یکشنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۲ - ۱۵:۱۵

دبیر جشنواره فیلم کوتاه تهران:

دوره سی‌ام کم نقص‌ترین جشنواره فیلم کوتاه خواهد بود

هاشم میرزاخانی دبیر جشنواره در نشست خبری سی و امین جشنواره فیلم کوتاه تهران

سینماپرس-گروه سینما/ هاشم میرزاخانی در دومین نشست جشنواره فیلم کوتاه در پاسخ به احتمال جابجایی وی از مدیریت انجمن سینمای جوانان خود را سرباز این مرکز خواند و درباره تغییرات امسال جشنواره گفت: سعی ما بر این بوده است که این دوره از جشنواره به علت سی‌امین دوره از برگزاری آن کم نقص ترین باشد.

به گزارش خبرنگار سینماپرس، هاشم میرزاخانی در نشست جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران بیان کرد: «افق نو» بخش جدیدی است كه در این دوره از جشنواره اضافه شد و امیدواریم در سال‌های آتی نیز ادامه داشته باشد.

 

هاشم میرزاخانی در دو نشست برگزار شده با اصحاب رسانه برای برگزاری سی امین جشنواره فیلم کوتاه در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی بر ماندن یا نماندن وی برای مدیریت انجمن سینمایی ایرانیان گفت: من سرباز این انجمن هستم و تا هر زمان که مدیران ارشد صلاح بدانند در این انجمن خدمت می کنم. ماندن یا رفتن من به نظر دکتر ایوبی برمی گردد.

 

وی ادامه داد: در این دوره به مناسبت موفقیت‌هایی كه فیلمسازان و هنرمندان عرصه فیلم كوتاه كه روزی فیلمسازی را از انجمن فیلم کوتاه آغاز كرده اند و امروز در عرصه های ملی و بین المللی موجب افتخار سینمای كوتاه هستند تدارك دیده شد كه ۵ فیلم برگزیده از سی و یكمین جشنواره بین المللی فیلم فجر برای نمایش انتخاب شد. سالن شماره سه پردیس ملت از ساعت۱۸:۳۰ تا ۲۰ میزبان فیلم‌های «تنهای تنهای تنها» ساخته احسان عبدی پور، «سر به مهر» ساخته هادی مقدم دوست، «دهلیز» به مدیریت فیلمبرداری مهدی جعفری، «گهواره ای برای مادر» ساخته پناه برخدا رضایی و «دربند» به تصویربرداری  هومن بهمنش خواهد بود.

 

 

گفتنی است، در دومین نشست جشنواره فیلم کوتاه تهران که از ۲۲ مهر ماه آغاز می شود، هاشم میرزاخانی ضمن اعلام برنامه های جشنواره فیلم کوتاه تا حدودی پاسخ گوی سوالات خبرنگاران بود.

 

میرزاخانی در پاسخ به سوال خبرنگار سینماپرس مبنی بر این که مشکلات به جا مانده از جشنواره پیشین تا چه حد برطرف شده است، بیان کرد: قطعا هر چه قدر که یک فرآیندی تکرار، مرور و تجربه شود  باعث می شود که اشتباهات قبل پوشش داده و به سمت استاندارد برگزار شدن نزدیک تر شود. در سال ابتدایی که قرار بود جشنواره بیست و هفتم را برگزار کنیم نخستین جشنواره ای بود که نمایش آثار را به صورت FULL HD آغاز کرد. این تجهیزات که وارد شد بعد از ما جشنواره فیلم کودک نیز بخشی از آثار خود را به صورت HD نمایش داد. به یاد دارم که هفت درصد آثار مسابقه به صورت HD نمایش داده شد و باقی آثار به صورت dvd بود. می‌توانم بگویم که شاید امسال  ۳ فیلم در کل آثار می تواند به صورت HD و FULL HD نمایش داده شود و این اتفاق بسیار بزرگی است از این رو بخش های دولتی و خصوصی به سمت حرفه ای تر ارائه آثار رفتند و این یکی از مسایلی است که در این دوره های اخیر از جشنواره فیلم کوتاه نمود یافته است. از طرفی جا به جایی در مکان برگزاری جشنواره هم یکی از مواردی است که اعمال شده و ما از آن وضعیت اسفباری که در پردیس سینما آزادی داشتیم که با وجود صندلی های کم دوستان بر روی سن به صورت درازکش فیلم را مشاهده می کردند، با وجود حس نوستالژی و فضای صمیمانه؛ اما مجموع صندلی های آن نصف صندلی های پردیس سینمایی ملت نیست و این در شان یک جشنواره بین المللی نیست که مخاطبان آن این گونه به تماشای فیلم ها بنشینند و همین که تماشاگر در عریض ترین پرده سینما به نمایش فیلم می نشیند خود یک اتفاق بزرگ است.

