سه‌شنبه ۷ آبان ۱۳۹۲ - ۱۴:۳۲

هومن سیدی: به زودی یک پرفورمنس اجرا می‌کنم

بازگویی عذاب وجدان باران کوثری و «روایت‌های ناتمام یک فصل معلق» در نشست رسانه‌ای

هومن سیدی-باران کوثری

نشست رسانه ای نمایش «روایت های نا تمام یک فصل معلق» امروز؛ هفتم آبان ماه در خانه هنرمندان ایران با حضور بازیگران و عوامل این نمایش برگزار شد. من در فکر این هستم که در صورت مهیا شدن شرایط مطلوب یک پرفورمنس را در خانه هنرمندان اجرا کنم.

به گزارش خبرنگار تئاتر سینماپرس؛ در ابتدای نشست رسانه ای نمایش«روایت های ناتمام یک فصل معلق» هومن سیدی کارگردان این نمایش در پاسخ به پرسش خبرنگار سینماپرس مبنی برعلت اجرای صحنه ای نمایش بعد از اجرایی که در کافه تریای تئاتر شهر در سال گذشته داشت، عنوان کرد: «روایت های ناتمام یک فصل معلق» در واقع نمایشنامه مجزایی است که در فضای کافه روایت می شود، سال گذشته شرایطی برای اجرای آن در کافه تریای سالن اصلی تئاتر شهر به وجود آمد که پس از 10 اجرا هم متوقف شد، بنابراین اسم یک نمایش محیطی دادن به این کار نام مناسبی نیست زیرا یک نمایشنامه را می توان در هر سالنی اجرا کرد.

 

وی همچنین گفت: زمانی که «روایت...» را به سالن حافظ آوردیم مجبور به ایجاد یک سری از تغییرات شدیم تا برای اجرا در فضای سالن حافظ مناسب شده و حس یک کافه را به مخاطب القا کند.

 

سیدی در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار سینماپرس مبنی بر، با توجه به اینکه این نمایش اولین تجربه کارگردانی شما در حوزه تئاتر است، آیا باز هم علاقه ای به اجرای نمایشی دیگر را دارید، اظهار داشت: بله، من در فکر این هستم که در صورت مهیا شدن شرایط مطلوب یک پرفورمنس را در خانه هنرمندان اجرا کنم، اما فضای این کار متفاوت با نمایش «روایت ناتمام یک فصل معلق» است و دلم می خواهد  تجربه های متفاوت دیگری را نیز در این عرصه داشته باشم.

 

این کارگردان در رابطه با تفاوت ها در اجرای جدید این نمایش با اجرای گذشته آن تصریح کرد: اجرای جدید به لحاظ متن و کاگردانی 99 درصد شبیه به اجرای گذشته آن است اما مهمترین تغییرات این نمایش در حوزه تغییر بازیگران و نوع بازی ها و همچنین دکور و موسیقی بوده است.

 

وی در پاسخ به این پرسش که با وجود ماجراهای تلخ در داستان چرا روایت ها با نگاه طنز اجرا می شود، عنوان کرد: نگاه هجو این نمایش از فرهنگ خودمان گرفته شده است، به نظرم همه چیز برای ما تاثیر خودش را از دست داده است برای مثال وقتی مردم یک اعدام دسته جمعی را با لبخند نگاه می کنند این فاجعه است و من سعی کردم که داستان ها را با این دید در این نمایش روایت کنم.

 

سیدی در رابطه با تفاوت کارگردانی در سینما و تئاتر بیان کرد: «روایت های ناتمام یک فصل معلق» اولین تجربه کارگردانی من در تئاتر بود، نظر من این است که باید درحوزه کارگردانی درست و بدون فخر فروشی تعریف کنم که این نگاه هم در کارگردانی تئاتر و سینما و هم در بازیگری و نویسندگی همراه با من است.

