شنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۲ - ۱۴:۳۴

جواد انصافی: پیام‌های شب یلدا فراموش شده است/ تلویزیون کم‌کاری می کند

جواد انصافی*

شب یلدا به عنوان سنت چند هزارساله، از اهمیت بالایی در میان ایرانیان برخوردار است، پژوهشگر فرهنگ‌های ایرانی و کارگردان عرصه تئاتر آینی و سنتی معتقد است: اصل و بسیاری از پیام‌های شب یلدا نادیده گرفته شده است.

جواد انصافی؛ پژوهشگر و کارگردان تئاتر آیینی و سنتی در گفت و گو با خبرنگار سینماپرس در رابطه با فلسفه شب یلدا عنوان کرد: یلدا یکی از اصیل‌ترین سنت های ایرانی است که برگزاری آن در میان ایرانیان همواره پیام های اصیلی را با خود به همراه داشته است. یکی از پیام های اصلی این شب، تولد دوباره خورشید و از بین رفتن تاریکی ها است که اگر خوب در میوه هایی که در این شب به وسیله آنها از افراد خانواده پذیرایی می شود نگاه کنیم، متوجه می شویم که رنگ بیشتر این میوه ها به رنگ خورشید و گرم هستند و این میوه ها هر کدام نمادی از خورشید هستند.

 

وی ادامه داد: یکی دیگر از پیام‌های شب یلدا پرهیز از پرخوری است، و به نوعی این شب سمبل نخوردن شام و مصداق کاملی برای این سخن که «صبحانه را خودت بخور، ناهار را با دوستت بخور و شام را به دشمنانت بده تا بخورند» است، و با زبانی دیگر می توان گفت که این شب تمرینی است برای کم خوردن و اشاعه این فرهنگ که می توان با چیزهای سبک اما مقوی نیز احساس سیری کرد.

 

انصافی تصریح کرد: سالهاست که پزشکان به این نتیجه رسیده اند که باید غذا را ساده و خام خورد اما این مسئله هزاران سال است که در فرهنگ ایرانی مطرح شده است، باید روی پیام هایی که در شب یلدا وجود دارد بیشتر کار کرد اما متاسفانه آنها نادیده گرفته شده اند.

 

این هنرمند عنوان کرد: یک ویژگی دیگر شب یلدا نمایش کدبانوگری زنان ایرانی است، در گذشته زنان میوه های تابستانی را به روش های خاصی برای شب یلدا حفظ می کردند و از آنجا که وسیله های مدرن امروزی مثل یخچال در اختیارشان نبوده است به همین علت این نگهداری میوه ها و خوردنی ها کار سختی بوده است، اما شاید مهمترین پیام شب یلدا اتحاد و همبستگی باشد زیرا که در این شب خانواده ها دور یکدیگر جمع می شوند و تا پاسی از شب در کنار یکدیگر بودند. اشاعه فرهنگ و هنر ایرانی در این شب خیلی مرسوم است.

 

انصافی با بیان اینکه سخن در رابطه با شب یلدا زیاد است، بیان کرد: متآسفانه در رابطه با فرهنگ شب یلدا در تلویزیون خیلی جزئی کار شده است و اصل پیام های این شب نادیده گرفته شده است و تلویزیون تنها به چند برنامه سرگرم کننده در این سالها اکتفا کرده است، حتی در سینما هم می توان به این سنت پرداخت اما دلیل نادیده گرفتن فرهنگ های اصیل ایرانی برای من نامشخص است.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.