 

وی با بیان این امر که جا به جایی ساعت نشست‌ها امکان پذیر نیست، بیان کرد: عمدا این ساعت را عقب بردیم که تمامی آثار نمایش داده شود که حداقل فیلم اساتید و فیلمسازانی که شرکت کرده اند نمایش داده شود و تجربه ما نشان داده که منتقدین برای بررسی نقد فیلم در آخر شب علاقه بیشتری نشان داده اند. نشست نقد فیلم را معمولا تا ساعت ۱۱ اعلام می کنیم؛ اما حداقل نشست ها تا ساعت ۱۲ به طول می انجامد.

 

فیلمسازان در حوزه نقد به خصوص برای فیلم کوتاه جایی برای دیده شدن ندارند به همین علت در این جشنواره ما فرآیندی را آماده می کنیم تا درباره فیلمشان صحبت کنند هنرمند هم تمام دردش دیده شدن اثر خلق شده اش است. جشنواره فیلم کوتاه مانند جشنواره فیلم فجر با تعداد محدودی از فیلم ها رو به رو نیست که بتوان بعد از نمایش هر فیلم نشست آن را برگزار کرد همانطور که مطرح شد ما بالغ بر چند هزار فیلم در این جشنواره آماده نمایش داریم که اگر بخواهیم برای هر کدام به صورت جداگانه نشستی را برگزار کنیم این جشنواره چند هفته ای به طول می انجامد.

 

نشست انجمن سینمای جوان

وی افزود: سعی ما بر این بوده است که این دوره از جشنواره به علت سی امین دوره از برگزاری آن کم نقص ترین و متنوع ترین باشد و سعی کردیم که احترام بیشتری برای شرکت کنندگان قائل باشیم.

 

جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران ۳۰ ساله شد

جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران توسط انجمن سینمای جوانان ایران و به دبیری هاشم میرزاخانی از ۲۲ تا ۲۸ مهرماه در تهران پردیس سینما ملت و از ۳۰ مهر تا ۳ آبان ماه به طورهمزمان در سراسر کشور برگزار میشود.

 سمينار آموزشي و تخصصي با حضور دكتر احمد الستي،خسروسينايي، عليرضا خمسه، مهرداد اسكويي و محمدرضا سکوت 

از ديگر بخشهاي طراحي شده در اين دوره از جشنواره كه ويژه "جشنواره بين المللي فيلم كوتاه تهران " است برپايي سمينارهاي آموزشي و تخصصي است كه به منظور ارتقاي سطح دانش و آگاهي بصري فيلمسازان در طي برگزاري جشنواره پيش بيني مي شود.

 در سال جاري نيز پنج كارگاه تخصصي از روز اول جشنواره  با حضور اساتيد ارجمند برگزار مي شود كه شامل:

نقد و تحليل فيلم با حضور جناب آقاي دكتر احمد الستي، مستند سازي با حضور جناب آقاي مهرداد اسكويي، تصويربرداري با حضور جناب آقاي محمدرضا سکوت، كارگرداني با حضور جناب آقاي خسرو سينايي و بازيگرداني در فيلم كوتاه با حضور جناب آقاي  عليرضا خمسه است.

 اين كارگاه ها به همين ترتيب اعلام شده از روز سه شنبه ۲۳ مهرماه تا پايان جشنواره و درساعت  ۳۰ :۱۵ الي ۱۸ براي علاقه مندان  در سالن شماره ۲ پرديس سينمايي ملت برگزار مي شود.

نشست انجمن سینمای جوان

 نقد و بررسي فيلمهاي بخش مسابقه

 در ايام برگزاري جشنواره هر شب از ساعت ۳۰ :۲۰ الي ۲۳فيلمهاي به نمايش در آمده در بخش مسابقه ملي مورد نقد و بررسي قرار مي گيرد.

 علي علايي منتقد و مجري كارشناس ثابت جلسات و از روز اول سه شنبه ۲۲ مهرماه به ترتيب آقايان منوچهر اكبرلو، طهماسب صلح جو، نقي نعمتي، هادي مقدم دوست و رامتين شهبازي آثار را در سالن شماره دو بررسي مي كنند.

