شنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۲

نشست«نازنين» در سینماپرس/بخش دوم و پایانی

فرحبخش: انتصاب ایوبی مثل این است که من بشوم رییس بیمارستان هزار تخت‌خوابی!

نشست نقد و بررسی فیلم « نازنین» در سینماپرس

در بخش اول به مواردی پیرامون نام گذاری فیلم و سینمای بدنه و فیلمنامه پرداختیم. در بخش دوم و پاياني ميزگرد «نازنين» حسين فرح بخش درباره مديريت 100 روزه رئيس جمهوری در سينما و همچنين «سحر قريشي» درباره حواشي ايجاد شده در اين روزها مبني بر سيمرغ «پگاه آهنگراني» اظهار نظر كردند.

بخش دوم و پاياني اين ميزگرد با حضور حسين فرح بخش(تهيه كننده)، مهدي گلستانه (كارگردان)، سحر قريشي (بازيگر) و اميرحسين آرمان (بازيگر) براي فيلم «نازنين» را در ادامه مي خوانيد:

آقاي فرح بخش درباره آمار فروش فيلم «نازنين» و رقابت با «استرداد» بفرماييد، در جايي گفته بوديد كه آمار فروش استرداد غلط منتشر مي شود.

فرح بخش: علاوه بر «استرداد» آمار فروش فيلم هاي ديگر هم دروغ است، باز هم با اين آمار غلط «نازنين» فروش بالاتري داشته است، جالبه آقاي علي اكبري در برنامه «هفت» گفتند كه «استرداد» بالاترين فروش را داشته اما در همان برنامه آمار فروش فيلم ها چيز ديگري را نشان داد!

درنظر داشته باشيد كه ما به فروش سالن ها دسترسي داريم و خودمان هم سينمادار هستيم، براي مثال در همين سينماي عصر جديد سه فيلم استرداد،عمليات مهدكودك و نازنين در حال اكران است، قطعا ما از فروش «استرداد» خوشحال خواهيم شد و به نظرم فيلم بدي نيست، در جشنواره هم كه ديدم خوشم آمد و آقاي غفاري از پس فيلم خيلي خوب برآمده است.

شما در پويا فيلم تجربه هاي مختلفي را داشته ايد، چقدر وضعيت جامعه و جنس سياست گذاري ها مسير شما را تغيير مي دهد؟

فرح بخش: تهيه كننده از نظر من مولف اصلي يك فيلم است، بقيه عوامل نقش اجرايي را دارند كه اهميت كارگردان از ساير اين عوامل بالاتر است، كارگردان مي تواند يك سبك را ادامه دهد اما تهيه كننده مي تواند فضاهاي ديگري را تجربه كند. به عنوان مثال دو فيلمي كه من كارگرداني كردم زمينه اجتماعي دارد و تا ماههاي ديگر «مستانه» را خواهم ساخت كه از فضاي اجتماعي برخوردار است، اساسا كسي از من به عنوان كارگردان فيلم كمدي،پليسي نخواهد ديد.

ما هميشه كساني را داريم به نام فضول كه بين مردم و سينما ديوار مي كشند و آن هم مديران هستند و خلاف قانون انجام مي دهند، در نظر داشته باشيد آيين نامه نظارتي در سال 64 تصويب شده است، از سال 64 تاكنون چندين مدير عوض شده است؟ به عنوان مثال ما «آدم برفي» را داشتيم و مدير آن زمان به من گفت: اگر به اين فيلم مجوز دهم مساوي است با انقراض جمهوري اسلامي ولي ديديم كه مسئول بعدي مجوز داد و جمهوري اسلامي كه منقرض نشد هيچ، قوي تر هم شد.

آقاي روحاني هفته گذشته در گزارش 100 روزه در بحث فيلم اعلام كرد كه بگذاريد مبتذل باشد در نهايت مردم نمي روند ببينند! به نظرم با 100 روز كه نمي توان همه چيز را پيش بيني كرد اما آقاي روحاني نمره قبولي گرفت ولي در سينما مردود شد. براي اينكه در سينما يك سري آدم باطله دهه 60 را به همراه آدمي گذاشت كه پياده اند، عين اين مي ماند كه من را در پست رئيس بيمارستان هزار تخت خوابي بذارند! حالا هرچقدر در اين پست من آدم متخصص مشاورم منصوب كنم، آقاي ايوبي خيلي انسان محترمي است ولي ربطي به سينما ندارد.

