دوشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۲ - ۰۹:۴۱

ضرورت پرداختن سینمای ایران به قهرمانان زن/1

ضیغمی: جامعه جهانی تصویر درستی از زن ایرانی ندارد/ مدیران سینمایی باید خودشان را مسئول بدانند

نیوشا ضیغمی

نيوشا ضيغمي با اشاره به این که امروزه جامعه جهانی تصویر درستی از زن ایرانی ندارد گفت: محدوديت باعث عدم تمايل سينماگران براي پرداخت به اين مضمون شده است و مديران سينمايي بايد اولويت‌شان در راستاي اين دغدغه باشد تا با اين كار از نفوذ برنامه‌هاي مخرب ماهواره اي جلوگيري کنند.

به گزارش خبرنگار سینماپرس، چندی پیش مریم هاشمی قهرمان کرمانشاهی ووشوی جهان در مسابقات مالزی، مدال طلا را دریافت کرد. این درحالی بود که وی برخلاف مخالفت‌ها با حجاب اسلامی در  صحنه مسابقه حاضر شد. در این میان رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خامنه ای در مورد این ورزشکار حرفه ای گفتند: شما با نمایش شخصیت و هویت زن مسلمان ایرانی نشان دادید که در میادین ورزشی نیز یک زن مسلمان می‌تواند با حفظ حجاب و حدود دینی، حضوری مقتدر و عزت آفرین داشته باشد.

اما اینکه سینمای ایران زن ایرانی را و افتخاراتی را که وی کسب کرده تا چه اندازه روی پرده می آورد چیزی است که جای سوال دارد. تصویر زن ایرانی در سینما و تلویزیون فردی است که در محیط خانواده دیده می شود و سینمای ایران کمتر وی را در میادین قهرمانانه به تصویر می کشد.

«نیوشا ضیغمی» درباره نگاه قهرمانانه سينماي ايران به بانوي ايراني به سینماپرس گفت: همواره نحوه نگرش فیلمنامه نویسان، تهیه کنندگان و وزارت ارشاد به سمت پرورش قهرمان مرد پيش رفته است و چارچوب محدوديت ها منجر به بار منفي پرداخت به نقش زن در سينما شده است و من همیشه به عنوان یک بازیگر زن گفته ام که سینمای ایران، سینمای اخلاق گرا است و استفاده ابزاری از زن نمی کند، در بسیاری مواقع فیلمنامه های موفقی داشتيم، اما این دلیل نمی شود که ما قهرمان زن نداشته باشیم، به نظرم در این قضیه ما دچار یک خودسانسوری شده ایم.

وي افزود: در جامعه ما زنان فعال و بسیار موفق داریم که در واقع بنیان گذار یک روش در زمینه های مختلفی مثل علمی، ورزشی، اجتماعی هستند و می توانند همواره الگو باشند و اينجا اين سوال مطرح مي شود كه چرا ما نباید زنان جامعه را که در یک جامعه اخلاقی به موفقیت می رسند را حداقل به کشورهای اطراف خودمان معرفی نکنیم؟ امروزه جامعه جهانی تصویر درستی از زن ایرانی ندارد.

بازيگر «گشت ارشاد» ادامه داد: رسانه سینما و تلویزیون مدیوم ما برای معرفی الگوی زنانه به جامعه بین و الملل است، ما می توانیم به کشورهای دیگر الگوی زن صادر کنیم و اين نشان از غفلت ما است، امروز آنها هستند که به ما الگوهای غلط و فجیع می دهند و شبکه های ماهواره ای این کار را ادامه می دهند و روی جامعه ما تاثیر گذاشته اند، این ظلمی است که در حق خودمان داریم.

نیوشا ضیغمی در پاسخ به اینکه این خودسانسوری از جانب مدیران است یا سینماگران، ادامه داد: محدوديت باعث عدم تمايل سينماگران براي پرداخت به اين مضمون شده است و مديران سينمايي بايد اولويت‌شان در راستاي اين دغدغه باشد و با اين كار از نفوذ برنامه هاي مخرب ماهواره اي جلوگيري خواهند كرد، مدیران سینمایی امروز باید خودشان را مسئول بدانند،الگوی فرهنگی می تواند مانند مواد مخدر برای يك جامعه مضر باشد و این ضرر را نمی توان در چشم دید ولی در افکار مردم قرار خواهد گرفت. درعین اینکه شبکه های ماهواره ای به ما خوراک می دهند ولی روی افکار مردم ما تاثیر می گذارند و به نظرم مهمترین مسئله یک جامعه، فرهنگ و سلامت روانی آن است.

بازيگر «توفيق اجباري» در پاسخ به اینکه در تاریخ سینمای ایران دیده شده که بازیگر زن بعد از مدتی یا کنار گذاشته و یا در قالب نقش مادر كليشه مي شود، خاطر نشان کرد: این موضوع ربطی به بازیگر ندارد و بازیگری که جوان اول یک فیلم را باز می کند، خلاصه شده است در نقش دختر و پسری عاشقانه و در نوع ديگر زن میانسال هم در نقش فقط مادر، این مشکل بازیگر نیست و به فیلمنامه باز می گردد.

بازيگر «اخراجي ها» ادامه داد: آیا زن میانسال موفق نداریم؟ تعداد زیادی از زن های ایرانی هستند که در میانسالی تاثیر زیادی بر جامعه خود گذاشته اند، زن میانسال در جامعه ایرانی فقط مادر نیست، در حالی که مادر بودن یک موهبت الهی است و ما زنانی را سراغ داریم که هم مادر هستند و در کنارش به فعالیت بزرگی می پردازند.

وي در پاسخ به اینکه چقدر ساخت فیلمی مانند «لاله» را برای سینمای ایران مفید می داند، یادآور شد: اساسا با هزینه ای که برای فیلم «لاله» انجام شد موافق نیستم ولی در نهایت به شخصيت زني می پردازد که قهرمان رانندگی است و زن متفاوتی را می خواهد به تصویر بکشد،اما حواشي توليد فیلم است که همه را معطوف به خود کرده و الان حاشیه بیشتر از اصل «لاله» مهم شده است و بیشتر از اینکه حُسن باشد در سینمای شکننده با افت مخاطب امروز آسیب زننده است.

ضیغمی درباره کم کاری اش طی یک سال گذشته، گفت: تصمیم گرفته بودم که مدتی کار نکنم، اما اکنون شرایط مساعدتر شده است و با یک فیلم قرارداد بستم که ظرف چند ماه آینده کلید می خورد.

نظرات

  • حسین ۱۳۹۲/۰۸/۲۷ - ۱۰:۱۰
    0 1
    ببخشید. این عکسی که گذاشتید نمونه یک زن قهرمانه؟ حجاب اینطوری رو توی خیابون دستگیر نمی کنید؟

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.