چهارشنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۲ - ۱۵:۰۷

مراسم اختتامیه نمایشگاه «حبیب خط» برگزار شد/

حداد عادل: باید بیشتر به فکر روحانیون درجه یک در عرصه خوشنویسی باشیم/فضائلی: پدرم جامع‌النویس بود

مرادخانی و شاه آبادی  درمراسم اختتامیه نمایشگاه خوشنویسی زنده یاد «حبیب الله فضائلی»

مراسم اختتامیه نمایشگاه خوشنویسی‌های مرحوم حجت الاسلام والمسلمین حبیب الله فضائلی امروز؛ 13 آذر در موسسه فرهنگی اکو برگزار شد، غلامعلی حداد عادل، در این مراسم اظهار داشت: باید بیشتر به فکر روحانیون درجه یک در عرصه خوشنویسی باشیم.

به گزارش خبرنگار تجسمی سینماپرس، مراسم اختتامیه و بزرگداشت زنده یاد حجت الاسلام و المسلمین حبیب الله فضائلی؛ هنرمند خوشنویس امروز؛ 13 آذر، با حضور غلامعلی حدادعادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی و رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس، علی مرادخانی؛ معاون هنری وزیر ارشاد، شاه آبادی؛ معاون سابق هنری وزیر ارشاد، غلام حسین امیرخوانی و علی شیرازی از هنرمندان برجسته عرصه هنر خوشنویسی در گالری بین المللی «نی» بنیاد شمس برگزار شد.

 

حداد عادل در این مراسم با بیان اینکه همواره از علاقمندان به هنر خوشنویسی بوده است، عنوان کرد: هر شیئی که بتواند دستخوش کار انسان باشد می تواند جنبه هنری به خود بگیرد. گچ بری، منبت کاری و ...از جمله این کارها هر کدام می توانند جنبه ای هنری به خود بگیرند، اندیشه انسان هم می تواند هنری باشد که نتیجه آن شعر است و خوشنویسی جنبه هنری کلام مکتوب است، خوشنویسی آواز کلام و آواز خط است. خوشنویسی آواز بی صوت است. علت خوشایندی آواز تناسب بین نتها و علت خوشایندی خط نستعلیق تناسب بین اجزا و فواصل است.

 

وی در رابطه با جایگاه خوشنویسی در دروس دانش آموزان در آموزش و پرورش گفت: جای تاسف است که در مدرسه های دولتی و آموزش و پرورش اهتمام قوی نسبت به خوشنویسی دیده نمی شود وقتی ورقه های دانشجویان را در دانشگاه تصحیح می کنم همواره این تاسف بر من چیره می شود که چرا دانشجویان اینقدر بدخط هستند.گاهی در دانشگاه برای نشان دادن خط دانشجویانمان به دیگران خجالت می کشیم زیرا آنقدر بدخط هستند که قابلیت خواندن ندارند.

مرادخانی در مراسم اختتامیه نمایشگاه خوشنویسی زنده یاد «حبیب الله فضائلی»

حدادعادل در رابطه با نمایشگاه خوشنویسی «حبیب خط» اظهار داشت: از دوران گذشته در میان روحانیان علاقه به خوشنویسی وجود داشته که نمونه بارز آن حضرت امام (ره) است که خود استاد خوشنویسی داشته است و ما در بسیاری از موارد خط زیبای ایشان را دیده ایم. امروز هم در نمایشگاه آثار خوشنویسی هستیم که خوشنویس آنها یک روحانی بوده است، باید از فرزندان مرحوم فضائلی که اسباب دیده شدن آثار وی را فراهم کردند تشکر کنیم. باید به فکر دیگر روحانیون که خوشنویس درجه یک هستند باشیم، برای نمونه آقا سید مرتضی نجومی، آثار بسیاری در حوزه های مختلف هنری دارد که می توان برای وی بزرگداشتی ملی برگزار کرد.

 

همچنین در این مراسم علی مرادخانی با بیان اینکه جنتی؛ وزیر ارشاد به علت مشغله های زیاد نتوانست به این مراسم بیاید، در بخشی از سخنان خود عنوان کرد: در نیم قرن گذشته هرکس که قلم برگرفت و دستی در خوشنویسی ایران داشته است نام حبیب الله فضائلی را می شناسد، مرحوم فضائلی هنرمندی مولف است، وی از هر فرصتی برای فرا گرفتن و آموختن بهره می برد.

 

مرادخانی در ادامه به ارائه بخشی از فعالیت های مرحوم فضائلی پرداخت و در پایان سخنانش اظهار داشت: آنچه در این نوع از جلسات مهم می نماید این است که باید قدر بزرگان عرصه هنر را بیشتر بدانیم زیرا وجود این عزیزان همچون جواهری در عرصه هنر است.

 

احمد فضائلی فرزند استاد فضائلی در مراسم اختتامیه نمایشگاه خوشنویسی زنده یاد «حبیب الله فضائلی»

مرحوم فضائلی به اخلاقیات تاکید داشت

 

در ادامه این مراسم غلامحسین امیرخانی، استاد پیشکسوت خوشنویسی اظهار داشت: مرحوم حجت‌الاسلام حبیب‌الله فضائلی در جریان خوشنویسی کشور شخصی بسیار تاثیرگذار است اما به زعم بنده شخصیت و اخلاقش تاثیرگذارتر و مهم تر است، آن مرحوم به مساله اخلاق خیلی تاکید داشت و فردی بسیار اخلاقی بود.امتیاز اول استاد فضائلی منش و اخلاق وی است، آن مرحوم با شاگردانشان همسفره می شدو به گردش می رفت و با رفتار نیکشان اخلاقشان را نیز منتقل می کرد.


این استاد خوشنویسی در رابطه با دیگر ویژگی های حبیب الله فضائلی گفت:‌ اهل فن به آثار برجسته وی در خطوط ثلث،‌ نستعلیق و کتیبه‌ها استناد می‌کنند به پژوهش و تحقیق خیلی اهمیت می‌دادند و دو کتاب ارزنده در این خصوص تالیف کردند.استاد فضائلی با این که آثارشان خریدار بسیار داشت ولی شاگردان زیادی را تربیت کرد زیرا تربیت شاگرد را یک وظیفه برای خود می‌دانست . آن مرحوم پایه گذار کلاس های هنری در اصفهان بود که فرزندان خوبی نیز تربیت کرد.

 

مرحوم فضائلی بر 17 نوع خط از خطوط اسلامی تسلط داشت

 

در ادامه این مراسم نیز احمد فضائلی؛ فرزند ارشد مرحوم فضائلی عنوان کرد: در تاریخ خط و خوشنویسی کمتر شخصی را می توانیم پیدا کنیم که جامع نویس باشد، مرحوم حبیب الله فضائلی بر 17 نوع خط از خطوط اسلامی تسلط داشت و علاوه بر آن تدریس و تالیف کتاب در این زمینه را انجام داده بود.

 

وی ادامه داد: مرحوم فضائلی بیش از 14 سال برای تالیف دایرة المعارف خوشنویسی تلاش کردند، وی در تمام طول خود دست از تلاش برنداشت. اولین کتابت پدرم مربوط به سن 14 سالگی و «موش و گربه» عبید زاکانی می شود.

 

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.