 ۱۰ فیلم کوتاه از فیلمسازان فیلم حرفه ای:

میرزاخانی به تدارک ۵ سانس در ایام برگزاری جشنواره اشاره کرد و گفت: روزانه یک سانس ۷۰ دقیقه ای در پایان شب به نمایش آثار دو تن از فیلمسازان سینمای بلند می پردازد که خانمها و آقایان ابراهیم حاتمی کیا، پوران درخشنده، انسیه شاه حسینی، ابوالفضل جلیلی، منوچهر طیاب، عزیزا.. حمیدنژاد، مسعود اطیابی، عباس رافعی، ناصر غلامرضایی و خسروسینایی ده کارگردان انتخاب شده برای این بخش است.

برگزاري همزمان جشنواره بين المللي فيلم كوتاه تهران در سي استان كشور:

 همزمان با  برگزاري سي امين دوره از جشنواره بين المللي فيلم كوتاه تهران سي استان كشور ميزبان جشنوارهستند.

 به منظور شركت و حضور فيلمسازان در اين جشنواره در كنار نمايش آثارشان در شهرهاي خود و تمركز در برگزاري شوراي برگزاري جشنواره تاريخ ۳۰ مهر تا ۳ آبان ماه را براي برگزاري همزمان در سراسر كشور اعلام نمود.

 در اين ايام بخشي از فيلمهاي مسابقه و همچنين بخشهاي جنبي بين الملل براي علاقه مندان در استانهاي مختلف به نمايش در مي آيد.

داوران بخش مسابقه ملی/ سینمای بین الملل/ آسیا و جهان اسلام معرفی شدند

محمدرضا بزرگ نیا، دکتر احمد ضابطی جهرمی، محمدرضا سکوت، سید ناصر هاشم زاده، دکتر محمدعلی صفورا، مهدی کرم پور و مهدی فرجی داوران بخش مسابقه ملی جشنواره سی ام فیلم کوتاه تهران شدند.

محمدرضا بزرگ نیا کارگردان سینمای ایران، دکتر احمد ضابطی جهرمی استاد دانشگاه و مستندساز، محمد رضا سکوت مدیرفیلمبرداری، سید ناصر هاشم زاده فیلمنامه نویس، دکتر محمد علی صفورا انیمتاتور، کارگردان و استاد دانشگاه، مهدی کرم پور فیلمساز فیلم کوتاه و کارگردان سینما در کنار مهدی فرجی تهیه کننده و مدیر فرهنگی آثار بخش مسابقه سینمای ملی جشنواره را داوری کرده و در نهایت ۱۹ تندیس، جایزه نقدی و نه حمایت از تولید اثر بعد را به برگزیدگان اهدا می نمایند.

در بخش مسابقه بین الملل نیز  اهمان یوخن انیماتور، کارگردان و فیلمساز از کشور آلمان، یوسری بو سعید تهیه کننده و کارگردان و فیلمنامه نویس از تونس، یانگ چول کارشناس ارشد فیلم و تئاتر و مدیر اجرایی جشنواره فیلم کوتاه بوسان کره از کشور کره جنوبی، پائولا پالاسیوس کارگردان سینما و مستند ساز و عکاس از کشور ایتالیا، جولیا گست فارغ التحصیل رشته هنرهای زیبا ، عکاس، مستند ساز و فیلمساز از کشور انگلستان در کنار دکتر احمد الستی استاد دانشگاه و رسول صدرعاملی کارگردان سینمای ایران پس از داوری بخش بین الملل جشنواره هفت تندیس و جایزه نقدی در بخش بهترین فیلمهای داستانی، مستند، تجربی و انیمیشن و همچنین فیلمنامه، تصویربرداری و تدوین را اهدا می نمایند.

همچنین دکتر حاتمی مدیر شبکه آی فیلم ، دکتر مجید شیخ انصاری فیلمساز و استاد دانشگاه در کنار یوسری بوسعید تهیه کننده، کارگردان و فیلمنامه نویس از تونس آثار بخش جهان اسلام و آسیا را داوری کرده و تندیس بهترین فیلم در دو بخش فوق را اهدا خواهند کرد.

