جمعه ۸ آذر ۱۳۹۲ - ۱۳:۴۴

چیستا یثربی دو فیلمنامه نوشت

«آیا نامت را نمی‌دانستی؟» روایت زندگی ملک‎‌الشعرای بهار است

چیستا یثربی

نویسنده و کارگردان کشورمان از نگارش فیلمنامه دو تله فیلم با نام‌های «آیا نامت را نمی‌دانستی؟» و «از پنجره سوم» خبر داد و اظهار داشت: «آیا نامت را نمی‌دانستی؟» روایت زندگی ملک الشعرای بهار و خانواده اش در دوران مشروطه و حال است.

چیستا یثربی، نویسنده و کارگردان در گفت و گو با خبرنگار سینماپرس در رابطه با بیان اینکه نگارش فیلمنامه دو تله فیلم با نام های «آیا نامت را نمی‌دانستی؟» و «از پنجره سوم» را به پایان رسانده است، اظهار داشت: «آیا نامت را نمی دانستی؟» زندگی یک خانواده را در دو مقطع دوران مشروطه و حال بررسی می کند، داستان این فیلم از زمان مشروطه و با کشته شدن میرزاده عشقی در بهارستان و زندانی شدن ملک شعرای بهار و پس از آن مرگ پروین اعتصامی آغاز شده و به زندگی نوادگان ملک الشعرای بهار در دوران حال می رسد.

وی ادامه داد: این تله فیلم تاریخ را از دو منظر آسیب شناختی و پندآموزانه بررسی می کند، تله فیلم «آیا نامت را نمی دانستی؟» بر اساس واقعیت نوشته شده است در رابطه با زندگی نوادگان ملک الشعرای بهار نیز که در این فیلم آورده شده است باید بگویم در روزنامه اعلام عمومی کردم که مشغول نگارش چنین متنی هستم اما چون هیچ کس در رابطه با خانواده این شاعر ادعایی نداشت من نیز به نگارش آن اقدام کردم.

یثربی در رابطه با این تله فیلم تصریح کرد: «آیا نامت را نمی دانستی؟» یک داستان موقعیت شناسانه است و حرف اصلی آن نیز این است که اتفاقاتی که حدود 100 سال پیش رخ داده است اکنون در حال تکرار است، بنابراین اگر لحظه ای از جامعه غافل شویم روشنفکران ما به دام سودجویان افتاده و در نتیجه روح هنر در آن خاموش خواهد شد،  کشوری که هنر ندارد یعنی فرهنگ ندارد و کشوری که فرهنگ نداشته باشد یعنی در سطح جهان حرفی برای گفتن ندارد بنابراین مثل یک گنگ خواب دیده است.

یثربی در رابطه با فیلمنامه «از پنجره سوم» توضیح داد: این تله فیلم برای شبکه چهار سیما نوشته شده است، و داستان آن نیز در مورد زن نویسنده ای است که در ایام تغییر مدیریت ها در دوران پس از انتخابات ریاست جمهوری خلاقیتش سرکوب  و تبدیل به زنی معمولی می شود که کم کم دچار وسواس فکری در تمیزی می شود، داستان این فیلم بر اساس واقعیت نوشته شده است.

این نویسنده ادامه داد: در دنیای واقعی نیز اگر خلاقیت های انسان سرکوب شود ممکن است دست به قتل و غارت بزنند که نمونه بارز این موضوع در فیلم «تلالو» به نمایش گذاشته شده است، و داستان این فیلم نیز نشان می دهد که چگونه با از دست رفتن خلاقیت، این زن نویسنده چگونه دچار مشکل شده و تا سه نسل بعدش در پی انتقام جویی از مقصران از دست رفت زندگی مادرشان می شوند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.