شنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۰

شمقدري: «روزگاری عشق و خيانت» تنها فيلم فجر امسال با موضوع انقلاب اسلامی است

روح اله شمقدری

تهيه كننده «روزگاری عشق و خيانت» گفت: مي‌توان گفت اين فيلم بعد از چند سال اولين فيلمي است كه با موضوع انقلاب و براساس داستانی واقعی ساخته شده است و از اين نظر منحصر خواهد بود.

روح الله شمقدري؛ تهیه کننده فیلم سینمایی «روزگاری عشق و خیانت» در گفت و گو با سينماپرس درباره آخرين وضعيت «روزگاری عشق و خيانت» گفت: نسخه اوليه فيلم را براي بازبيني روز پنج شنبه تحويل دبيرخانه جشنواره داديم.

وي ادامه داد: مراحل پاياني فني فيلم باقي مانده است كه ظرف روزهاي آينده آماده خواهد شده و نسخه اصلي قبل از ۲۰ دي براي نمايش در جشنواره ارسال خواهد شد.

شمقدري درباره شرايط توليدي «روزگاری عشق و خيانت» افزود: به لحاظ تولید با توجه به تعداد بازيگر و اينكه بخش عمده‌اي از فيلم در خارج از تهران فيلمبرداري شد فیلم خاصی بود، اما به هر ترتيب پروسه توليد را توانستيم به خوبي پشت سر بگذاريم.

اين تهيه كننده درباره دليل انتخاب «داود بيدل» به عنوان كارگردان گفت: ما قبلا در حوزه هاي مختلف با بيدل همكاري داشته‌ايم و با توجه به فراخوان سال ۹۰ مبني بر حمايت سازمان سينمايي از فيلم هايي با مضمون انقلاب در همان سال بيدل فيلمنامه‌اي با اين مضمون را به من دادند و من متوجه ظرفيت هاي بالا اين فيلمنامه شدم و بعد از تاييد سازمان سينمايي توانستيم وارد مرحله توليد شويم، در واقع مقدمه اين همكاري فيلمنامه بيدل بود.

شمقدري درباره ويژگي فيلم سينمايي «روزگاری عشق و خيانت» گفت: البته هنوز اطلاعات دقيقي از فيلم هاي حاضر در جشنواره مشخص نيست اما تصور مي كنم كه فيلم «روزگار عشق و خيانت» تنها فيلم جشنواره امسال باشد كه با موضوع انقلاب ساخته شده است، بعد از مدتها كه موضوع انقلاب اسلامي در آثار سينمايي مفقود واقع شد، شايد مي توان گفت اين فيلم بعد از چند سال اولين فيلمي است كه با موضوع انقلاب ساخته شده است و از اين حيث منحصر خواهد بود.

وي در پاسخ به اينكه چرا فيلمسازان كمتر به سمت ساخت فيلم هايي با مضمون انقلاب اسلامي مي روند، گفت: زمان برگزاري جشنواره دهه فجر است، يعني دقيقا زمان يادواره پيروزي انقلاب اسلامي و اين مشكل بزرگي است كه در جشنواره اين انقلاب، فيلم هايي با موضوع انقلاب 57 با وجود تنوع زيادي كه وجود دارد كمتر پرداخت شده است.

شمقدري يادآور شد: من اصلا  نبايد به راحتي بگويم كه «روزگار عشق و خيانت» تنها فيلم جشنواره با موضوع انقلاب خواهد بود، سال ۹۰ از فيلمسازان دعوت شد كه در اين زمينه فيلم بسازند ولي تا جايي كه من خبر دارم استقبالي صورت نگرفت و يكي از اهداف مهم جشنواره فيلمنامه نويسي انقلاب اسلامي اين بود كه فيلمنامه هايي با اين مضمون توليد شود، اين مشكل واقعي سينماي ما هست، سينماي ايران سينمايي شده است كه به سمت فيلم هاي متنوع و مضمون ارزشي نمي رود و علت را بيشتر بايد از خود فيلمسازان پرسيد، همت تشويقي مديران عرصه سينما بايد به سمتي باشد كه آثار با مضامين ارزشي براي اين جشنواره ساخته شود.

وي درباره امكانات سخت افزاري براي ساخت اين فيلم ها گفت: كمبودهاي سينماي ايران در حوزه هاي مختلف مثل شهرك سينمايي يك مسئله عمومي است، اگر همت فيلمسازان كه بايد از مديران ما هم بيشتر باشد، مي توانند زيرساخت ها را فراهم كنند.

شمقدري افزود: براي مثال فيلم «روزگاری عشق و خيانت» به موضوع سال ۵۶ بر مي گشت و با توجه به اينكه ما دو داستان را روايت مي كنيم و به شكل موازي پيش مي روند، فيلم در سال ۵۶ محدوديت هاي خودش را داشت، اصلا سختي توليد ما هم همين مقطع بود اما چطور همت ساخت فيلم هايي با مضمون عشق و... در فيلمسازان شكل مي گيرد، چطور براي موضوعات ارزشي اين اتفاق نمي افتد؟ تصور مي كنم كه بايد همت فيلمسازان بايد افزايش پيدا كند و مديران به جاي شعار دادن بهتر است براي حمايت از اين آثار جلو بيايند.