حسین فرح بخش تهیه کننده در نشست نقد و بررسی فیلم « نازنین» در سینماپرس

خب آقاي شمقدري كه از جنس خود سينماگران بودند.

فرح بخش: آقاي شمقدري در دو سال اول خيلي خوب عمل كرد اما در دو سال آخر بدترين نمره را مي گيرد، اين جمله را من به خودش هم گفتم، بعد از پايين كشيدن فيلم ها به دكتر حسيني گفتم استعفا دهيد چرا كه آقاي رئيس جمهوری گفتند شما ديگر وزير من نيستيد، آقاي احمدي نژاد در جلسه‌اي كه داشتيم گفتند : آقاي حسيني ديگر وزير من نيست، بايد پاي پروانه‌اي كه داده شد مي ايستاد، به آقاي شمقدري گفتم كه بذار اسمت مانند سيف الله داد ماندگار شود.

بعد از اكران يك فيلم به آقاي داد توصيه شد كه يك هفته اكران يك فيلم را به تعويق بياندازد كه وي قبول نكرد و استعفا داد. در همه نگاه‌ها اسم مرحوم سيف الله داد جاودانه است. آقاي ايوبي با چهار فيلمساز در پاريس قهوه خوردند فكر مي كند كه سينما را مي شناسد و من نگران اين نيستم كه به آقاي شمقدري منتسب شوم، تكليف من مشخص است.

من شخصا به آقاي روحاني راي دادم، اتفاقات بدتر را از جشنواره به بعد خواهيد ديد، همين مساله شوراي صنفي و ابلاغيه ايشان كار غلطي است و ربطي به معاون وزير ندارد، اتحاديه تهيه كنندگان و سينماداران مي توانند عليه ايوبي اعلام جرم كنند و در نگاه ديگر دولت بايد فشار بياورد براي خصوصي سازي كه اين واكنش عكس اين ماجرا را نشان مي دهد.

آقاي مرادخاني كه معاون هنري شدند به نظرم فرد شايسته‌اي براي اين پست هستند. آقاي ايوبي ورشكسته هاي قبلي را به سينما برگرداند و اينها كساني بودن كه به پرورش رانت خواران كمك كردند و چون آقاي ايوبي به امور آشنا نيست تحت تاثير اين آدمها قرار مي گيرد، آنها هم نگران هيچ چيز نيستند چراكه هر تصميمي به نام ايوبي ثبت خواهد شد.

اگر رضاداد مستقيم مسئول بود اين كارها را نمي كرد اما الان در پشت كارش را انجام مي دهد.

سحر قریشی در نشست نقد و بررسی فیلم « نازنین» در سینماپرس

خانم قريشي شما به عنوان بازيگري كه بيشتر در كارهاي تجاري حضور داريد مانند همان رويه اي كه مدتي مهناز افشار داشت و الان به بازيگر ديگري تبديل شده است، شما چقدر اين نياز به تغيير را در روند كاري خود حس مي كنيد.

قريشي: خانم افشار پيشكسوت من در بازيگري هستند، ايشان بعد از 10 سال كار اين تغيير را با توجه به رنج سني و جايگاه اجتماعي انجام دادند، من تازه 5 سال است كه در اين سينما آمده ام و در اين پنج سال آنقدر كه برايم حاشيه ساختند نتوانستم فيلم بازي كنم، من كلا پنج فيلم سينمايي بازي كردم كه اولين فيلمم در سينما بعد از سريال «دلنوازان» با آقاي فرح بخش «لج و لجبازي» بود.

البته اين حضور بيشترتان به دليل آثار ويديويي است كه بازي كرده ايد.

قريشي: آثار ويديويي را به دليل بحراني كه تلويزيون برايم بوجود آورد بازي كردم، دو ماه بعد از سريال «دلنوازان» من در تلويزيون ممنوع الكار شدم و هنوز هم ادامه دارد در حالي كه علت را هنوز نمي دانم.

پس چرا «دلنوازان» هنوز بازپخش مي شود؟

قريشي: بله جالب است، براساس پيگيري هايي كه انجام دادم انگار ممنوع الفعاليت هستم تا ممنوع التصوير! پرونده من در صدا و سيما بدون امضا و علت موجود است، با اينكه مديون تلويزيون هستم ولي اهميتي ندارد، وقتي خود تلويزيون نمي خواهد كه كنارش باشم پس ترجيح مي دهم نباشم.

