یکشنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۲ - ۱۳:۳۴

اکران «۴۴۴ روز» با ناگفته‌هایی از تسخیر لانه جاسوسی

تسخیر لانه جاسوسی- سیزده آبان

کارگردان مستند «۴۴۴ روز» که این روزها در سلسله اکران‌های مردمی جشنواره عمار در ۵۰۰ نقطه کشور اکران می‌شود، می‌گوید در مستندش با یک نگاه متفاوت به تسخیر لانه جاسوسی ناگفته‌های متعددی از این اتفاق ارائه داده است.

به گزارش سینماپرس به نقل از فارس، این روزها در 500 نقطه از کشور فیلم‌های ضدآمریکایی جشنواره مردمی فیلم عمار در سلسله اکران‌های مردمی این جشنواره که این بار به نام «شهید نادر مهدوی» است به نمایش درآمده است.

مستند «444 روز» ساخته ایمان گودرزی یکی از این مستندهاست که در مناطق مختلف به نمایش درآمده و مورد توجه قرار گرفته است.

* طرح مسئله اشغال سفارت توسط گروه‌های چپ در مستند «444 روز»

گودرزی درباره مستندش به خبرنگار فارس گفت: این یک مستند بلند است که روایت تسخیر سفارت آمریکا توسط دانشجویان پیرو خط امام(ره) است اما با یک نگاه متفاوت.

وی با بیان اینکه تلاش کردیم یک سری از ناگفته‌ها از این اتفاق تاریخی را ارائه دهیم، افزود: یکی از این ناگفته‌ها این بود که قبل از اینکه سفارت آمریکا در 13 آبان تسخیر شود یکبار دیگر توسط سازمان‌های چپ اعم از فدائیان خلق و مجاهدین خلق تسخیر شده بود و 13 آبان دفعه اولی نبود که این اتفاق افتاد که در دفعه اول این اقدام مورد حمایت امام خمینی(ره) قرار نگرفته و سریعا سفارت تخلیه و به آمریکایی‌ها تحویل داده می‌شود اما در بار دوم مورد حمایت امام خمینی(ره) قرار می‌گیرد.

این مستندساز با بیان اینکه نمی‌خواستیم در این مستند تنها خط حادثه را دنبال کنیم، تصریح کرد: دیگر حاشیه‌ها و ناگفته‌های این حادثه که آن را بیان کردیم ارتباط بین شهادت شهید مطهری توسط گروهک فرقان و روابط این گروهک‌ با لانه جاسوسی بر اساس اسناد مرتبط به دست آمده است.

وی افزود: در این مستند تمام توطئه‌های سال‌های اول انقلاب اعم از بحث‌های خلق عرب، خلق بلوچ و ... ترورها از جمله شهید مطهری و ارتباط همه آنها به سفارت آمریکا مطرح می‌شود.

* نقش آقای خوئینی‌ها و حاشیه‌ها آن دیگر ناگفته تسخیر لانه جاسوسی در این مستند

گودرزی با بیان اینکه البته چگونگی تسخیر و اینکه چه می‌شود تصمیم به این کار گرفته می‌شود در این مستند ارائه شده، تاکید کرد: این مسئله که قرار بوده دانشجویان تحصنی چند ساعته در حیاط سفارت داشته باشند و اینکه چه می‌شود که به گروگانگیری 444 روزه منجر می‌شود از نکات دیگر مطرح شده در این مستند است.

وی افزود: ناگفته‌های دیگر در این مستند رابطه آقای موسوی خوئینی‌ها با برخی افراد و دانشجویان و سمت او در آن زمان است که البته علیرغم تلاش ما و هماهنگی‌های صورت گرفته آقای خوئینی‌ها هیچ وقت به ما پاسخ نداد و حاضر نشد جلوی دوربین قرار بگیرد.

این مستندساز ادامه داد: از نکات مربوط به شخص آقای خوئینی‌ها در این مستند اسنادی است که با زحمات شبانه‌روزی توسط دانشجویان پیرو خط امام(ره) و زیر نظر یک هیئت به مسئولیت آقای موسوی‌خوئینی‌ها کشف می‌شود و ایشان اقدام به انتشار می‌کرده که البته بعدها معلوم می‌شود که برخی اسناد گم شده و الان هم هیچ معلوم نیست آن اسناد چه شد و چرا حاشیه امنی به آقای موسوی خوئینی‌ها داده شده که امروز واقعا مردی خاکستری لقب گرفته است.

وی در ادامه این گفت‌وگو به دیگر ناگفته‌های تسخیر لانه جاسوسی آمریکا در مستند «444 روز» اشاره کرد و گفت: نفوذ برخی مخالفان بین دانشجویان که باعث می‌شود انگ‌هایی به شهید بهشتی زده شود و اسنادی را با دستکاری تهیه کنند تا شهید بهشتی را جزو کسانی معرفی کند که با سفارت کار می‌کرده از جمله دیگر ناگفته‌هایی است که در این مستند ارائه شده است.

* رابطه شروع جنگ تحمیلی و تسخیر لانه جاسوسی

گودرزی با بیان اینکه مستند ما درباره این ناگفته‌های خاص و جسورانه نسبت به این اتفاق است، افزود:  این مستند جویای این است که اسناد چه می‌شود؟ ارتباطات چه بوده؟ داستان بنی‌صدر و لو رفتنش بین اسناد چیست؟ و ...

وی ادامه داد: مستند «444 روز» مستندی بلند در 52 دقیقه است و این کار برای سازمان رسانه‌ای اوج ساخته شده و امیدواریم در آینده از صداوسیما پخش شود.

این مستندساز در بخش دیگری از این مستند به بعد ضدآمریکایی مستندش اشاره و تصریح کرد: این مستند از اقدام گروه‌های چپ در اشغال سفارت و مخالفت امام شروع می‌شود و به جنگ تحمیلی می‌رسد.

وی افزود: در این مستند به داستان شروع شدن جنگ تحمیلی که دلیلش تسخیر سفارت آمریکا و ناراحتی واشنگتن از این بحث است نیز ارائه شده و ما با اسنادی که در مستند ارائه کردیم نشان می‌دهیم که شروع جنگ تحمیلی هم به تسخیر لانه جاسوسی برمی‌گردد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.