یکشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۲ - ۱۲:۳۲

فیلم‌شناسی نلسون ماندلا/

از «مالکوم ایکس» تا «اسلحه ماندلا»

ماندلا

نلسون ماندلا از رهبران مبارزه با رژیم نژادپرستی در تاریخ مردمی جهان است که هفته گذشته درگذشت. ماندلا به دلیل منش آزادی خواهی و مبارزه طولانی همواره مورد توجه سینما بوده و فیلم‌های زیادی درباره وی ساخته شده که در یکی از آنها نیز بازی کرده است.

به گزارش سینماپرس سینما همواره کوشیده چهره قهرمانان و آزادی‌خواهانی را بر پرده ظاهر کند که روح آزادی خواه ملت‌ها و مردم میل به دیدن آنها داشته‌اند.

نسلون ماندلان از رهبران مبارزه با رژیم نژاد پرست و در راه آزادی قله ای بلند آوازه در تاریخ مردمی جهان است. به سبب همین روحیه آزادی خواه سینما و سینما گران همیشه به دنبال ساختن فیلم های از چهره های که مسیر تاریخ را عوض کرده و قهرمانان دوست داشتنی مردمان دوران بوده اند. ارنستو چه گوارا و نلسون ماندلا از چهره های هستند که چنین وجهی را در سیمایشان به یادگار گذاشتند و در سینما تاکنون اقتباس های فراوانی از از زندگی آنان صورت گرفته و عشق به آزادی در وجودشان در فیلم‌های زیادی به نمایش درآمده است.

این تاثیر عشق به آزادی، تنها از طریق سینما می‌تواند چنان بر پرده گیتی گسترده شود و تاثیراتی عظیم در همه سرزمین‌ها به وجود آورد. نلسون ماندلا رئیس جمهور پیشین آفریقای جنوبی و قهرمان مبارزه با آپارتاید شامگاه پنجشنبه در 95 سالگی در ژوهانسبورگ درگذشت. مردی که فیلم های سینمایی زیادی را الهام‌بخش بود. به همین سبب سینماپرس تعدادی از فیلم‌هایی را که از کاراکتر ماندلا ترخیص شده اند را در سینما نگاه می کند. خود ماندلا در پایان فیلم «مالکوم ایکس» اسپایک لی، 1992 حضور داشت. رابطه خوبی که ماندلا با سینما و تلویزیون و ادبیات داشت، باعث شد او در سال 1992 در فیلم «مالکوم ایکس» به عنوان بازیگر حاضر شود و نقش مربی شهر سوتو را در این فیلم بازی کند و «دنزل واشنگتن» در آن بازی می کرد. از دیگر آثار معروفی که ماندلا در آنها مورد توجه قرار گرفته است می توان به :

ماندلا

«مالکوم ایکس» اسپایک لی،

«مرگ آپارتاید» ساخته شبکه دیسکاوری 1992

«ماندلا و دوکلرک» کارگردان ژزف سارجنت در سال سال ۱۹۹۷

«خداحافظ بافانا» به کارگردانی بیل آگست در سال 2007

« شکست ناپذیر»2009/ کلینت ایستوود

«وینی» 2011 دارل روت

 «راه طولانی آزادی» به کارگردانی جاستین چادویک

فیلم «اسلحه ماندلا» که قرار است در جشنواره کن سال آینده نمایش داده شود به گارگردانی ، جان اروین اشاره کرد و آخرین فیلم مستندی که سال جاری کلید زده شده بود، مستندی داستانی به نام «ماندلا» بود که آن را کمال اختر و کیوکو ماندلا در دست ساخت داشتند.

ماندلا

رهبر فقید مبارزه با آپارتاید در آفریقای جنوبی با اعمال قهرمانانه و رفتار موقر خود سال‌ها منبع الهام جامعه هنرمندان بود. نلسون ماندلا از دهه 1960 که یک زندانی سیاسی بود و آفریقای جنوبی تحت قوانین آپارتاید اداره می‌شد، تا دوران معاصر که قوانین نژادپرستانه این سرزمین برچیده شد و او در جایگاه یکی از تحسین‌شده‌ترین آدم‌های دنیا قرار گرفت.

نلسون ماندلا چهره‌ای شناخته شده در جهان و از احترام جهانی فراوانی‌ برخوردار است. کمتر کسی در ایران است که نام نلسون ماندلا را به زبان نشنیده باشد مبارزات او علیه ظلم و تبیعیض زمان نزد عام و خاص است و این ویژگی است که او را در نزد مردم ایران معروف و شناخته کرده است. ماندلا جوایز و نشان های متعدد افتخار دریافت کرده که جایزه صلح نوبل از جمله آنهاست.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.