من كه كلاس بازيگري نرفته بودم و دوست بازيگر هم نداشتم، حضورم هم بيشتر براساس يك اتفاق بود و قرار هم بود فيلم «لج و لجبازي» اولين و آخرين فيلمم باشد، اما سياوش خيرابي از من خواست كه در تست بازيگري سريال «دلنوازان» كه در جستجوي بازيگر نقش اول بودند شركت كنم. بعد از اين پيشنهاد خودم هم فكر نمي كردم كه بتوانم ادامه دهم، مشاوره هاي غلط باعث ورود من به تله فيلم هايي به اصطلاح براي شبكه نمايش خانگي شد و متاسفانه من بلد هم نيستم كه نه بگویم، به عنوان مثال آقاي وزيري تماس مي گرفت و پيشنهاد مي داد كه تله فيلم هاي دوستانش را بازي كنم و چون يك تجربه سينمايي به نام «ساعت شلوغي» داشتيم نه نمي گفتم، كم رويي باعث مي شد كه قبول كنم، در حالي كه اصلا من دوست نداشتم در «سيسيلي ها» كار كنم، اين بلد نبودن نه گفتن من را به اينجا كشاند و اين موضوع را از شما و تمام مخاطبانم قبول مي كنم، تنها كسي كه توصيه مي كرد من در تله فيلم بازي نكنم آقاي فرح بخش بود و دو سال است كه دیگر در اين تله فيلم ها بازي نمي كنم.

البته گاهي خودتان هم به اين حواشي دامن مي زنيد، براي مثال همين قضيه سيمرغ «پگاه آهنگراني» كه تازگي ها مطرح كرديد.

قريشي: اگر دوست داشته باشم حاشيه ايجاد كنم مي توانم حاشيه هاي بهتري ايجاد كنم مثلا حاشيه درست مي كنم كه سحر قريشي ماشيني خريده است به قيمت 8 ميليارد! چرا شخصيت دوستم را خراب كنم، من در دفتر آقاي فرح بخش مصاحبه‌اي داشتم و ساير عوامل هم حضور داشتند، متاسفانه به روي بعضي ها كه لبخند مي زنيم سريعا فكر مي كنند خيلي به ما نزديك هستند. وقتي هم كه لبخند نمي زني گفته مي شود كه چرا خودت را بالا مي گيري! بارها اين آقايي كه با من مصاحبه داشتند به من مي گفتند شما چرا ؛این‌قدر جدي هستيد؟ سوال هايي كه از من شد كاملا با فكر و برنامه قبلي انجام شد و جواب هاي من را با بازي كلمات كنار هم گذاشتند و هيچ يك از صحبت هاي من درباره فيلم «نازنين» منتشر نشده است، تيتر زده شد كه اعتراض سحر قريشي به سيمرغ پگاه آهنگراني! من در جايگاهي نيستم كه درباره جايزه پگاه آهنگراني نظر بدهم، من تنها 5 فيلم در اين سينما بازي كردم و يك هفته قبل از اين مصاحبه در فيلم پگاه بازي كرده ام و چطور ممكن است اين حرف را بزنم، اين عقده گشايي از جانب اين آقا شايد از سوي بازيگري باشد كه گفته است "برو حال قريشي را بگير"!

من با اين آقا برخورد قانوني مي كنم اول به دليل اينكه بي احترامي نسبت به خانواده آهنگراني شده است و دوم به دليل اينكه به خودش اجازه داده به جاي من صحبت كند.

يعني همه حرف هايي كه گفته شده را تكذيب مي كنيد.

قريشي: به هيچ عنوان من اون صحبت ها را نگفتم، از من پرسيده شد كه به جايزه اعتقادي داريد و من در جواب گفتم: نه اگر روزي هم به من جايزه دادند اگر كسي از من بهتر بود به او تقديم خواهم كرد، جايزه اتفاقي را براي من بوجود نخواهد آورد و اين صحبت ها را به سيمرغ پگاه آهنگراني ربط دادند.

سوال ديگر پرسيده شد كه شما به عنوان مخاطب اگر مي خواستيد به دربند جايزه بدهيد چه كسي را انتخاب مي كرديد؟ من گفتم: من در جايگاهي نيستم كه جايزه بدهم اما به عنوان مخاطب گفتم اگر مي خواستم اين كار را انجام دهم به نازنين بياني جايزه مي دادم كه خيلي خوب بود.

