دوشنبه ۴ آذر ۱۳۹۲ - ۱۴:۳۳

پارسایی در نشست خبری نمایش «خواهرانه به وقت خیزران»:

تئاتر ما باید به سوی استفاده از تکنولوژی حرکت کند/ هیچ پولی از مرکز هنرهای نمایشی نگرفته‌ام

حسین پارسایی

نشست خبری نمایش «خواهرانه به وقت خیزران» صبح امروز ؛4 آذر ماه، با حضور حسین پارسایی کارگردان، علاءالدین پژهان مدیر هنری، سعید داخ مشاور کارگردان و مرتضی مصطفی‌نژاد تهیه‌کننده در تالار وحدت برگزار شد.

به گزارش خبرنگار تئاتر سینماپرس، نشست خبری نمایش «خواهرانه به وقت خیزران» صبح امروز ؛4 آذر ماه،  با حضور حسین پارسایی کارگردان، علاءالدین پژهان مدیر هنری، سعید داخ مشاور کارگردان و مرتضی مصطفی‌نژاد تهیه‌کننده در تالار وحدت برگزار شد. پارسایی در ابتدای این نشست با بیان اینکه این نمایش سومین اثر سه گانه مذهبی من است که در پی نمایش «بانوی آب و آینه» و «سردار مهر و ماه» اجرا می شود، اظهار داشت: پیش از این صحبت سه‌گانه نمایشی را مطرح کردیم که هدف آن معاصرسازی فرم و اندیشه در نمایش‌های دینی بود که با حرکت به سمت تئاتر مدرن با شیوه خاص خود (نگارش متن، حرکت و ...) شکل گرفت که نمایش «خواهرانه به وقت خیزران» سومین اثر از این سه گانه مذهبی است.در این راه با پیوستن پژهان از هنرمندان سینما با عنوان مدیر هنری برای دست یابی به سیاق نمایشی مد نظرمان نزدیک شدیم.

 

وی ادامه داد: همه ما معتقدیم که عصر امروز، عصر تکنولوژی است و نمی‌توان از آن چشم‌پوشی کرد. در همین راستا در سال‌های اخیر کشورهای دیگر از تکنولوژی در هنر نمایش استفاده کردند به شکلی که گویا عضو لاینفک آثار آنها شده است. خوشبختانه در یک دهه اخیر این تکنولوژی در آثار ایرانی نیز مورد استفاده قرار گفته است. ما در تجربه‌های اخیرمان در استفاده از تکنولوژی به شیوه جدیدی دست یافتیم که در ادامه راه گروه از آن بهره خواهیم برد.

 

پارسایی با تآکید بر استفاده از تکنولوژی در تئاتر عنوان کرد: همه ما معتقدیم که عصر امروز برخوردار از تکنولوژی است که نمی توانیم از آن چشم‌پوشی کنیم، ما نمی توانیم حضور تکنولوژی در تئاتر را که سال ها است در تئاتر روز دنیا وجود دارد، منکر شویم بنابراین ما نیزباید  به سمت استفاده از این تکنولوژی ها برویم.

 

این کارگردان کارگردان با بیان اینکه در انتقال مفاهیم در گستره عرفان دچار سردرگمی و کهنگی هستیم. عنوان کرد: ما در انتقال مفاهیم دینی دچار سردرگمی، کهنگی و واماندگی شده ایم تا آنجا که کمتر می‌توانیم و توانسته ایم نگاه زیبایی شناسی در نمایش های دینی به مخاطب ارائه کنیم چنانکه بعد از نمایش مخاطب از دیدن یک اثر دینی خسته نشود. در دو دهه گذشته بیشتر نمایش های ما به صورت مستقیم به جریانات دینی اشاره کردند و این نوعی تکرار در عرصه نمایش های دینی را به وجود آورده است، ما در این اثر خود با تحرک و پویایی سعی کرده ایم در این عرصه یعنی عرصه باز آثار دینی در کشورمان کاری ارائه دهیم که مخاطب از دیدن آن خسته نشود.

 

این کارگردان در رابطه با داستان این نمایش تصریح کرد: سه زن روایتگر قصه ما هستند و با طرح داستان در داستان، نمایش را به سمتی می برند که با پرداخت خصلت ها، مخاطب درس لازم را بگیرد. همچنین در این نمایش گاه با موسیقی و گاه با جلوه های تصویری، نیاز مخاطب برای دیده شدن اسوه های مذهبی را برطرف می کنیم.

 

وی در پاسخ به سوال یک خبرنگار مبنی بر اینکه آیا صحت دارد که برای این نمایش بیش از 100 میلیون تومان از سوی معاونت هنری مورد حمایت قرار گرفتید، گفت: هیچ پولی را از مرکز هنرهای نمایشی و معاونت هنری وزارت ارشاد برای نمایش «خواهرانه به وقت خیزران» نگرفتیم.

 

علاءالدین پژهان مدیر هنری «خواهرانه به وقت خیزران» نیز در ادامه این نشست تصریح کرد: : حدود 8 سال پیش توانستم در تخصص جلوه‌های ویژه به سینمای ایران خدمت کنم، حال در آن زمینه سینمای ایران خود را پیدا کرده است. 5 سال پیش متوجه شدیم تئاتر بین‌المللی دارد وارد ایران می‌شود که نیاز به تکنولوژی داشت که تلفیقی از چند هنر است. کار ما در این نمایش به گونه‌ای است که در خدمت این اثر هستیم، ما به واسطه بینایی، شنوایی و تصور به اثر کمک می‌کنیم البته که توانایی‌ها بیش از این‌ها است.

 

سعید داخ نیز در بخش دیگر این نشست تصریح کرد: سال‌ها بود که ما بخش حرکت را جدا از دیالوگ می‌دیدیم، اما در نمایش «خواهرانه به وقت خیزران» که من طراح حرکتش هستم بازیگران و کسانیکه کار حرکتی انجام می دهند در خدمت هم قرار می گیرند.

 

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.