الزامی است و باعث انگیزه برای سینماگران می شود تا به فعالیت خود ارتقای بیشتری دهند و سعی کنند که در رقابت موفق تر باشند؛ در کل جوایز بد نیست؛ اما هر چه کارشناسانه تر باشد بهتر است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.