برنامه های جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران اعلام شد:

روز اول/ سه شنبه ۲۳ مهرماه:دکتر احمد الستی در سمینار آموزشی ساختار فیلم، علی علایی و منوچهر اکبرلو در نقد و بررسی  فیلمهای بخش مسابقه و ناصرغلامرضایی و انسیه شاه حسینی در بخش فیلم کوتاه از کارگردانان سینمای بلند، احسان عبدی پور با تنهای تنهای تنها در افق نو و سی برگزیده – سی سال، سی نما از سی نما و مسابقه سینمای ایران و بین الملل،  برگزیدگان بخش بین المللی جشنواره بیست نهم ،نمایش فیلم های برگزیده دومین جشنواره فیلم اولی ها به روی پرده می روند.

روز دوم/ چهارشنبه ۲۴ مهرماه: مهرداد اسکویی در سمینار آموزشی فیلمسازی مستد مشاهده گر، علی علایی و طهماسب صلح جو در نقد و بررسی  فیلمهای بخش مسابقه و خسرو سینایی و عباس رافعی  در بخش فیلم کوتاه از کارگردانان سینمای بلند، هادی مقدم دوست  با سربه مهر در افق نو و سی برگزیده – سی سال، سی نما از سی نما و مسابقه سینمای ایران و بین الملل ، نمایش قسمت دوم برگزیدگان بخش بین المللی جشنواره بیست نهم ، مروری بر فیلمهای کوتاه اسپانیا، نمایش فیلمهای بخش سینمای کودک برنامه های روز دوم جشنواره است.

روز سوم/ پنجشنبه ۲۵ مهرماه: محمدرضا سکوت در سمینار آموزشی تصویربرداری، علی علایی و نقی نعمتی در نقد و بررسی  فیلمهای بخش مسابقه و مسعود اطیابی و ابوالفضل جلیلی  در بخش فیلم کوتاه از کارگردانان سینمای بلند، مهدی جعفری با دهلیز در افق نو و سی برگزیده – سی سال، سی نما از سی نما و مسابقه سینمای ایران و بین الملل، مروری بر انیمیشن جهان ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۳ ، نمایش ویژه دنیای پیرامون /پنج قاره و زاویه پنهان  برنامه های روز سوم جشنواره را تشکیل می دهند.

روز جهارم/ جمعه ۲۶ مهرماه: خسرو سینایی در سمینار آموزشی کارگردانی، علی علایی و هادی مقدم دوست در نقد و بررسی  فیلمهای بخش مسابقه و پوران درخشنده و ابراهیم حاتمی کیا در بخش فیلم کوتاه از کارگردانان سینمای بلند، پناه برخدا رضایی با گهواره ای برای مادر در افق نو و سی برگزیده – سی سال، سی نما از سی نما و مسابقه سینمای ایران و بین الملل ، نشست با میهمانان بین الملل برنامه روز چهارم جشنواره در پردیس سینما ملت است.

برنامه روز پنجم/ شنبه ۲۷ مهرماه: علیرضا خمسه  در سمینار آموزشی بازیگردانی در فیلم کوتاه، علی علایی و رامتین شهبازی در نقد و بررسی  فیلمهای بخش مسابقه و منوچهر طیاب و عزیزا.. حمیدنژاد در بخش فیلم کوتاه از کارگردانان سینمای بلند، هومن بهمنش با دربند در افق نو و سی برگزیده – سی سال، سی نما از سی نما و مسابقه سینمای ایران و بین الملل مجموع برنامه های روی پنجم جشنواره است.

 

جشنواره سی ام از دید آمار

به گزارش دبیرخانه جشنواره در این دوره آمار به دست آمده از شرکت در جشنواره و همچنین آثار راه یافته به جشنواره نشان می دهد علی رغم دوره های گذشته شهرستانها سهم بیشتری در ارسال و توفیق در راه یابی آثار به بخش مسابقه داشته اند.

براساس این آمار بعد از تهران اصفهان در راس ارسال فیلم کوتاه به جشنواره است و پس از آن خراسان رضوی، البرز، فارس، گیلان، مازندران، همدان، کردستان، اردبیل، خوزستان، بوشهر، قم ۱۱ استان بعدی را به ترتیب تشکیل می دهند و این در حالی است که استان سیستان و بلوچستان کمترین تعداد آمار آثار ارسالی دارد و پس از آن هرمزگان، چهارمحال و بختیاری و ایلام سه استان با اقل شرکت هستند.

در این دوره از جشنواره ۶۳ درصد آثار ارسال شده به جشنواره از استانهای دگیر و ۳۷ درصد از تهران است و سهم تهیه کنندگان خصوصی و فیلمسازان مستقل ۶۸ درصد از آمار و تهیه کنندگان دولتی ۳۲ درصد را تشکیل می دهد.

