جمعه ۱۰ آبان ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۱

سینماپرس همراه با جایزه بزرگ شهید آوینی/

معززي‌نيا: بررسی نظرات شهید آوينی بايد با انصاف و دور از سیاست‌زدگی باشد

معززی نیا

حسين معززي نيا با تاكيد بر اجرايي بودن نگاه شهيد آويني در سینمای ایران گفت که وی هيچ‌وقت حكم عجيب و غريبي درباره سينما صادر نكرده كه قابل اجرا نباشد و مراجعه به نوشته‌هاي وی بايد با دقت نظر، انصاف و به‌دور از سياست‌زدگی باشد.

حسين معززي نيا در گفتگو با خبرنگار سينما‌پرس گفت: بديهي است كه ديدگاه هاي شهيد آويني كاملاً اجرايي است. چرا نباشد؟ وی اعتقاد داشت فيلم براي ديده‌شدن توسط مخاطب ساخته مي‌شود، نه براي فخرفروشي‌هاي روشنفكرانه يا راضي كردن دل مسئولين يا جلب رضايت چند سليقه خاص در يك جشنواره. البته از سوي ديگر معتقد نبود فيلمساز مي‌تواند از هر تمهيدي براي پرفروش كردن فيلمش استفاده كند. سينماي سالمي مورد توجهش بود كه از تركيب متناسب فرم و محتوا حاصل مي‌شود و تماشاگر را سرگرم مي‌كند.

سردبير مجله 24افزود: همه ديدگاه‌هاي آويني در سينماي ايران قابل اجراست، به‌شرط اين‌كه نوشته‌هايش را با شتاب‌زدگي نخوانيم و به خودمان فرصت تأمل بدهيم. آن‌چه آويني در حوزه سينما تئوريزه كرده وسعت و تنوع زيادي دارد. نمي‌شود با خواندن يكي از مقالات او يا مستمسك قرار دادن يك جمله از يك مقاله او به نتيجه خاصي رسيد و بر اساسش حكم و دستور‌العمل صادر كرد.

وی افزود: نمي‌شود گفت چون در فلان مقطع، از يك فيلمساز تعريف كرده يا از ديگري بد گفته، پس فيلم‌هاي امروز آن فيلمساز حتماً خوب است و فيلم‌هاي آن يكي حتماً بد است. مراجعه به نوشته‌هاي آويني بايد با دقت نظر، انصاف و به‌دور از سياست‌زدگي باشد. اگر دغدغه‌هاي واقعي او را بيابيم، همه آنها در سينماي ايران قابل اجراست.

اين منتقد سينما با تاكيد بر اجرايي بودن نگاه شهيد آويني،افزود: وی هيچ‌وقت حكم عجيب و غريبي درباره سينما صادر نكرده كه قابل اجرا نباشد.

معززي نيا در پاسخ به اينكه مديران چقدر به اين ديدگاه نزديك شده اند، يادآور شد: هيچ‌كدام،‌ مگر مديران ما هيچ‌وقت چنين دغدغه‌هايي داشته‌اند؟

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.