 

وی افزود: سینما و تئاتر دو ماجرای جداگانه و دو هنر کاملا متفاوت هستند، تئاتر هنر لحظه است و به نظر من زود می میرد اما می توان آن را تغییر داد و هر روز با توجه به تجربیاتت آن را تغییر بدهی ولی در تئاتر چیزی که ثبت شد را نمی توان تغییر داد.

 

نشست خبری تئاتر«روایت ناتمام یک فصل معلق»

این بازیگر در رابطه با نقش حبیب رضایی به عنوان مشاور کارگردان در این نمایش گفت: من اصلا دلم نمی خواهد که کسی را فقط به خاطر نامش و گول زدن آدم ها در کارم بیاورم و قطعا حضور حبیب رضایی حضوری مفید و مثمر ثمر بوده است، وی در لحظه لحظه این نمایش همراه ما بوده است و نظرات خوب و سازنده ای را با من و بازیگران در میان می گذاشت ضمن اینکه چون من در کار به عنوان بازیگر نیز بودم وی هدایت کامل من را در صحنه بر عهده داشت.

 

عذاب وجدان یک ساله باران کوثری در رابطه با «روایت های ناتمام یک فصل معلق»!

 

باران کوثری بازیگر این نمایش در این نشست عنوان کرد: سال گذشته پس از 10 اجرا نمایش به خاطر حضور من تعلیق شد، که من به خاطر این موضوع یک سال عذاب وجدان داشتم زیرا گروه با وجود اینکه به آنها پشنهاد شده بود که با تغییر بازیگر می توانند اجرای خود را ادامه بدهند آن را نپذیرفته و به اجرای خود خاتمه بدهند من در همه این یکسال به ونبال فرصتی بودم تا این اتفاق را جبران کنم.

 

باران کوثری  و علی سرابی درنشست خبری تئاتر«روایت ناتمام یک فصل معلق»

وی در رابطه با لهجه شیرازی خود در این نمایش عنوان کرد: ما روی خیلی از لهجه ها تمرکز کردیم اما از آنجا که من فامیل شیرازی زیاد دارم توانستم ارتباط بیشتری با این لهجه برقرار کنم.

 

آزاده صمدی دیگر بازیگر این نمایش عنوان کرد: من شخصا در این یک سال به این نمایش فکر نمی کردم و با خود می گفتم وقتی قرار بر اجرا شد به آن فکر می کنم، در اجرای مجدد تجربه جدیدی برایم اتفاق افتاد زیرا پارتنرم تغییر کرده بود و من باید از نو متن را تمرین می کردم و این مسئله برایم خیلی جذاب بود.

 

علی سرابی؛ نیز در ادامه ضمن بیان اینکه در نمایش «قرار» به کارگردانی سیامک احصایی نیز حضور دارد، عنوان کرد: من به خاطر هومن و البته به علت اینکه نقشم را دوست داشتم پذیرفتم که در این نمایش حضور پیدا کنم که البته کار آسانی نبود که در دو نمایش با فاصله کوتاهی بازی کنم و فکر می کنم که این ناشی از ضعف مدیریتی باشد.

 

نوید محمد زاده نیز تصریح کرد: من در این یکسال خیلی پخته تر شدم و فکر می کنم به علت این پختگی توانستم که با نقشم بیشتر ارتباط برقرار کنم البته وقتی پارتنر تغییر پیدا می کند، تغیراتی هم در نوع بازی ایجاد می شود.

 

در ادامه حبیب بدیری آهنگساز نمایش «روایت های ناتمام یک فصل معلق» در رابطه با موسیقی ین نمایش گفت: گروه «کلم بند» توسط امید نعمتی خواننده گروه بالت به هومن سیدی معرفی شد ما نیز پس از تماس هومن سیدی و صحبت هایی که با وی داشتیم آهنگ جدیدی را با توجه به مضمون نمایشنامه ساختیم که در ابتدای نمایش به صورت زنده اجرا می شود.

 

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.