وي در پاسخ به اينكه همت مديران جديد را براي پرداخت به اين موضوع چطور مي بيند، افزود: مديريت جديد سينما هنوز به مرحله‌اي نرسيده است كه همتش را نشان دهد و اين يك امر طبيعي است، سال آينده مي‌توانيم همت مديران جديد را درباره اين موضوع ارزيابي كنيم، امسال كه همت مديران قبلي و نتيجه آنها را در جشنواره خواهيم ديد، بالاخره شعارهايي مبني بر حمايت از مضامين ارزشي در دستور كارشان قرار گرفته چرا كه در مرقد امام براي تجديد پيمان به اين موضوعات اشاره كردند، اميدوارم در اين زمينه اتفاقات خوبي بيافتد.

شمقدري درباره تجربه اش براي ساخت اين فيلم بعد از «پايان نامه» گفت: فيلم «روزگاری عشق و خيانت» را نمي توان با پايان نامه مقايسه كرد، فيلم «پايان نامه» يك فيلم سياسي بود كه ويژگي سياسي‌ آن فراتر از بقيه موضوعات اثر گذاشت، اما تصور مي كنم فيلم «روزگاری عشق و خيانت» را مي توان يك فيلم سياسي دانست، البته فيلم سياسي‌اي كه حوزه اش بين المللي تر شده است، چون حرفي كه فيلم مي زند فراتر از مرزهاي ما مي رود و به معضلي جهاني مي پردازد، در عين اينكه ما تاريخ انقلاب را دستمايه فيلم قرار داديم.

وي ادامه داد: اينكه فيلمي بسازيم با مختصات استقبال مخاطب كار را براي ما مشكل تر كرد اما به نظرم فيلم سياسي با موضوع انقلاب و با ويژگي هاي متفاوتي را توانستيم براي جشنواره آماده كنيم، اميدواريم كه دوستان در يك فضاي عادلانه قضاوت كنند و نظرشان را درباره فيلم ما هم بدهند كه انشاالله حضور خوبي در جشنواره فيلم فجر داشته باشيم.

شمقدري درباره شباهت هاي ساختاري دو فيلم يادآور شد: «پايان نامه» ساختار منحصربه فرد خودش را داشت، اما من زمان «پايان نامه» با اين سوال روبرو شدم كه فيلم بعدي سياسي خواهد بود؟ كه من در جواب گفتم : نگاه بنده در حوزه فيلمسازي يك نگاه وظيفه‌اي است، يعني معيارهايمان براي كار فراتر از سينما است و ما در حوزه سينما هدف هاي آرماني‌تري را پي گيري مي كنيم، گفتم كه ممكن است به فراخور اين هدف در زمان هاي مختلف ژانرهاي متفاوت را تجربه كنيم، تصور مي كنم كه سوژه بكري را ساختيم.

روح الله شمقدري در پاسخ به اينكه نگران حذف اين فيلم به دليل نسبت شما با شخص رييس سازمان سينمايي سابق در جشنواره نيستيد؟ گفت: اين نكته قطعا دليلي بر حذف كردن فيلم «روزگاری عشق و خيانت» نخواهد بود، اما اينكه اثر خواهد داشت يا خير؟ من نمي توانم قضاوت كنم، بالاخره اگر دوستان بر پايه عدالت رفتار كنند قطعا اتفاق درست خواهد افتاد، البته من اتفاق درست را تعريف نمي كنم اما بالاخره مخاطبين ما بيدارند و فيلم را خواهند ديد فارغ از اينكه در جشنواره حضور داشته باشد يا نباشد. اميدوارم دوستان به نحوي عمل كنند كه جوابگوي قشر فرهيخته و كساني كه اين حوزه را مي شناسند باشند. البته من تصور مي كنم اين اتفاق خواهد افتاد، ما همواره به نظر دوستان احترام خواهيم گذاشت اما اين به معناي آن نيست كه مسيري را كه ترسيم كرديم ادامه ندهيم.

تهيه كننده «پايان نامه» درباره فضاي جشنواره امسال خاطرنشان كرد: جشنواره فيلم فجر فارغ از مديريت سينماي ايران هميشه جشنواره پرنشاطي بوده، اما بخش بيشتري از آثار جشنواره امسال براي مديريت گذشته است در نتيجه نمي توان اثر مديريت جديد را در اين جشنواره مشاهده كرد، اما درباره موضوعات اجراي خيلي نمي شود درباره‌‌اش قضاوت كرد. با توجه به سابقه مديران فعلي از مديريت سال هاي گذشته، اميدواريم كه اتفاق رو به جلويي را ايجاد كنند كه نشاط و همگرايي فيلمسازان در جشنواره افزايش پيدا كند، همانطور كه اين شعار را مي دهند.

به گزارش خبرنگار سینماپرس فیلم سینمایی «روزگاری عشق و خیانت» به کارگردانی داوود بیدل و تهیه کنندگی روح الله شمقدری است. در این فیلم همایون ارشادی، میلاد کی‌مرام، نسرین مقانلو، شهرزاد کمال زاده، سحر قریشی، حسن جوهرچی، جعفر دهقان، علی اوسیوند، آتش تقی‌پور و جمشید هاشم پور به ایفای نقش پرداخته‌اند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.