شنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۸

طراح جنگ سریال"مختارنامه" :

عاشورا باید نمود بیشتری در سینمای ایران پیدا کند

محمود اردلان

«مختارنامه» در میان سایر سریال‌های تاریخی، اولین سریالی بود که جنگ‌های آن به شکلی منظم و هدفمند طراحی شده بود، محمود اردلان؛ نام طراح جنگ‌های این سریال است که در قالب دو نقش نیز در این سریال حضور داشته است، وی معتقد است: عاشورا باید نمود بیشتری در سینمای ایران پیدا کند

محمود اردلان؛ بازیگر نقش های « زائده بن قدامه» و «زهیر بن قین» و همچنین طراح جنگ های سریال «مختارنامه» است، ایام محرم فرصتی را دست داد که با این هنرمند گفت و گویی را در خصوص تجربه حضورش در این سریال در مقام بازیگر و طراح جنگ و همچنین نظراتش در رابطه با فیلم های تاریخی- مذهبی به خصوص فیلم هایی با موضوع عاشورا داشته باشیم، وی در گفت و گو با خبرنگار تلویزیون سینماپرس،  در رابطه با تفاوت بازیگری و طراحی جنگ و چگونگی هماهنگ شدن با این دو مقوله جدا از یکدیگر، پاسخ داد: من به عنوان بازیگر وارد سریال «مختارنامه» شدم و با توجه به علاقه ای که به اکشن داشتم کار طراحی جنگ را نیز بر عهده گرفتم، قطعا بازیگری و طراحی جنگ دو مقوله کاملا متفاوت از یکدیگر است و من سعی کردم که در این سریال هر دو را به خوبی انجام بدهم، «مختارنامه» اولین کار من در حوزه طراحی جنگ بود و خیلی هم ایراد داشت اما واقعا تجربه ای خوب بود.

 

وی در رابطه با دو نقشی که در سریال مختارنامه ایفا کرده است، گفت: من با وجود اینکه دوست داشتم نقش هایی اکشن را ایفا کنم اما نقش های من آرامتر بودند اما در واقع احساس خوبی به هردو نقش داشتم و برای من شیرین بودند.

 

اردلان در رابطه با بازخورد مردم نسبت به صحنه های جنگ در این سریال گفت: بیشترفیلم های معروف و پرطرفدار دنیا، فیلم های اکشن است. خوشبختانه واکنش مردم نسبت به طراحی جنگ ها در این سریال بسیار خوب بود و مردم هنوز بسیاری از صحنه های این سریال را همچون جنگیدن زهیر، حمله به مکه و... را یادشان می آید.

 

این بازیگر در رابطه با تطابق جنگ ها با واقعیت های تاریخی اظهار داشت: آنچه مسلم است این است که درام جنگ ها باید با درام فیلم هماهنگ باشد، اما کلیت جنگ در همه دوران تاریخ یکی بوده است، برای مثال این دقیق مشخص نشده است که در خط مقدم ابتدا نیزه به دستان می ایستادند یا کماندران، اما خوب جزئیات دیگری مثل اینکه سیاست کلی ایرانی ها یا اعراب در جنگ ها چه بوده است در دستمان بوده و میرباقری و من در این رابطه مطالعاتی را داشتیم، اما فرمت جنگ همه جا یکسان است و در وقت حمله شخصی که به فکر دفاع از خوش است دیگر به نظم و آرایش دقت نمی کند.

 

اردلان در رابطه با طراحی صحنه مربوط به شهادت حضرت ابالفضل(ع) اظهار داشت: به هر حال آن صحنه ای بود که طبق صلاحدید مراجع و مسئولان حذف شد، اما زمانی که می خواستند این صحنه را فیلمبرداری کنند من از انها پرسیدم که می خواهید چهره را نمایش بدهید یا نه؟ زیرا طراحی نشان دادن چهره با نشان ندادن آن فرق می کرد، من با بازیگر نقش حضرت ابالفضل (ع) حدود 15 روز در عید کار و تمرین کردم و به او شمشیر بازی یاد دادم و سکانس ها و پلان های مربوط به نقشش را تمرین کردم، که در نهاین نیز این بخش از سریال حذف شد.

 

 

این بازیگر در پاسخ به این پرسش که آیا طراحی جنگ در فیلم ها و سریال ها به عنوان یک تخصص جداگانه وجود دارد، اظهار داشت: خیر، ما حتی در خانه سینما صنفی را هم به این عنوان نداریم، یادم می آید که در سریال مختارنامه زمانی می خواستند نام من را بنویسند از من پرسیدند که با چه عنوانی نامت را بگذاریم که من نیز خواهش کردم که با عنوان طراح جنگ اسمم را ثبت کنند.البته پس از مختارنامه تقریبا می توانم بگویم که خوشبختانه به این مسئله به شکل تخصصی تری پرداخته شده است.

 

این بازیگر در رابطه با علاقه خود به حضور در فیلم ها و سریال های تاریخی و مذهبی، بیان کرد: من پیش از مختارنامه این ژانر از فیلم ها را خیلی دوست داشتم و این علاقه بعد از حضور در سریال «مختارنامه» شدت گرفت، بعد از این سریال کارهای مختلفی به من پیشنهاد شدم که کارهای خوبی هم بودند اما من به دلیل اینکه به کارهای تاریخی خصوصا تاریخی و مذهبی بیشتر علاقه داشتم حضور در آن فیلم ها را رد کردم.

 

طراح جنگ سریال «مختارنامه» در پاسخ به این پرسش که فکر می کنید سریال های تاریخی و مذهبی باید چگونه به مقوله دین و مذهب بپردازند، اظهار داشت: سریال ها و فیلم های سینمایی در ژانر تاریخی- مذهبی ریسک بالایی دارند و اگر در صد ریسک آن 90 درصد به بالا نباشد نباید ساخته شوند، من بسیار به مقوله دین اهمیت می دهم و معتقدم هرچه در این رابطه فیلم ساخته شود بازهم جای کار دارد.

 

وی ادامه داد: عاشورا باید نمود بیشتری در سینما داشته باشد، در سینما خیلی به مقوله فیلم های تاریخی و تاریخی مذهبی بی توجهی شده است، بیاد فیلم های بیشتری ساخته شود و کارگردان ها و تهیه کنندگان بدانند که اگر کیفیت خوبی داشته باشد قطعا گیشه خود را نیز پیدا می کند.

 

اردلان در رابطه با فعالیت های اخیر خود خاطر نشان کرد: در حال حاضر بخشی از قسمت های اکشن سریال «معمای شاه» را که مربوط به انفجار درخانه مصدق بود را انجام داده ام و با شروع فیلمبرداری در برخی از کاخ های تهران این کار را دوباره شروع خواهم کرد ضمن اینکه احتمال بازی من نیز در این سریال نیز وجود دارد و صحبت هایی در این مورد شده است.

 

انتهای پیام/

 

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.