یکشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۲ - ۱۴:۳۴

معیارهای انتخاب داوران جشنواره فجر/

مسعود سلامی:توقع تخصصی بودن از جشنواره فجر نداریم/ شان آدم‌های پشت صحنه سینما در جشنواره حفظ شود

مسعود سلامی

مسعود سلامی به سینماپرس گفت: امکانش هست که تخصصی‌تر به ترکیب داوران فکر کرد، هرچند ما توقع تخصصی بودن از جشنواره فجر نداریم و به نظرم داوری جشن خانه سینما تخصصی تر بود.

«مسعود سلامی» مدیر فیلمبرداری سینمای ایران درباره معیارهای انتخاب ترکیب هیات داوران جشنواره فیلم فجر به سینما‌پرس گفت: مسلما باید در این ترکیب از همه طیف حضور داشته باشند و این در حالی است که الزامی برای حضور طراح صحنه ، مدیر فیلمبرداری و... نیست، نباید صرفا این ترکیب را کارگردان‌ها تشکیل دهند.

مدیر فیلمبرداری «میگرن» افزود: امکانش هست که تخصصی تر به ترکیب داوران فکر کرد، هرچند ما توقع تخصصی بودن از جشنواره فجر نداریم و به نظرم داوری جشن خانه سینما تخصصی تر بود اما فجر جشنواره ای است با سطح سلیقه هیات داوران و فکر نمی کنم که وجود یک فیلمبردار در ترکیب داوران به درست تر شدن نتایج کمکی کند ولی حداقل حضور عوامل فنی باعث نگاه حرفه ای‌تر خواهد شد.

سلامی با تاکید بر فرد بودن تعداد داوران فجر مانند جشنواره های جهانی، ادامه داد: من به عنوان فیلمبردار در هنگام تماشای یک فیلم در ابتدا رنگ فیلم را توجه می کنم، همانطور که طراح صحنه به چیدمان صحنه توجه خواهد کرد. در نهایت با وجود یکی از عوامل فنی هم در ترکیب داوران اما این سلیقه سینماگر است که در داوری دخیل است.

مدیر فیلمبرداری «سیزده 59» درباره اشراف یک مدیر فیلمبرداری روی یک فیلم، خاطرنشان کرد: اگر یک مدیر فیلمبرداری نتواند درباره بازیگری،فیلمنامه،صحنه و... نظر دهد اسمش مدیر فیلمبرداری نیست! تنها یک اپراتور محض است و حتما یک مدیرفیلبرداری باید تدوین را بشناسد و کارگردانی را بداند و ما باید داستان را بشناسیم، چرا که ما فیلم ها را براساس فیلمنامه انتخاب می کنیم.

سلامی که برای جشنواره امسال سه فیلم «خواب زده ها»،«زندگی جای دیگری است» و «ناخواسته» را دارد، درباره این سه فیلم گفت: سه فضای متفاوت را در این فیلم‌ها تجربه کرده ام، «خواب زده ها» تجربه بسیار خوبی با آقای جیرانی بود، در یک فضای ملودرام خاص خود آقای جیرانی و سعی کردیم تهران زیباتری را نشان دهیم، منوچهر هادی با «زندگی جای دیگری است» تجربه تازه ای را انجام داده و فیلم درونمایه ای سرد با بازی ها خوب را دارد و در نهایت اولین تجربه برزو نیک نژاد با فیلم «ناخواسته» و علاقه مند بودم در خارج از تهران حضور داشته باشم، 60 درصد فیلم در ماشین اتفاق افتاد و ابزاری ساختم که توانستیم با آن صحنه های ماشین را فیلمبرداری کنیم و تجربه بسیار جذابی بود.

سلامی در پایان درباره پیشنهادش به دبیر جشنواره امسال گفت: دبیر جشنواره شان آدم‌ها و پشت صحنه سینما را حفظ کند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.