فیلمهای راه یافته به بخش مسابقه نیز با همین تناسب ۶۰ درصد دارای تهیه کننده خصوصی و یا شخصی است و ۴۰ درصد نیز از مراکز دولتی است.

و اما حضور  تهیه کنندگان در بخش مسابقه به انتخاب و پارامتر هیئت های انتخاب در این دوره ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی  با ۲ فیلم ، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با ۵ انیمیشن، مرکزی انیمیشن سازی صبا با ۵ انیمیشن، انجمن دفاع مقدس با ۸ فیلم ، مراکز صداو  سیما با ۸ فیلم، مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی با ۱۰ فیلم، حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی با ۱۵ فیلم ، انجمن سینمای جوانان ایران با ۳۹ فیلم   و ۱۴۶ فیلم  نیز سهم بخش خصوصی و  مجموع ۲۳۸ فیلم بخش مسابقه این دوره از جشنواره در مسابقه ملی است.

و اما نکته مهم در استقبال گروه های سنی متقاضی شرکت در این جشنواره جوانترین شرکت کننده متولد ۱۳۷۷ و مسن ترین شرکت کننده متولد۱۳۳۰ با ۶۲ سال سن است که بالاترین گروه سنی شرکت کننده متولید ۱۳۶۵ تا ۱۳۶۹ می باشند.

به گفته ميرزاخاني در اين دوره از جشنواره ۴۹ فيلمساز از ايران به رقابت با ۱۳۷ فيلمساز خارجي خواهند پرداخت كه در بخش پويانمايي ۱۱اثر، در بخش تجربي ۹ اثر ، در بخش مستند ۱۰ اثر و در بخش داستاني ۱۹ اثر حضوردارند كه اميدواريم افتخاراتي را نصيب كشور نمايد.

بهترین فیلم از نگاه تماشاگران تندیس می گیرد

در این دوره از جشنواره نیز تندیس جشنواره و جایزه نقدی به بهترین فیلم از نگاه تماشاگران تعلق می گیرد. در پایان هرسانس تماشاگران بهترین فیلم خود را انتخاب کرده و در روز اختتامیه این فیلم معرفی می شود و تندیس جشنواره را از دست وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت خواهد کرد.

مراسم افتتاحیه سی امین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران ۲۲ مهرماه برگزار می شود

تقدیر از برگزیدگان جشنواره فیلم اولی ها و جشن سی سالگی جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران در پردیس سینما ملت:

مراسم افتتاحیه و جشن سی سالگی سی امین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران فردا – دوشنبه ۲۲ مهرماه – از ساعت ۱۹ در سالن شماره سه پردیس سینما ملت برگزار می شود.

در این مراسم علاوه بر سخنرانی دبیر و رئیس سازمان سینمایی کشور، برگزیدگان دومین جشنواره فیلم اولی ها تقدیر می شوند و از ۹ مدرس نمونه انجمن و سه تن از سرپرستان دفاتر که بالاترین سابقه همکاری و شرکت در جشنواره را دارند تقدیر می شود.

همچنین کلیپ تصویری " جشنواره سی ام در یک نگاه" به نمایش در خواهد آمد و جشن سی سالگی این جشنواره با حضور هنرمندان و اهالی فیلم کوتاه برگزار می شود.

در ادامه این مراسم از  نمایشگاه "سی سال جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران" شامل ۳۰ تابلو از اولین دوره برگزاری جشنواره تا سی امین دوره شامل اسامی برگزیدگان، دبیران، شوراهای برگزاری، تندیس ، پوستر و همچنین کتاب سی دوره و پکیج جشنواره بیست و نهم شامل گزارش تصویری و فیلمهای برگزیده این جشنواره و کتاب جشنواره سی ام رونمایی می شود.

لازم به ذکر است، هاشم میرزاخانی در سال ۱۳۸۹ به عنوان مدیرعامل انجمن سینمای جوان ایران جایگزین ناصر باکیده شد، همچنین پیش از آن در دی ماه سال ۱۳۸۸ به عنوان رئیس هیات مدیره انجمن سینمای جوانان ایران از جواد شمقدری حکم گرفته بود.

 

سی امین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران توسط انجمن سینمای جوانان ایران و به دبیری هاشم میرزاخانی از ۲۲ تا ۲۸ مهرماه در تهران پردیس سینما ملت و همزمان از ۳۰ مهر تا ۳ آبان در سراسر کشور برگزار می شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.