صداي ضبط شده من موجود است و صد درصد اين خبرنگار را به دادگاه خواهم كشاند، درباره من زياد در مجلات زرد مطلب نوشتند اما حرفایشان برايم مهم نيست، ولي اين آدم كه مواجهه نزديك با من در روياهايش بود حالا به جاي من صحبت مي كند و درباره پگاه آهنگراني نظر مي دهد.

درنهايت كاري كرد كه ذهنيت مردم عام نسبت به من بد شود چرا كه در صفحه شخصي من پيغام هاي خوبي گذاشته نشد، من در آخر در پاسخ به شما بگم اصلا علاقه ‌اي به دامن زدن حاشيه براي خودم ندارم و از اينجا به جاي آقاي خبرنگار از خانواده پگاه آهنگراني عذرخواهي مي كنم.

امیر حسین آرمان در نشست نقد و بررسی فیلم « نازنین» در سینماپرس

آقاي آرمان در مصاحبه اي كه با هم داشتيم  گفته بودي كه براي هر نقشي كه به من پيشنهاد مي شود يك شناسنامه‌اي خودم برايش متصور مي شوم، شناسنامه منصور با توجه به اينكه از شهرستان مي آيد چطور در نظر گرفتي و  چرا از لهجه استفاده نكردي؟

آرمان: قرار نبود اين شخصيت از شهرستان دور به تهران مهاجرت كند بلكه از اطراف ساوه مي آيد و منظورمان مهاجرت به معناي واقعي نيست، بله من درباره تمام شخصيت هايي كه بازي مي كنم يك شناسنامه‌اي در نظر مي گيرم و اين از تئاتر با من آمده است، در فيلم هايي كه شخصيت كامل نوشته شده باشد اين كار داراي كاركرد است، اين باعث خواهد شد كه در موقعيت هاي مختلف واكنش درستي را انجام دهم.

بيشتر از نقش خودت در اين فيلم دفاع كردي اگر بخواهي نقدي بر بازي خودت داشته باشي، چه نظري مي دهي؟

آرمان: من نمي توانم درباره كار خودم نظر دهم و به نظرم مردم بهترين قاضي براي من هستند، اگر راجب كار خودمان نظر دهيم، خود شيفته مي شويم، كيفيت كار من را آقاي فرح بخش مي تواند نظر دهد كه تماس گرفتند و من را به عنوان نقش اصلي فيلم انتخاب كردند، همينطور آقاي گلستانه و همكارانشان، همواره نظر رسانه ها برايم محترم بوده است كه خدا را شكر نظراتشون نسبت به من خوب بوده.

خانم قريشي قرار بود در زمينه توليد فيلم هم فعاليت كنيد، به كجا رسيد؟

قريشي: چند كار به عنوان مجري طرح حضور داشتم، مي خواستم ببينم چه تجربه‌اي دارد، دوست داشتم خودم يك كاري را كارگرداني كنم و مي خواهم يك كار را به عنوان تجربه انجام دهم، الان علاقه مندم در پشت صحنه توليد حضور داشته باشم و ببينم دغدغه هر رشته چطور است و در فيلم خودم كارگرداني و تهيه كنندگي را با هم تجربه كنم، به دليل اينكه كارت تهيه كنندگي بگيرم بايد چند تجربه مجري طرح داشته باشم.

حرف آخري اگر هست، بفرماييد.

گلستانه: من يك نكته‌اي را در اين آخر مصاحبه مي خواستم بگم، اينكه شما در ابتداي بحث صحبتي را گفتيد به آقاي فرح بخش كه با وجود اينكه «دردسر بزرگ» فيلم خوبي نبود، چرا گلستانه را انتخاب كرديد؟ «دردسر بزرگ» اولين تجربه من بود، ممكن است كه ذائقه من ملودرام اجتماعي را بيشتر بپسندد ولي نمي توانم فيلم را نفي كنم، همه منتقدان اذعان داشتند كه «دردسر بزرگ» جزو معدود كمدي هاي باشرف زمان خودش است، ميزان فروش «دردسر بزرگ» هم خيلي خوب بود.

فرح بخش: «نازنين» يك فيلم اجتماعي است به قول شما از سينماي بدنه با بودجه بخش خصوصي و انشاالله مي تواند بودجه خودش را برگرداند.

الهام نادری فرید- حمید غفاریان

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.