شنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۲ - ۱۴:۱۷

جایگاه زن در سینمای ایران؛

بهاره رهنما: سینمای ایران درباره زن کج‌روی نداشته چرا که اصلاً به آن نپرداخته است!

بهاره رهنما بازیگر در نشست خبری فیلم ورود آقایان ممنوع

سینماپرس-گروه سینما/ بهاره رهنما با بیان این امر که سینمای ایران جایگاه زن و موضوعات مربوط به زنان را به صورت جدی دنیال نکرده و به آن نپرداخته است گفت: رخلاف نظر برخی از دوستان که عقیده دارند سینمای ایران در پرداختن به موضوع زن به کج روی رفته، من این موضوع را اینگونه تصریح می کنم که سینمای ایران به این موضوع و خیلی از موضوعات دیگر که جای پرداخت داشته، نپرداخته است.

بهاره رهنما بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون در گفت و گو با سینماپرس از زن محور نبودن سینمای ایران صحبت کرد و گفت: سینمای ایران هیچوقت سینمای زن محوری نبوده، شاید زن محور بودن هم درست نباشد؛ اما متاسفانه مدام به سمت کمرنگ شدن نقش زن ها در درام پیش می رویم در حالی که تئاتر ما اینگونه نیست.

 

بازیگر فیلم سینمایی «ورود آقاین ممنوع» بیان کرد: با این که فضای داستان ها و گاهی اوقات نمایش هایی که خودم می نویسم زنانه است؛ اما همیشه گفته ام به تفاوت جنسیت در مبنای شعارگونه و این که بخواهم میان زن و مرد تبعیضی بگذارم، قایل نیستم فقط چون با جنسیت زن در جهان زندگی کرده ام و با مسایل آن آشنا هستم، زن را من بهتر می شناسم.

 

رهنما در قالب پیشنهادی برای حل این موضوع، افزود: مهم این است که مسئولین به این موضوع اهمیت دهند، همانطور که تئاتر در حوزه زنان، جشنواره دارد و در این جشنواره به موضوعات زنان پرداخته می شود، سینما هم می تواند با فراهم کردن امکاناتی برای نویسنده ها، مشکلات آنان را مطرح کند. جشنواره ها و امکاناتی که مدیران دولتی پیشنهاد می کنند می تواند نویسنده ها را برای نوشتن و پرداختن به مشکلات زنان تشویق کند، این پیشنهاد در شرایطی است که سینمای ما کارگردان های خوبی دارد که خودشان مایل به کار در این زمینه هستند.

 

بازیگر سریال طنز «پژمان» بیان کرد: برخلاف نظر برخی از دوستان که عقیده دارند سینمای ایران در پرداختن به موضوع زن به کج روی رفته، من این موضوع را اینگونه تصریح می کنم که سینمای ایران به این موضوع و خیلی از موضوعات دیگر که جای پرداخت داشته، نپرداخته است و معتقدم مسئولین باید به مشکلات زنان مانند هر موضوع دیگری (سالمندان، کودکان و ...)، به عنوان بیش از نصفی از آحاد جامعه که جنسیت زن و مادر هستند بپردازد. البته متاسفانه در کنار این سینما، سینمای امروز کودک هم رو به کمرنگی می رود.

 

رهنما در پایان اظهار داشت: فرقی نمی کند که در سینما، تلویزیون و یا تئاتر به این امر پرداخته شود، بحث، بحث فیلمنامه، داستان و بستر داستانی است، در هر رسانه ای می توان با حمایت از فیلمنامه‌نویس، مشکلات زنان را به تصویر کشید؛ البته شاید در بحث تلویزیون کمی کارسازتر باشد چون این رسانه با بطن متوسط‌تر جامعه در ارتباط است.

 

انتهای پیام/ح

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.