چهارشنبه ۸ آبان ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۲

مربی سوارکاری در ارتباط با حواشی «عرق خورشید؛ اشک ماه»:

خیانت به اسب در سینما و تلویزیون بیداد می‌کند

نمایش عرق خورشید اشک ماه

امیررضا گیتی‌بان؛ مربی سوارکاری، ضمن بیان دیدگاه‌های خود در رابطه با حواشی اخیری که در تئاتر شهر برای اسب حاضر در نمایش «عرق خورشید؛ اشک ماه» به وجود آمده است، در رابطه با وضعیت اسب‌ها در سینما و سریال‌های ایرانی صحبت کرده و اظهار داشت: خیانت به اسب در سینما و تلویزیون بیداد می‌کند.

به گزارش خبرنگار سینما پرس، امیررضا گیتی‌بان؛ تاکنون در فیلم ها و سریال هایی همچون «معصومیت از دست رفته»، «امام حسین(ع)»، «محمد (ص)»، «شهر آشوب» و.. حضور داشته است. وی مربی بازیگرانی چون فریبرزعرب نیا و رضا رویگری در مختارنامه بوده و همچنین آموزش بخش اعظمی از بازیگرانی چون امین حیایی، محسن طنابنده، مهدی پاکدل، شهرام حقیقت دوست، حدیث فولادوند، بهاره افشاری و... به عنوان مربی سوارکاری، را بر عهده داشته است.

 

در چند روز گذشته اتفاقات و حواشی جالبی در رابطه با اسب حاضر در نمایش «عرق خورشید؛ اشک ماه» مبنی بر ناقل بودن این اسب به بیماری مشمشه ایجاد شد، که پس از مدتی این موضوع هم از سوی روابط عمومی تئاتر شهر و هم آتیلا پسیانی کارگردان نمایش رد شد. به همین دلیل گفت و گویی را با امیر رضا گیتی بان، مربی سوارکاری و کارشناس این حوزه انجام داده ایم، وی در این رابطه اظهار داشت: طبق قانون دامپزشکی شبکه کل کشور، اسبی که از یک مجموعه به عنوان باشگاه به هر نقطه ای از کشور که خارج می شود باید در برابر بیماری هایی چون مشمشه، شاربون، کزاز و... واکسیناسیون بشود. باید بگویم که بخش اعظم اسب های داخل کشور واکسیناسیون شده هستند.

 

گیتی بان در مورد شرایطه نگهداری اسب ها و ادعایی که در رابطه با خود داری ازجو و یونجه دادن به اسب حاضر در این نمایش شده است، عنوان کرد: اسب هایی که در سینما، سریال های تلویزیونی و یا در نمایش حضور پیدا می کنند اصلا  دلیلی ندارد که جو بخورند، زیرا جو یک غله کاملا پُر کالری بوده و موجب پر قدرت شدن اسب و بالا رفتن کاذب انرژی اش می شود که حتی ممکن است خطرهایی جدی را برای مخاطبان و بازیگران نمایش ایجاد کند. البته مقدار مصرف به اندازه یونجه در اسب الزامی است اما میزان ورود یونجه به بدن اسب باید با معادل خروجی و کارکرد اسب بالانس باشد.

 

وی ادامه داد: میزان کالری ورودی به بدن اسب باید با میزان کارش هماهنگ باشد و من اعتقاد دارم که جو ندادن به این اسب اقدام کاملا مسئولانه ای بوده است.

 

گیتی بان بیان کرد: در اصل این مربی و آورنده اسب است که باید گواهی نامه سلامت اسب را از دامپزشکی داشته باشد و مسئولیت این موضوع به هیچ وجه بر تهیه کننده و کارگردان کار نیست و اگر چنین اتفاقی در هر فیلم و سریالی رخ بدهد باید آورنده اسب پاسخ گو باشد.

 

نمایش عرق خورشید اشک ماه

اقدام آتیلا پسیانی در رابطه با حضور اسب در تئاتر شجاعانه و قابل تقدیر است

 

وی ادامه داد: این اقدام آتیلا پسیانی که موجودی چهارپا را که خیلی هم می تواند خطر آفرین باشد حدود یک ماه در تئاتر شهر به روی صحنه برده است بدون اینکه اتفاقی برای تماشاگران رخ بدهد شاجاعانه بوده و جای تقدیر دارد، ضمن اینکه این تشویش اذهان عمومی طبق پیگیری هایی که من شب گذشته کردم کاملا غلط است و اسب حاضر در این نمایش در شرایط خوبی به سر می برد.

