جمعه ۲۶ مهر ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۲

سیما تیرانداز در گفت‌گو با سینماپرس:

زن امروزی الگوی سینمای ایران نیست/دنیای ما مردانه است

سیما تیرانداز

سینماپرس-گروه سینما/ سیما تیرانداز با اشاره به کمرنگ بودن نقش زن در جامعه و سینمای ایران، بیان کرد: دنیای ما یک دنیای مردانه است در صورتی که زن در جامعه ما بیشتر، فعال تر و مهم تر است و جا دارد که یک نگاه ویژه تری به جایگاه زن در جامعه و سینمای ما شود، نه این جایگاهی که تا به امروز دیده و شناخته ایم و مادرانمان داشته اند.

به گزارش خبرنگار سینماپرس، سیما تیرانداز فعالیت هنری خود از سال ۱۳۶۷ با نمایش‌های آموزشی مدرسه هنر و ادبيات صدا و سيما زیر نظر «گلاب آدینه» آغاز کرده است. وی با بازی در نقشی کوتاه در فیلم «هامون» ساخته «داریوش مهرجویی» به سینما آمد و سپس در فیلم بانو ساخته ای دیگر از «داریوش مهرجویی» بازی کرد؛ اما فیلم سینمایی «سایه‌های هجوم» به کارگردانی «احمد امینی» فرصت مناسبی برای هنرنمایی او بود که برای بازی در همین فیلم نامزد جایزه بهترین بازیگر زن از یازدهمین جشنواره فیلم فجر شد. وی با هنرنمایی در تئاتر، سینما و تلویزیون توانسته از محبوبیت ویژه ای در میان مخاطبان برخوردار باشد. به بهانه نقش و جایگاه زن در سینمای ایران با این بازیگر زن ایرانی به گفت و گو نشستیم که از نگاه شما می گذرد:

 

سینمای ایران تا چه اندازه توانسته نقش زن و مادر را به تصویر بکشد؟

 

خیلی کم، دنیای ما یک دنیای مردانه است. در صورتی که زن در جامعه ما بیشتر، فعال تر و مهم تر است و جا دارد که یک نگاه ویژه تری به جایگاه زن در جامعه و سینمای ما شود، نه این جایگاهی که تا به امروز دیده و شناخته ایم و مادرانمان داشته اند. جایگاه زن های امروز در جامعه از جمله خود من با دوره مادران ما متفاوت است و باید در نگاهمان نسبت به آدم های جامعه بازنگری شود.

 

پس به نظر شما سینمای ایران گاهی به راه کج در معرفی زن ایرانی رفته و به جای پرداختن و پررنگ کردن نکات و الگوهای مثبت از زن و دختر ایرانی الگویی اشتباه ارائه می کند؟

 

نه قصد از آنچه گفتم این نبود. ما دارای یک جامعه مبرا، بی عیب و نقص نیستیم و پوشاندن عیب های این جامعه اصلا کار درستی نیست. کار ما هنر است و قرار است این مشکلات را نشان دهیم نه این که مدام الگوهای مثبت را به تصویر بکشیم که آن الگوی مثبت اصلا وجود ندارد؛ اتفاقا باید به عنوان یک هنرمند تمام اقشار و اتفاقات را نشان دهیم، تنها نباید به یک شکل خاص و آدم هایی خاص پرداخت. در حقیقت می توان به همان اندازه که فیلم در مورد طلاق ساخته می شود در مورد ازدواج هم ساخته شود و از دیدگاه من در این موضوع محدودیتی وجود ندارد.

 

از میان تئاتر، سینما و تلویزیون کار در کدام را بیشتر ترجیح می دهید؟

 

هر سه برای من یکی است و تفاوتی نمی کند. بازیگری، بازیگری است، مدیوم ها و تکنیک های بازیگری با هم فرق می کند. باید به عنوان یک بازیگر بتوانم نقشم را در تئاتر، سینما و سریال تصویر کنم به این طبقه بندی اعتقاد ندارم چون باید مدیوم ها و تکنیک ها را در بازیگری شناخت.

 

جدیدترین نقشتان چیست؟

 

مشغول بازی در سریال «ستایش۲» هستم، برای چند کار صحبت کردم؛ اما برای هیچکدام قرارداد نبستم. حتما با کارگردان خوب کار خواهم کرد. کار من بازیگری است و قطعا باید به نقش خوب بپردازم. اگر یک فیلم خوب با یک موضوع خوب و یک کارگردان خوب به من پیشنهاد شود دوباره این کاراکتر را تجربه خواهم کرد؛ اما در کل جز آن دسته از بازیگرانی هستم که تکرار را دوست ندارم و نقش هایی که تا به حال کار کرده ام متفاوت با یکدیگر بوده است و فکر می کنم که باز هم به دنبال تفاوت بروم تا این که یک نقش را تکرار کنم.

 

انتهای پیام/ح/ن.ف

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.