جمعه ۲۶ مهر ۱۳۹۲ - ۱۳:۲۶

گفت‌و‌گو با نویسنده حاضر در نمایشگاه کتاب فرانکفورت/

اکبر صحرایی: داستان‌های دفاع مقدس از علائق کمیاب ایرانیان خارج از کشورند

نمایشگاه کتاب فرانکفورت

سینما پرس - گروه هفت هنر/ اکبر صحرایی نویسنده ادبیات دفاع مقدس امسال با 20 عنوان کتاب به عنوان نماینده ایران در نمایشگاه کتاب فرانکفورت حضور داشت و نظراتش را در ارتباط با این نمایشگاه بیان کرده است.

به گزارش خبرنگار سینما پرس،نمایشگاه کتاب فرانکفورت در حالی كه شصت‌وپنجمین سال برگزاری خود را پشت سر گذاشت دیگر به عنوان یکي از بزرگترين رویدادهاي بین‌المللی در عرصه چاپ و نشر شناخته شده است، هر سال در این نمایشگاه ناشران بسیاری از سراسر جهان در این رویداد فرهنگی شرکت کرده و به تبادل دستاوردهای خود در حوزه نشر و کتاب با کشورهای دیگری از سراسر جهان می‌پردازند،شصت و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت، طی ۵ روز برگزاری با ۲۷۵هزار و ۳۴۲بازدید‌کننده ۲۱مهرماه به‌کار خود پایان داد.

 

 جمهوری اسلامی ایران امسال برای چهاردهمین بار با شرکت350 ناشر در سالن کشورها در این نمایشگاه حضور پیدا کرد. عرفان نظرآهاری، اکبر صحرایی و ابراهیم حسن‌بیگی سه نویسنده‌ حاضر در این رویداد فرهنگی بودند که به صورت مستقل و از سوی موسسه نمایشگاه های فرهنگی در این نمایشگاه حاضر شدند. خبرنگار سینما پرس، با اکبر صحرایی در رابطه با ویژگی های این رویداد فرهنگی و کیفیت حضور ایران در این نمایشگاه به گفت و گو پرداخته است.

 

وی با بیان اینکه امسال برای اولین بار است که در این رویداد عظیم فرهنگی حضور یافته است، اظهار داشت: من امسال با 20 عنوان از کتاب هایم در این نمایشگاه حاضر شده بودم که خوشبختانه این کتاب ها مورد استقبال برخی از ناشران تاجیک و امریکایی و همچنین ایرانی های مقیم آلمان قرار گرفت.

 

وی در رابطه با استقبال از غرفه ایران در نمایشگاه فرانکفورت گفت: البته در رابطه با آمار نهایی باید مسئولان اعلام نظر کنند اما برداشت من این بود که کتاب های ما مورد استقبال قرار گرفته بود به خصوص کتاب هایی که در رابطه با ادبیات دفاع مقدس در آنجا حضور داشتند و خیلی از ایرانی ها که به بازدید از غرفه ایران می آمدند نظرشان این بود که این حوزه از کتاب ها در آلمان بسیار کمیاب هستند در حالی که آنها دوست دارند فرزندانشان به مطالعه آنها روی بیاورند.

 

نماشگاه کتاب فرانکفورت با نمایشگاه کتاب تهران غیر قابل مقایسه است

 

وی در رابطه با نمایشگاه کتاب فرانکفورت در مقایسه با نمایشگاه کتاب تهران گفت: ما باید از نمایشگاه کتاب فرانکفورت درس بگیریم زیرا این دو نمایشگاه و شیوه برگزاری آنها با یکدیگر کاملا متفاوت و غیر قابل مقایسه است.

 

این نویسنده تصریح کرد: 95 در صد فعالیت ها در نمایشگاه کتاب فرانکفورت مربوط به معرفی کتاب ها، دعوت از نویسنده ها و تعامل آنها با مخاطبان و برگزاری کنفرانس ها مربوط می شود در حالی که در نمایشگاه ایران کاملا برعکس است و 95 در صد از فعالیت ها به فروش کتاب ها معطوف می شود و نویسندگان در نمایشگاه کتاب تهران به هیچ وجه جایگاه خاصی ندارد.

 

صحرایی عنوان کرد: سالن های کنفرانس در نمایشگاه فرانکفورت تجهیزات کاملی دارد و همینطور نویسندگان و مولفان از عناصر اصلی نمایشگاه محسوب می شوند و فروش در این نمایشگاه تنها به روز آخر آن هم به شکل سمبلیک محدود می شود اما متاسفانه نمایشگاه کتاب تهران به یک بازار بزرگ برای فروش تبدیل شده است و این یک مشکل و یا بهتر است بگویم آفت بزرگ تبدیل شده است.

 

کپی رایت باید در کشورمان رعایت شود

 

صحرایی با بیان اینکه مبحث کپی رایت یکی از جدی ترین اقداماتی است که در نماشگاه فرانکفورت صورت می گیرد، گفت: قصه کپی رایت در ایران سر دراز دارد در حالی که در بسیاری از کشور ها موضوعی حل شده است، کپی رایت در این نمایشگاه نقش اساسی را بر عهده داشت در حالی که ما در این رابطه هنوز اقدامات جدی را صورت نداده ایم و قطعا این مسئله به سیایت های کلان فرهنگی ما باز می گردد که باید اصلاح شود.

 

نویسنده کتاب «خمپاره خواب آلود» ادامه داد: حضور ایران در این نمایشگاه فرصت خوبی برای معرفی ادبیات ایران به خصوص ادبیات ذفاع مقدس است و با توجه به اینکه امسال حضور جدی تری  از سال های گذشته در این نمایشگاه را برای ایران شاهد بودیم امیدوارم که بتوانیم در سال های آینده اقدامات موثرتری را در زمینه کپی رایت و همچنین معرفی فرهنگ ایرانی را داشته باشیم.

 

انتهای پیام/ع

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.