 

این مربی و پرورش دهنده اسب تصریح کرد: من سالهای زیادی است که با جامعه هنری در ارتباط هستم و در این مدت آتیلا پسیانی را به عنوان یکی از دوستداران حیوانات شناخته ام او کسی است که در یکی از فیلم ها به علت آنکه از اسب ها خوب نگهداری نمی شد از من خواست که به آنجا بروم بنابراین چنین اتهاماتی به وی را رد می کنم.

 

ملک سلیمان

در سینما و تلویزیون به نگهداری اسب ها توجه نمی شود

 

گیتی بان با بیان اینکه در فیلم ها و سریال های ایرانی به هیچ وجه به نگهداری اسب ها توجه نمی شود عنوان کرد: در همه سریال ها و فیلم های سینمایی به هیچ وجه به نگهداری اسب توجه نمی شود و من در تمام این سال ها به استثناء فیلم «امام حسین(ع)» و سریال «شهر آشوب» که تمام تمهیدات لازم برای نگهداری و استفاده از اسب توسط محسن علی اکبری اندیشیده شده بود ندیدم که به این حوزه اهمیت داده شود.

 

وی با بیان اینکه بزرگترین مشکل در کشور ما در حوزه پرورش، نگهداری و آموزش اسب ها در فیلم ها و سریال ها بی توجهی به مقوله آموزش و ساده انگاشتن آن است، تصریح کرد: بسیاری از افرادی که وارد این مقوله در سینما می شوند افرادی هستند که سواد و تخصص کافی در این زمینه را ندارند و حتی یک نفر نیست که بر کار آنها نظارت کند و از آنها بپرسد که مدرک مربی گریت کجاست؟

 

این مربی سوارکاری افزود: متاسفانه به علت عدم حضور افراد متخصص اسب ها، آسیب های جدی را دیده اند همچنین بازیگر ها به دلیل آموزش های غلطی که در این زمینه دارند آنها نیز دچار مشکلات و آسیب هایی جدی می شوند و حتی خطر مرگ آنها را تهدید می کند. من دیده ام که اسب ها را از کوه برای طبیعی تر شدن فیلمشان به پایین پرت کرده و یا اسب را به گاری بسته و آن را منفجر می کنند، و این بزرگترین مشکل ما در این حوزه است.

 

 

رضا کیانیان

 اسب ها باید برای بازی در سینما و تلویزیون آموزش ببینند

 

گیتی بان ادامه داد: ما در کشورمان اسبی نداریم که برای سینما آموزش داده شود، تهیه کنندگان از آوردن دامپزشک بر سر فیلبرداری خود داری می کنند، به نژاد اسب ها با توجه به مضمون فیلم هایشان اهمیتی نمی دهند و به راحتی اگر اسبی آسیب دید آن را خلاص می کنند و یا از پروژه خارجش می کنند، محلی برای نگهداری از اسب ها در فیلم هایشان تعبیه نمی کنند، متاسفانه عدم آگاهی و شعور لازم برای حضور این حیوانات در حوزه سینما و تلویزیون خیلی وجود دارد.

 

وی خاطر نشان کرد: در حقیقت به اسب ها در سینما و تلویزیون خیانت شده است و این خیانت آنقدر بزرگ است که حضور یک اسب در یک تئاتر که اصلا هم حواشی به وجود آمده برای آن صحیح نیست به چشم نمی آید، ما پتانسیل های خوبی در این حوزه داریم اما متاسفانه به آنها توجه نمی شود، این همه کلاس های آموزشی از سوی سرپرست فدراسوین سوارکاری کل اقای مهندس حیدری   برگزار می شود اما هیچ کس از هنرمندان و مسئولان تا به حال برای آموزش مراجعه نکرده اند و این یک بی دقتی بزرگ است، به هر حال امیدورام که این مشکلات رفع شود.

 

انتهای پیام/ع- ب.ب

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.